تفکر مثبت می تونه به عنوان یک مانع در راه رسیدن شما به هدف قرار گیرد! بلکه تیتر رو درست خوندین.

 

 

تفکر مثبت

تفکر مثبت می تونه در راه اهداف شما باشه

به جای خیالبافی در مورد راه موفقیت خود، از راه حل WOOP استفاده کنین.

اگه یک هدف بزرگ دارین، تنها انسانی نیستین که می خواین در مورد بهترین نتیجه ممکن – یعنی آینده ای که در اون با موفقیت تموم کارای تعیین شده رو انجام دادین- فکر کنین. اما نشونه که خیال پردازی درباره آینده می تونه انرژی لازم واسه عملی کردن اهداف رو بررسی برد. Gabriele Oettingen ، پروفسور روانشناسی دانشگاه نیویورک به کارآفرینان میگه :  ” افراد هر چی بیش تر مثبت فکر کنن و در مورد آینده خیال پردازی کنه، تلاش کم تری رو واسه واقعیت بخشیدن به اون آینده دارن”.

Oettingen، نویسنده ی کتاب “تفکر بازاندیشی مثبت” (Rethinking Positive Thinking): شاخه ای از علم جدید انگیزه، میگه که این نوع طرز فکر در آخر می تونه واسه سلامتی کلی شما مضر باشه. “هر چی قدر که این افکار و توهمات لذت بخش باشن، به همون میزان موجب کاهش سلامت روانی و جسمی می شه”.  اون میگه: “این افکار یک نوع بارِ اضافی واسه موفقیت هستن.”

وقتی که افراد با این خیالپردازیای مثبت سرگرم شن، حس می کنن که گویی حقیقتاً به اون اهداف رسیدن.  Oettingen میگه که تصور آینده مطلوب، حالتی آرامش بخشه. ” در آخر هر اون چیزی که به اون می رسین اینه که انرژی تون کم می شه و فشار خون تون افت پیدا می کنه. اما مشکل اینه که وقتی شما به شکلی مثبت در مورد آینده خیال پردازی می کنین و انرژی تون کم می شه، دیگه قادر نباشین تلاش تون رو واسه عملی کردن تخیل تون به کار گیرید! ”

راه حل Oettingen واسه این مشکل یک سیستم چار بخشیه که اونو طراحی کرده و عنوان WOOP بر اون نهاده:  آرزو /Wish ، نتیجه/ Outcome، مانع /Obstacle و برنامه/ Plan.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تقویت قوه خلاقیت واسه دوری از یکنواختی کاری [اینفوگرافی]

واسه شروع، Oettingen پیشنهاد می کنه که از همه دستگاه های الکترونیکی فاصله بگیرین و وارد چارچوب آروم و غیر با عجله ی ذهن شید.

 

آرزو

در مورد اون چیزی که می خواین اتفاق بیفته فکر کنین. این اتفاق می تونه یک آرزوی کوچیک واسه فردا و یا آرزویی بزرگ واسه سال آینده باشه. در مورد سه یا چار کلمه واسه توضیح اون فکر کنین، و اونو در مقابل ذهن تون بذارین.

 

نتیجه

بعد از خود بپرسید که بهترین نتیجه چیه؟ اون سناریو رو اون طور که دلتون میخواد باشه؛ تصور و تجربه کنین، بعد اونو در برابر ذهن خود بذارین.

 

مانع

پس از آن، چرخ دنده ها رو تغییر بدین و  از خودتون بپرسید که چی منو عقب نگاه میدارد؟ چی مانع می شه تا من اونو انجام دهم؟ اون مشکلات رو تصور کنین. طبق گفته Oettingen این کار باعث می شه که راهی واسه اون پیدا کنین و تموم بهانهای احتمالی که می تونه بوجود آید، رو از بین ببرین. تموم موارد نفوذ رو تصور کنین.

 

مطلب پیشنهادی: هدف خود رو به هیچکی نگید تا زودتر به اون برسین!

 

طرح

در آخر جزء به جزء تصور کنین که قرار گرفتن یکی از آن مشکلات در راه هدف، باید چه کاری انجام بدین. افکار رو جانشین کنین، اگه X اتفاق بیفته، پس من Y رو انجام میدم.

 

Oettingen باور داره که جدا سازی کردن هدف به این چار بخش خاص می تونه در شفاف سازی اون چیزی که می تونین و نمی تونین در یک لحظه مشخص انجام بدین، کمک کنه. “وقتی شرایط پر نا آرومی می شه و چالشا بروز می کنن، شما رو واقع بین حفظ می کنه.”

[تعداد: ۱۱    میانگین: ۴.۱/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید