بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد، بطور کلی تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی از زمانی که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده برای عموم مردم فراهم شد رواج یافته است.

اینترنت از مهمترین و بحث برانگیزترین موضاعات در تجارت و آموزش بازرگانی است. سرعت توسعه بازاریابی الکترونیکی بسیار بالا است، به طوری که با کندی تحقیقات و انتشار نتایج آن هم‌سنگ نیست. مشخص است که بنیادهای تجاری به سرعت در حال تحول و استقرار در نقاط پویای جدید است و لذا اینترنت را باید از پردامنه ترین رسانه‌ها دانست که تغییرات بیشماری را در حوزه بازاریابی و توسعه ایجاد کرده است. این قابلیت‌ها بسیاری از حوزه‌ها را در بازاریابی تحت تاثیر قرار داده است: بخش‌بندی و هدف گذاری، قیمت گذاری، خدمات به مشتری و مدیریت روابط مشتری، بسته بندی، ارتباطات بازایابی، پیشبرد، کانال توزیع و زنجیره ارزش، بازاریابی جهانی و علامت تجاری (باقری کنی و آذر، 1384، ص4). بازاریابی الکترونیکی عبارت است از استفاده فناوری‌های دیجیتالی وابسته برای دستیابی به اهداف بازاریابی و حمایت از مفهوم بازاریابی به شکل نوین است. در عمل بازاریابی اینترنتی شامل استفاده از وب سایت شرکتها و ترکیب آن با فناوری‌های پیشرفته از قبیل موتورهای جستجو، تبلبغات بانر، پست الکترونیک و ارتباط با دیگر سایت‌ها برای به دست آوردن مشتریان موجود و فراهم کردن خدمات برای مشتریان جدید که به توسعه رابطه با مشتریان کمک می کند. البته بایستی به این نکته توجه داشت که برای اینکه بازاریابی اینترنتی موفق شود بایستی با رسانه ها سنتی مانند مطبوعات و تلویزیون همبستگی کاملی داشته باشد. بنابراین در یک تعریف کلی بازاریابی اینترنتی عبارت از استفاده از اینترنت و فناوری‌های دیجیتالی مرتبط دیگر در ترکیب با
رسانه‌های سنتی برای دستیابی به اهداف بازاریابی است. (شعرباف و مرتضوی، 1388، ص 1233). در همین راستا، اینترنت از راه‌های مختلفی بر بازاریابی تاثیر گذاشته است، برخی از شرکت‌ها راه‌های موثری را برای تبلیغات، بازاریابی و توزیع محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت پیدا کرده‌اند. (هربیگ و هیل[1]، 1995، ص 95)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   در امتیاز رقابتی خود متفاوت باشین

آنچه که واضح است این است که بازاریابی اینترنتی قابلیت و ویژگی های بازاریابی سنتی را به همراه اینترنت توامان داشته و موجب گسترش ارتباطات و تسریع امور و … می‌شود.

 

[1] Herbig & hale

دسته‌ها: آموزشی