آواتار بازاریابی

بازاریابی ارزون نیس، پس قابل درکه که صاحبان کار و کاسبی به دنبال ارزش پول هستن. و بیشتر این تلاشا بدست اومده به یک راه حل می شه که مخاطبان زیادی رو هدف قرار میده. اما این کار می تونه یک اشتباه باشه. اینجا به ضرورت داشتن آواتار بازاریابی و نقش اون در موفقیت راه حل بازاریابی می پردازیم.

تصور کنین که ماشین چمن زن بنزینی می فروشید. شاید وسوسه شده و آدمایی رو که علاقه مند به باغبانی هستن هدف بذارین. اما بعضی از باغبانان مشتاق در آپارتمانا زندگی می کنن و باغبانی اونا فقط محدود به بخش کوچیکی می شه. یه سریای دیگه هم زمین چمن رو سنگفرش کردن تا فضایی واسه پارکینگ بسازن و باغبانی اونا محدود به باغچها و گلدانای بزرگه. یه سریای دیگه نگرانیای زیست محیطی دارن و ماشینای برقی رو بهتر می دونن.

اجرای نقش در یک شبکه گسترده، ناگزیر دستاوردهای ناخواسته ای تولید می کنه که بخاطر نبود اجرا درست از تلاشای بازاریابیه. واسه اونکه بتونین سر زبانا بیفتید، باید روی تعداد کمی از افراد متمرکز شید نه قسمت بزرگی از اونا. و این یعنی شناسایی مشتری ایده آل.

مشتریایی ایده آل چه کسائی هستن و چیجوری میشه پیدایشان کرد؟

جواب در معنی آواتار بازاریابی پنهونه. این عبارت یک فیلم دنباله دار فوق العاده خسته کننده از جیمز کامرون نیس. بلکه  اولین و مهمترین مرحله در یک فرایند بازاریابیه که لیدهای درست رو واسه  کار و کاسبی شما به ارمغان میاره. کلید این فرایند اینه که ذهن خود رو روی هدف قرار دادن یک شخص خاص متمرکز کن ید نه یک مخاطب.

این شخص خاص ۶ ویژگی داره:

  1. در ایجاد رابطه با کار و کاسبی شما سود می بینن

مشتری ایده آل شما بزرگترین طرفدار شماس. هر گونه مشکلی که خدمات یا محصول شما حل می کنه، همون مشکل مشتری ایده آل شماس و بهترین راه حل واسه اوناس. اگه مشتری شما و چیزی که رو که انجام می دی دوست داشته باشه، ادامه و مراحل بعدی کار (ایجاد رابطه، فروش و…) راحت تر هستش.

  1. خیلی راحت در دسترس قرار می گیرن.

مشتری ایده آل شما کسیه که خیلی راحت می تونین با اون تماس بگیرین. سهولت دسترسی حیاتیه.

  1. واسه بازاریابی پذیرش دارن

انتخاب شخصی که به بازاریابی شما جواب میده خیلی با اهمیته. بهترین شخص  حتما رئیس یک شرکت نمیتونه باشه؛ این افراد انتخابای خود رو همیشه بررسی می کنن چون یاد گرفتن تا خود رو نارحت و درگیر نکنن. عوضش شاید شمام بخواهید فردی رو که به انتخابای جدید جواب میده، نگه دارین.

  1. یک چرخه فروش تقریبا کوتاه دارن

این  چرخه شامل مقایسه س نه جستجو واسه یک ارزش مطلق. و بیشتر به نوع کسب و کاری که شما انجام می دید بستگی داره. اما مشتری ایده آل شما کسیه که در کوتاه ترین زمان از مشتری راغب به مشتری فروش تبدیل می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   افزایش بهره وری افراد دور کار چه راهکارهایی داره؟

  1. به خرید از شما ادامه میدن

مشتری ایده آل بارها وبارها واسه خرید از شما هزینه می کنه. کسب بیشترین درآمد از یک لید معنیش این نیس که فروش فقط یه بار اتفاق بیفته. به یاد داشته باشین، بودجه بازاریابی شما یک سرمایه گذاریه و شما می خواین تا اونجا که امکان داره بازگشت سرمایه تون بیشتر باشه.

  1. اونا اجناس مناسب رو در زمان مناسب خرید می کنن

هرچند هر مشتری که با شما به طور منظم از شما خرید می کنه، یک مشتری خوبه. اما حتما این به اون معنا نیس که اونا مشتری ایده آل شمان. مشتری ایده آل، اجناس اصلی خود رو خریداری می کنه، نه فقط اجناس جانبی رو. و مشتری ایده آل شما کسی نیس که فقط در زمان فروش فوق العاده یا پیشنهاد ویژه از شما خرید کنه.

حال که نشونه های لازم مشتری ایده آل رو میدونید، وقت اینه که دقیقا اون مشتری رو پیدا کنین. کی به مشتریا جذابیت اجناس و کار شما رو نشون میده؟ آواتار بازاریابی شما چه کسیه؟

نحوه ی پیدا کردن آواتار بازاریابی

مرحله ۱: فهرستی از تموم مشتریان موجود خود رو از پایگاه داده خود درآورده کنین. این لیست می تونه شامل مشتریایی قبلی گذشته و هم اینکه مشتریایی فعلی باشه، اما هر کسی که در لیست قرار میگیره باید به آسونی قابل دسترسی باشه.

مرحله ۲: از این فهرست، مشتریانی رو که بیشتر دوست دارین انتخاب کنین. از دقیق شدن بر تعداد فروشایی که با این افراد داشتین اید و یا چقدر پول هزینه کردن ، دوری کنین. و عوضش  مواردی رو انتخاب کنین که واقعا از رویارویی و خرید و فروش  با اونا لذت بردید.

مرحله ۳: فهرست مشتریان مورد علاقه خود رو پیدا کنین و اونا رو با مقایسه ارزش واقعی اونا نسبت به کار و کاسبی تون رتبه بندی کنین. حالا زمان عاقلانه و منطقی بودنه نه زمان احساسی بودن.

مرحله ۴: وقتی که در مورد مشتریایی برتر خود تصمیم گرفتید با اونا تماس و بگیره و بپرسید میتونی با اونا مصاحبه ای داشته باشین یا نه. با فهرست بزرگی از سوالات به مصاحبه برید. سوالاتی که یک تصویر دقیق از آن چیزی که مشتریا دوست دارن، اون چیزی که انجام میدن، جایی که وقت خود رو می گذارنند و و … ، به شما نشون میده. هدف اینه که مشخصات دقیق اونا رو بدونیم. این مشخصات به نوبه خود به آواتار بازاریابی شما تبدیل می شه.

راه حل بازاریابی خود رو با محوریت این آواتار بازاریابی بسازین. وقتی هدفتون رسیدن به مشتری ایده آل باشه تلاشای بازاریابی تون هم به دنبال افراد مشابهی هستش و مشتریانی رو بهتون میده  که با کار و کاسبی تون موافق هستن.

[تعداد: ۵    میانگین: ۳.۴/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید