مدیریت رابطه با مشتری در روزهای پر مشغله

قبل از اونکه بتونین پروژه ای رو پیش ببرین، به جواب سؤالا، بازخورد طراحیا و تأییدای پایانی لازم دارین، اما مشتری همه درخواستای ارسالی شما رو ندیده میگیره! اون اولویتای خودشو داره و پروژه هایی که سازمان شما مدیریت می کنه در انتهای فهرست اولویتای اون قرار داره.
میشه خیلی راحت فهمید که این موضوع باعث توقف کار شما شده و بسته به اندازه مشتری و پروژه، این نوع تأخیرات می تونه اثری منفی روی گردش کار پروژه های دیگه – و جریان نقدینگی- داشته باشه.
با گذشت زمان، روشایی رو پیدا کردم که کمکم کرد تا پروژه ها – حتی با وجود مشتریانی پر مشغله- همیشه در جریان باشه.

۵ روش دریافتِ بازخورد از یک مشتری پر مشغله

 

۱) بازخورد پیشگیرانه دریافت کنین

حرفه ایای خلاق باید کار خود رو با نگاهی نقد کننده، جدا سازی و بررسی کنن. این کار آسون نیس – دست کم نه در یک بازه ی زمانی بسیار کم-!!  پس تلاش کنین شخص دیگری رو واسه آزمایش کار با طرز فکر مشتری داشته باشین ؛ مثلاً یک همکار، مربی و یا فرد جداگونه قابل اعتماد.
بسته به رابطه با مشتری، می تونین تغییرات و ویرایشایی رو پس از این چرخه بازخورد داخلی داشته باشین، و یا می تونین ایمیلی رو ارسال کنین که توضیح میده شما در نظر دارین تغییرات X، Y، Z رو با ارائه دلیل انجام بدین. این کار به مشتری نشون میده که شما می تونین پروژه رو از دیدگاه اون ببینین و همینطور مثل یک اشاره مؤدبانه به مشتری ست تا اونم در راه پروژه حرکت کنه.

۲) بازخورد رو ساده نگه دارین

مشتریان پر مشغله زمان کافی واسه بررسی ده گزینه دعوت به کار و سه نسخه از نمونه وب و یا تأیید فهرستی از ۱۰۰ به روز رسانی مربوط به شبکه های اجتماعی ندارن. حتی در مورد مشتریان بزرگتر فهمیدم که، داشتن کارکنان بیشتر همیشه به معنی داشتن زمان بیشتر نیس! بلکه در بیشتر موارد بالعکسه.
یک رابطه سازمان- مشتری همیشه باید ً طبق اعتماد ساخته شه، یعنی نباید رابطه ای باشه که در اون مشتری نیاز به کنترل جزئیات کوچیک رو در سازمان احساس کنه. و در مقابل هم آژانس باید مشتری رو به اندازه کافی بشناسه و تا حدی به هدف نزدیک شه که بازخورد به زمان زیادی لازم نداشته باشه.
اگه شما فهرستی طولانی واسه تأیید دارین، چند نمونه رو به مشتری ارائه بدین تا ببینه که کار طبق نام تجاری اوناس. به سبک و روشی مناسب درخواست تأیید کرده و واسه ادامه، کسب اجازه کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راز موفقیت کارآفرینان خانوم برتر در دنیا

۳) تنها بهترین کار خود رو ارائه بدین

هر چی مشتری کمتر تحت اثر کار قرار گیرد، زمان زیادی واسه دریافت بازخورد از اونا لازمه. در این صورت ارائه بازخورد براشون بد می شه. پس اونو به پایین ترین سطح فهرست کارای زمان بر انتقال میدن.
این کار نه تنها رابطه شما رو در خطر خطر قرار میده، بلکه گردش کار دیگه موارد رو هم به تأخیر میندازه.
پیام رو تنها واسه کارایی ارسال کنین که به اون افتخار می کنین و تقریباً از نظر خطاها و اشتباهات، افراد زیادی اونو بررسی کرده باشن. این کار واسه پروژه های آینده اعتماد سازی می کنن و کار تأیید رو هم واسه مشتری آسون تر می کنه.

۴) حمایت از اثر با داده ها

راه دیگه واسه کوتاه کردن، دلنشین کردن و ساده نگه داشتن بازخورد، حمایت از آراء و نظرات با اطلاعاته. داده های تاریخی به دست اومده از برند می تونه نشون بده که به چه دلیل مخاطبان به هر گونه تغییر و طراحی خلاقانه ای که شما پیشنهاد می دید عکس العمل خوبی میدن.
هم اینکه می تونین آزمون A / B و یا آزمون کاربری رو قبل از ارسال کار واسه بررسی انجام بدین، تا بتونین به مشتری، داده هایی واقعی ارائه کنین که چه نسخه ای بهترین کارکرد رو داره و چه تغییراتی باید قبل از راه اندازی انجام شه. یا می تونین واسه اشتراک گذاری اثر با تعداد محدودی از مشتریان یا کارکنان برند، تأییدیه بگیرین تا اطلاعات کیفی رو دریافت کنین. همه اینا کمک می کنه تا مشتری در تصمیم گیری واسه ادامه کار راحت تر بکنه.

۵) سؤالات رو ساده نگه دارین

سؤالات خاصی رو مطرح کنین که مشتری بتونه به اونا با “بله” و ” نه” جواب بده. گزینه های محدودی رو واسه بررسی به اونا ارائه بدین. ارائه بازخورد طراحی به درد بخور رو واسه اونا آسون کنین، طوری که واسه پیدا کردن چیزی جهت تغییر و بعد ارائه بازخورد، زمان صرف نکنن.

مقالات در رابطه:

  • اهداف مدیریت رابطه بامشتری از دیدگاه های جور واجور
  • مدیریت رابطه بامشتری چه فایدهایی واسه سازمانها داشته

[تعداد: ۲    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید