یک برندینگ موفق از اصولی پیروی می کنه ولی اصول برندینگ موفق چیه؟! مشتریان در کنار شرکتایی می مونن که دوست شون دارن و واسه دوره های دراز مدت به خاطر می سپارند. از خودتون بپرسید: برند من نمایانگر چی ست؟

اصول برندینگ موفق

برندینگ چه ارتباطی با بازاریابی داره؟ برندینگ و بازاریابی در چه مواردی باهم اختلاف دارن؟ برندینگ مثل بازاریابی از قوانین خاصی برخورداره؟

مطالعه بیشتر:

فرق بازاریابی و برندینگ در چیه؟!

از نظر Neil Patel ، جمله فوق العاده قشنگ و درستی ست. Patel میگه بازاریابی، تکنیکایی ست که شما استفاده می کنین تا به مشتری برسین. اما برندینگ چیزی ست که مشتری رو در اولین محل به طرف شما جذب کرده و در کنارتون محفوظ نگاه می داره. یعنی همیشه به طرف شما هدایت می شن.

مطلب پیشنهادی: وقتی بازاریابی پایان پیدا کنه، برندینگ شروع می شه

با درنظر گرفتن این موارد تو ذهن تون، در ادامه ۵ مورد از اصول برندینگ موفق رو که تقریباً به مدت ۱۰۰ ساله رعایت می شه رو بخونین. با پدیده فکر مهتر همراه باشین.

۱- یک اسم عام ندارن!

یکی از اصول برندینگ موفق داشتن یک اسم خاصه. شایدً خیلی از شرکتای بزرگ تکنولوژی رو که قبل اینکه دامنه ی دات کام عادی شه، رشد کرده بودن رو به یاد دارین. نامایی مثل !Yahoo و eBay که بخاطر اسم خاص بودن خیلی راحت تو ذهن ثبت می شن. امروز هم بزرگ ترین شرکتای تکنولوژی از اسامی مشابه و به یاد ماندنی دارن. مثل آمازون، فیسبوک و گوگل!

چیزی که به یاد نمی بیارین اسامی استارتاپای زیادی ست که به شکل عمومی نام گذاری شده بودن و به ورشکستی منجر گشتن. شرکتایی مثل Pets.com، Mortgage.com، iMotors.com و eToys.com هر یک بین ۵۰ تا ۱۶۶ میلیون دلار مطرح شدن. همه این شرکتا، با وجود ایده ی خوبی که داشتن ورشکست شدن.

حتی اگه فرض کنیم که این شرکتا فقطً بخاطر اسامی عمومی که دارن شکست نخورده ان؛ اما شک نداشته باشینً میشه گفت که اسامی شون هیچ کمکی به اونا نکرده. انتخاب یک کلمه عادی واسه اسم شرکت تون یک راه حل بازندهه. مثل اینه که انگار واسه کتابی که نوشته اید، همون اسمِ “کتاب” رو انتخاب کرده باشین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   فروشندگان ناموفق چیجوری نارضایتی و ناامیدی خود رو میگن؟

۲- پیشنهاد کم تر، به یاد ماندنیِ بیش تر

مشتری رو گیج نکنین! وضوح پیام و پیشنهاد یکی دیگه از اصول برندینگ موفقه.

ارائه و پیشنهاد اجناس و خدمات خیلی زیاد، نام برند شما رو تضعیف می کنه. چون مشتری همیشه به اجناس و خدماتی که شما اول در رادار اونا قرار دادین وابسته می شن.

یک مثال خوب واسه شرکتی که طی ده های طولانی با تلاش زیاد از این دام دوری می کرد و آخرش دچارش شد؛ مک دونالده. این فست فود تازه به زمان که رسیده بود محبوب شد. در همین اول محبوبیت، مک دونالد در لیست منوی خود تنها ۹ گزینه داشت.

اما امروز، مک دونالد همه چیز ارائه میده. پس باید واسه رقابت کردن با رقبای جدید برگر مثل Five Guys و Shake Shack خودشو آماده سازه.

۳- اگه می خواین گسترش پیدا کنین، برند مجزایی رو راه اندازی کنین

اگه بتونین خودتون رو با میزان درخواست متناسب نگاه دارین شاید ارائه دادن خدمات و اجناس زیاد خیلی مشکل نیاز به نظر نرسه! به همین دلیله که مک دونالد در طول سال بیلیونا بار ارائه میده. اما بیرون از این موارد، بهتره بدونین که ارائه دادن اجناس و خدمات بیشتر از اندازه از روش یک برند، همیشه یک اشتباه بوده!

یکی از بزرگ ترین مثالایی که میشه واسه گسترش برند نام برد، مایکروسافته. درسته که مایکروسافت در بعضی بازارهای کلیدی بازم نقش رهبری رو اجرا می کنه – اما از یک جنبه شرکت بطور کامل بازار تکنولوژی رو تحت سلطه قرار داد. بعد تصمیم گرفت که اجناس و خدمات بیشتر از اندازه ای رو تحت همون برند “مایکروسافت” به بازار عرضه کنه.

بعدا اپل، دوباره به میدون اومد و مشتریان مایکروسافت رو با برندهای قدرتمندی مثل iPod، iPhone و iPad از آنِ خود کرد.

امروز، اپل بزرگ ترین شرکت تکنولوژی در سراسر جهانه. در حالیکه مایکروسافت به ششمین جایگاه تعلق داره.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید