تحقیقات بازار واسه شناخت مشتری به شما امکان میده تا تلاشای بازاریابی رو هدف بذارین. تحقیقات بازارِ شما باید با کسب آگاهی بیشتر در مورد مشتریان فعلی شما شروع شه. مگه اینکه کار و کاسبی تون جدید و بدون هیچ پایه مشتری باشه. هنگام تحقیق در مورد مشتریان موارد زیر رو در نظر داشته باید:

اونا چه کسائی هستن؟

چیجوری شما رو پیدا کردن؟

در مورد شما چی دوست دارن؟

چی رو دوست ندارن؟

تحقیقات بازار واسه شناخت مشتری

از نظرسنجیای مشتری، مصاحبهای تصادفی، برگهای بازخورد و عقل سلیم واسه دشت کردن این اطلاعات استفاده کنین. با طبقه بندی مشتریان خود به گروه ها یا بخشای به درد بخور شروع کنین. تقسیم بندی بازار می تونه شما رو به بازاریابی بهتر هدایت کنه. طبقه بندی مشتریان می تونه به شما در درک نیازها، خط مشیا و تفاوتاشون کمک کنه. نظر سنجی یکی از راه های تحقیقات بازار واسه شناخت مشتریه.

اگه شرکت شما سه محصول در سال به فروش میرسونه، در اینصورت اطلاعات مهمی رو میشه از مشتریان کلیدی به دست بیاره. پس از جمع آوری اطلاعات دموگرافیک، شرکت شما قادر به دقق شدن روی بهترین روش واسه دشت کردن بازخورد مشتری هستش. مثلا، اگه شرکت شما وسیله خونه و باغ رو به فروش میرسونه، بهترین هدفِ ممکن شاید خریدار متاهل، و دارای درآمد دوگانهه. به محض این که مشتری رو دارای شرایط دونستید، به نظر سنجیا و شکایاتی بدین که واسه ایجاد اطلاعات به کار بین.

به شکایات و مشکلات به عنوان منبع مهم تحقیقات بازار واسه شناخت مشتری نگاه کنین. تحقیقات نشون میده که ۴%-۲ از مشتریانِ ناراضی شکایت می کنن و ۹۶ تا ۹۸٪ مشتریان ناراضی شکایت نمی کنن. پس ناشناخته باقی می مونن. میشه این مشتریان ناراضی دیگه رو شناسایی کرد؟ از روش رابطه با اونا می تونین از مشکل محصول باخبر شید. راه حلی واسه مشکل پیدا کنین. و یا رابطه با مشتری رو بهتر کنین. به یاد داشته باشین، اگه اونا با شما صحبت نکنن، ممکنه از شما پیش مشتری بالقوه دیگه شکایت کنن.

نظرسنجی رضایت مشتری

واسه اطلاعات بیشتر درباره مشتریان خود از اطلاعات نظرسنجی مشتری استفاده کنین. اطلاعات روشن شامل ویژگیای کلیه که به تقسیم مشتریان به چند بخش کمک می کنه. مشتریان خود رو طبق سن، درآمد یا جنسیت؛ حرفه یا سطح تحصیلات؛ نوع شرکت یا صنعت گروهبندی می کنین؟ این اطلاعات می تونه بسیار به درد بخور باشه. با این حال، ممکنه نیاز به فیلتر کردن اطلاعات حاصل از سوالاتی داشته باشین که ممکنه مشتریان رو تشویق به دادن پاسخای نادرست کنه. مثل سوالات مربوط به سن، سطح درآمد، و قصد خرید.

واسه مطالعه بیشتر:

