یک لوگو ، نام تجاری یا هویت برند شما نیس. طراحی لوگو، هویت سازی و ساخت نام تجاری بحثایی جداگونه هستن که در کنار هم یک تصویر ادراکی از یک کار و کاسبی یا محصول رو تشکیل میدن.

نام تجاری چیه ؟  یه سری از گره های ذهنی و احساسیه که ذهن بازار هدف رو اشغال کرده.
هویت نام تجاری چیه ؟ جنبه های بصریه که بخشی از نام تجاری رو تشکیل میده.
تعریف لوگو چیه؟ لوگو، یک کار و کاسبی رو به وسیله علامت یا آیکون، به آسونترین مدل ممکن تعریف می کنه.

 

در ادامه به توضیح جزئیات می پردازیم. بیایید از اولین شروع کنیم. نام تجاری.

برند سازی چیه؟

 

برند سازی یا ساخت نام تجاری شک نداشته باشین موضوع ساده ای نیس. نشریات زیاد و هزاران کتاب در مورد این موضوع نوشتن. به هر رو به طور خلاصه، می تونین نام تجاری رو یک سازمان، خدمات یا محصول، با  یک شخصیت که به وسیله درک مخاطب شکل میگیره توضیح کنین. به این نکته باید توجه شه که یک طراح نمیتونه یک برند درست کنه. فقط مخاطب این کار رو می کنه. یک طراح پایه یک نام تجاری رو شکل میده.

مقاله در رابطه : 

خیلی از مردم فکر می کنن یک برند تنها از چند عنصر تشکیل شده.چند رنگ، چند فونت، یک لوگو، یک شعار و ممکنه موسیقی هم همراه با اون باشه. در واقعیت چیزی بسیار سخت تر از اینه. می تونین بگید که ساختار یک برند درک از طرف مخاطبانه.

ایده اساسی و معنی پایه پشت یک درک از طرف مخاطبان، تموم کارهاییه که شرکت انجام میده، تموم چیزایی که داره و هر چیزی که تولید می کنه و نشون دهنده ارزشا و اهداف کل کسب و کاره.

این استواری و ثبات این ایده اصلیه که باعث  بالا رفتن شرکت شده، محرک اینه، نشون دهنده چیزیه که بر اون ایستادگی می کنه، باور داره و دلیل وجود اینه. این یعنی فقط چند رنگ، چند طرح حروف، یک لوگو و یک شعار نیس.

مثلا بیایید به شرکت شناخته شده اپل نگاهی بیاندازیم. اپل به عنوان یک شرکت، یک سازمان فرهنگ سازمانی انسانی و اخلاقی قوی رو سازماندهی کرده که با شاخصهایی چون فعالیتای داوطلبانه، حمایت انگیزه و ایده های خوب و ایجاد مشارکت در جامعه سازمان فعالیت می کنه. این ارزشای کار و کاسبی از روش تموم کارایی که انجام میدن، اجناس نو آورانه شون و تبلیغاتشان واسه خدمات به مشتریانشان مشهوده. اپل  یک نام تجاری عاطفی انسانیه که با مردم رابطه برقرار می کنه. زمانی که مردم محصولاتشون رو می خرن و یا از خدماتشون استفاده می کنن، خود رو جزئی از آن نام تجاری می دونن. این رابطه احساسیه که نام تجاریشان رو ساخته. نه دقیقا اجناس یا لوگوی گاز زده شون.

مقاله در رابطه : 

 

طراحی هویت برند چیه؟

 

یک نقش کلی در نام تجاری یا درک از طرف مخاطبان یک شرکت، هویت برنده.

در بیشتر موارد، طراحی هویت برند بر مبنای وسایل چشمی که به وسیله یک شرکت استفاده میشن پایه گذاری می شه که معمولا از کل تعدادی دستورالعمل شکل میگیره. این دستورالعملا که هویت برند رو تشکیل میدن معمولا چگونگی اجرا هویت رو از روش بعضی معیارهای متفاوت، استفاده از پالتای رنگی تایید شده، فونتا، طرح بندیا، اندازه گیریا و چیزای دیگه ای به جز اینا تعیین می کنه. این دستورالعملا این اطمینان رو به دست میاره که هویت شرکت منسجمه که به نوبه خود به نام تجاری اجازه میده شناخته شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بازاریابی اجازه ای چیه و در مقابل کدوم نوع بازاریابیه؟

مقاله در رابطه :

 

 

هویت یا ” تصویر” یک شرکت تشکیل شده از وسایل چشمی زیادیه:

  • یک لوگو ( نمادی از کل هویت و نام تجاری)
  • لوازم اداری ( سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه و چیزای دیگه ای به جز اینا)
  • ملزومات بازاریابی (آگهیا، بروشورها، کتابا، سایت و چیزای دیگه ای به جز اینا)
  • اجناس و بسته بندی ( اجناس فروخته شده و بسته بندی که در اون قرار میگیره)
  • طراحی پوشاک ( شاخصهایی خاص واسه پوشاک که کارمندان به تن می کنن)
  • علائم ( طراحی داخلی و خارجی)
  • پیاما و اقدامات ( پیامایی که از روش ارتباطات مستقیم یا غیر مستقیم رسونده می شن)
  • ارتباطات دیگه ( صدا، بو، تماس و چیزای دیگه ای به جز اینا)
  • هر چیز چشمی که نشون دهنده کار و کاسبی باشه.

 

تموم این چیزها، هویت رو شکل دادن می کنه و باید برند رو تموم و کمال پشتیبانی و حمایت کنه. لوگو ،به هر حال هویت سازمانی و نام تجاری رو به شکل یک نشونه قابل شناسایی، جمع بندی کرده. این نشونه یک نماد و مظهر کسب و کاره.

تعریف لوگو چیه؟

 

واسه اینکه بدونین تعریف لوگو چیه، اول باید بدونیم به چه منظوریه.

یک لوگو واسه شناساییه.

لوگو ، یک شرکت یا محصول رو از روش  استفاده از یک نشونه، علامت، نماد یا امضا معرفی می کنه. یک لوگو به طور مستقیم باعث فروش نمی شه و یا یک کار و کاسبی رو توضیح نمی کنه. لوگو معنی خود رو از کیفیت چیزی که نماد اینه میگیره. نه از چیز دیگری. لوگوها واسه شناسایی هستن نه تشریح. به بیان ساده تر، معنی لوگو مهم تر از شکل اینه.

مقاله در رابطه : 

واسه نشون دادن این معنی، به لوگوها مثل افراد نگاه کنین. ترجیح میدیم که ما رو با اسممون صدا بزنن تا با تعریفی گیج کننده و قابل فراموشی از خودمون. مثل ” فردی که همیشه پیراهن صورتی می پوشد و موهای روشنی داره.” دقیقا به همین صورت، لوگو نباید عینا کاری که کار و کاسبی انجام میده رو تشریح کنه. بلکه اونو به گونه قابل شناسایی و به یاد ماندنی بشناساد.اینم مهمه که تنها زمانی که لوگو شناخته می شه، کارکرد خود رو اون طور که باید انجام میده. درست مثل زمانی که ما اسم افراد رو واسه شناسایی اونا یاد میگیریم.

لوگو یک کار و کاسبی یا محصول رو به آسونترین شکل شناسایی می کنه.

مقاله در رابطه : 

[تعداد: ۳    میانگین: ۴/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید