بدیهی است که در عصر کنونی، یکی از عناصر کلیدی مدیریت به منظور دستیابی به توفیق در اداره سازمان ها و مؤسسات، بالاخص از نوع تجاری، تولیدی و خدماتی در کنار موضوعات مهمی مانند تصمیم­گیری، برنامه­ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت بحث بازاریابی می­باشد (شکرریز،1383، ص10). در ابتدای هزاره سوم که جهان ورزش دوره جدید و تازه­ای را تجربه می­کند، تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد ورزشی، استفاده از شیوه­ها و فنون بازاریابی را در ورزش موردتوجه قرار داده است. هر روزه میلیون­ها دلار در کشورهای مختلف هزینه­ی ورزش می­شود و احساس نیاز به ورزش به منظور مرتفع کردن معضلات روحی و جسمی مردم روز به روز محسوس­تر و مشهودتر می­گردد. تمامی این موارد موجب گردیده که تلاش­های بیشتری در زمینه بازاریابی ورزشی مورد نیاز باشد (پارکز، 1382، ص9).

از طرف دیگر، دانش بازاریابی در سال­های گذشته اهمیت بسزایی برای سازمان­ها و مؤسسات پیدا کرده است. این مهارت و دانش به حدی اهمیت یافته است که آن را به عنوان یکی از اجزای مهم سازمان­ها و مؤسسات ورزشی می­توان به شمار آورد و این اهمیت به صورت فزاینده­ای در حال افزایش است (یوسفی و همکاران، 1386، ص 83).

شیلبوری، کوییک و ستروبیک (1998) بیان می­دارند که واژه بازاریابی ورزشی برای اولین بار در آمریکا و در سال 1987 مورد استفاده قرار گرفته است. محققین تعاریف مختلفی از بازاریابی ورزشی ارائه کرده­اند که به چند نمونه از آن­ها اشاره می­شود.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تکنیک فروش: غافلگیری مشتری در زمانی که حواسش نیس!

نخستین تعریف از بازاریابی ورزشی به کسلر (1979) برمی­گردد که عنوان می­دارد: بازاریابی ورزشی فعالیت های مصرف­کنندگان، محصولات صنعتی و بازاریابان خدمات را به طور فزاینده­ای از ورزش به عنوان یک محرک برای ترویج محصولات و یا خدمات خود از طریق حمایت­های ورزشی استفاده می­کنند، توصیف می نماید (محمدکاظمی و همکاران، 1387، ص 109).

به عقیده لویس و اپنزلر (1985) بازاریابی ورزشی عبارت است از استفاده از متغیرهای آمیخته بازاریابی در جهت ارتباط میان منافع مصرف­کنندگان محصولات و خدمات ورزشی و حمایت کنندگان سازمان­های ورزشی. پارخوس (2001)، بازاریابی ورزشی را پیش­بینی مدیریت و تأمین نیازها و خواسته­های مشتریان از طریق به کارگیری و اجرای اصول بازاریابی می­داند. به عقیده پیتس و استاتلر (2002) بازاریابی ورزشی فرآیند طراحی و اجرای فعالیت­هایی برای محصولات، قیمت، ترویج، بهبود،مکان و توزیع خدمات و یا محصولات ورزشی برای برآورده کردن نیازهای موردنظر مشتریان و دستیابی به اهداف سازمان­های ورزشی است (ترابی نهاد، 1391، ص 15).

 

بازاریابی ورزشی شامل سه قسمت می­گردد، هر یک از بخش­ها ویژگی­های خاص خود را دارند:

1)     بخش عملیات ورزشی که شامل فعالیت­های ورزشی است که به عنوان یک محصول طراحی و ایجاد شده برای شراکت یا تماشا به مشتریان ورزشی ارائه می­گردد

2)     بخش کالاهای ورزشی، شامل کالاهایی است که تولید آن­ها در موفقیت رده­های مختلف ورزشی نقش دارد و شامل دو دسته از کالاها می­باشد.

الف) کالاهای کیفی شامل تجهیزات و لوازم مورد نیاز در عملیات ورزشی از جمله توپ، راکت، پوشاک ورزشی، وسایل، امکانات و تجهیزات می­باشد.

دسته‌ها: آموزشی