شناخت مشتری چیزی لازم واسه پیشرفت کار و کاسبی

شناخت مشتری از نظر روند فرهنگی و جمعیت شناختی

آماده شدن واسه ایجاد یک طرح بازاریابی

  • ایده های عملی و مدلای خوب با ده ها نمونه از برنامه های بازاریابی موفق رو از جستجو و جلسات طوفان فکری به دست بیارین.
  • طرح بازاریابی خود رو تکمیل کنین
  • پس از جمع آوری منظم و هدف دارِ اطلاعات مورد نظر، از اطلاعات زیر واسه طراحی یک بررسی کمّی استفاده کنین. اینجا چندین رهنمود واسه این نظرسنجی هست.
  • در مورد اهداف نظرسنجی به توافق داخلی برسین. شرکتا باید از همه ذینفعان و صاحبان سهام سوال کنن که شما فکر می کنین چیجوری باید از داده های رضایت مشتری استفاده کنیم؟ پس قبل از بررسی نظرسنجی، باید توافق انجام بشه.
  • تلاش کنین زمان نظرسنجی کوتاه باشه. زمانی که یک نظرسنجی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشه، میزان جواب به طور زیادی کاهش پیدا میکنه. اما در ۱۰ یا ۱۵ دقیقه می تونین جواب متوسط بین ​​۶۵ تا ۷۵ درصد رو به دست بیارین.
  • نظر سنجی رو به بیشتر از یک مخاطب بفرستید. اگه این کار رو انجام ندین، رضایت بالای غیر واقعی رو به دست میارید و رابطه تون با مخاطبان، با نارضایتی و به شکل ناخواسته تموم میشه.
  • تموم پاسخا باید پنهونی باشن. قانون تحقیق اینه که اگه محرمانگی تضمین نشه، شک نداشته باشین به کل حقیقت دست پیدا نمی کنین.
  • از اندازه مناسب واسه تولید داده های عملیاتی استفاده کنین: مقایسه داده های عملکردی با انتظارات، مقایسه بهترین داده های بهبود بخش رو ارائه میده.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معنی کارآفرینی چیه؟‌نیازای ساده اونو بشناسیم

واسه مطالعه بیشتر:

برنامه بازاریابی رو چیجوری طراحی کنیم؟

گروه های تمرکز

در تحقیقات بازار واسه شناخت مشتری استفاده از گروه های تمرکز رو مورد . تا اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود و اون چیزی که اونا در مورد اجناس و خدمات شما فکر می کنن، به دست بیارین. بیشتر مردم از تکنیک گروه تمرکز آگاهی دارن. که در اون مشتریان با هم جمع می شن و یک آسون کننده حرفه ای نظرات اونا رو می پرسد. در گروه های تمرکزِ رضایتِ تجارت به تجارت (B to B) اصلی، معمولا از مخاطبین کلیدی تعدادی سوال مشخص در مورد انتظاراتشان و اینکه چیجوری جفت و جور کننده اون انتظارات رو برآورده می کنه، پرسیده می شه.

گروه های تمرکز ممکنه زمان و تلاش بیشتری نسبت به نظرسنجی طلب کنه. اما رفت و امد با گروه می تونه بازخورد روشن­تری ارائه بده. خیلی از شرکتا از گروه های تمرکز واسه بررسی اجناس جدید و یا دقق شدن روی شناسایی راه حلای مشکلات استفاده می کنن. ناشر نرم افزار Intuit از گروه های تمرکز واسه جمع آوری آدمایی که نرم افزار اونا رو خریداری نکرده بودن. اما مشتریان بالقوه تلقی می شدن، استفاده کرد. گروه های تمرکز از این افراد پرسیدند که به چه دلیل اونا مشتری نبودن. چه مشکلی در زمینه های در رابطه داشتن. و نرم افزار چیجوری می تونه به اونا کمک کنه.

تجربه شرکت PDQ در گروه تمرکز

در شرکت چاپPDQ  لاس وگاس، بحثای گروه متمرکز با مشتریان فیلم ورداری شده و واسه اهداف جور واجور استفاده شد. طبق نوارها، یک ضبط ویرایش شده از جواب مشتریان هست. که بیان کننده اینست که استفاده ی اونا از اجناس منحصرا به خلاقیت شرکت بستگی داره. اینجور نوارهایی رو میشه واسه موارد زیر استفاده کرد:

  • سرعت دادن پرسشا در مورد نظرسنجیای رضایتمندی.
  • آوردن ” صدای مشتری“ به برنامه های آموزشی داخلی.
  • کمک به تعیین اینکه کدوم سیستمای تحویل داخلی، بیرون از هماهنگی با انتظارات مشتری هستن.
  • پیشرفت راه حل کارمند واسه هر فرایند یا بهبود سیستم.

گروه های تمرکز ویدیویی یکی از قوی ترین راه ها واسه ایجاد حس ضرورت در مورد کیفیت خدمات هستن. کارکنان تمایل بیشتری به گوش دادن به نظر مشتریان نسبت به گوش دادن به حرف ناظران خود دارن. در عین حال، گروه های تمرکز ویدئویی روشی قوی در تحقیقات بازار واسه شناخت مشتریه. که در اون انتظارات مشتری مورد نظره. هیچ راه بهتری واسه تحریک سرمایه گذاری تحقیقاتی وجود نداره.

[تعداد: ۱۲    میانگین: ۳.۸/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید