در فضاهای باز سعی شده با استفاده ازاختلاف سطح، عناصر ومصالح مختلف شامل چمن، خرده چوب، ماسه، شن وسنگریزه و کفپوش های گرانولی وهمچنین رنگ های شاد و سرزنده مورد علاقه کودکان  فضاها را تعریف کرد و تنوع فضایی ودید و منظر ایجاد کرد.

مسیرها جزیی از طراحی فضای باز می باشند، در راه ها بچه ها همدیگر را ملاقا ت می کنند و شبکه ای است که فضاهای متنوع را به هم وصل می کند. توصیه می شود که مسیرهای متعدد فرعی در زمین طراحی شوند و از مسیر اصلی منشعب شوند تا بچه ها بتوانند به راحتی به جستجو و اکتشاف بپردازند. در طراحی این مسیرها می توان برای دوچرخه، سه چرخه و اسکیت مسیری مجزا در نظر داشت تا از آسیب رساندن به دیگران جلو گیری شود.

کودکان از طریق لمس کردن یاد می گیرند و آموزش می بینند. کودکان عاشق بافت های نرم (مانند چمن و فرش) هستند و بافت چوب را نیز خیلی دوست دارند و با استفاده متنوع آن در ساختمان می توان به کلیه حواس کودکان متوسط شد.

5-3-2 فضاهای بسته

شامل ساختمان خانه کودک می شود.که از بخش های آموزشی،خدماتی،اداری تشکیل شده است.

5-3-2-1 آموزشی

کلاس:

  • کلاسهای آموزشی برای سنین مختلف در نظر گرفته شده است.
  • مبلمان کلاسها شامل میز و صندلی متناسب با ابعاد کودکان ،برد، قفسه ها و … می باشد.
  • کلاس درس باید محلی برای انبار کردن و قرار دادن وسایل بازی داشته باشد تا خود کودکان در بازی های آزاد به راحتی وسایل را از آن محل بردارند و در پایان بازی به روشی منظم در جای خود قرار دهند.تمامی کلاسها دارای انبارو سرویس بهداشتی و دوش مستقل می باشند .
  • پنجره های وسیع با بهره گیری از نور طبییعی روز و دید به فضای باز و طبیعت محیطی دلپذیر ایجاد می کنند.
  • رنگ های سبز و آبی در محیط هایی که نیازمند تمرکز قابل توجهی هستند و شدت بینایی بالایی لازم است کاربرد دارند.
  • ایجاد فضاهایی که بتوانند روی دیوار و کف آن نقاشی کنند.
  • مقیاس عناصری مانند درها، پنجره ها دیوارهای متناسب با ابعاد بدن کودکان طراحی شده که احساس استقلال در انجام کارهایشان را داشته باشند.

سالن چند منظوره:

  • سالن چند منظوره فضایی بزرگ برای فعالیت های گروهی و انفرادی کودکان است. همچنین محلی برای گذر و تعاملات اجتماعی گروه های سنی مختلف کودکان می باشد.
  • کودکان فضاهای بزرگ را برای فعالیتهای پر تحرک و فضای کوچک را برای خلوت گزینی دوست دارند.در این سالن در کنار فضای وسیع برای بازیهای گروهی و تعامل گروهای سنی مختلف، طراحی فرم های فرو رفته با سقف های کوتاه فضای دنجی را برای بازیهای انفرادی و یا خلوت گزینی ایجاد کرده است.
  • این فضا محل نمایش کارهای هنری کودکان است و باید دارای خاصیت انعطاف پذیری با تغییر عملکردها باشد.
  • این فضا قابلیت پارتیشن بندی و خرد شدن به فضاهای کوچکتر با بهره گرفتن از نظرات کودکان را دارد.که سبب ایجاد تنوع فضایی و رشد تخیل کودکان می شود.
  • استفاده از پنجره در دیوارها و سقف دید بصری ممتدی را با آسمان، طبیعت و فضا های باز برای کودکان به وجود می آورد .
  • شیشه های رنگی فضایی مطلوب، شاد ، متنوع و تحریک کننده برای کودکان به وجود می آورد. همچنین از ایجاد خیرگی نور روز جلوگیری و ورود نور را به صورت دلخواه کنترل می نماید.
  • به کارگیری فرم های سیال و پویا در کف ها و سقف ها برای ترغیب کودکان به تحرک و تکاپو می باشد.
  • استفاده از رنگ های شاد و آرامش بخش در فضای آموزشی ،کودکان در محیط هایی با رنگ زرد و قرمز شادمانی و هیجانات بیشتری دارند.استفاده از این رنگ ها برای طراحی رنگ در اتاق بازی به عنوان فضایی جهت فعالیت کودک مطلوب می باشد و او را به اجتماعی سازی ترغیب می کند.
  • استفاده از خطوط و مصالح نرم در معماری داخلی فضاها .
  • استفاده از گیاهان در فضای داخل
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد مدل پیش بینی اشتیاق شغلی با توجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی

سالن ورزش:

فضایی سرپوشیده برای ورزش هایی چون ژیمناستیک، یوگا و … مورد استفاده قرار می گیرد.در این سالن با بهره گرفتن از ارتفاع زیاد ،رنگ ،فرم پنجره ها و نور گیری حس تحرک و پویایی کوکان تقویت می شود. به دلیل استفاده موقت از این فضا نورگیری از سمت غرب می باشد.

اتاق موسیقی:

در طراحی اتاق موسیقی مسایل آگوستیکی در نظر گرفته شده است.

کتابخانه و اتاق رایانه:

کار با رایانه ضمن افزایش انگیزه های بچه ها سبب تعمیق یادگیری شده و زمینه ارتقاء خلاقیت آنها را فراهم می آورد.

5-3-2-2 خدماتی

  • غذاخوری شامل دو بخش مجزا آشپژخانه و سالن غذاخوری می باشد . در سالن غذاخوری می توان فضایی شبیه سازی شده از آشپزخانه متناسب با ابعاد کودکان به وجود آورد که سبب ارتقا تخیل ،حس استقلال و راحتی کودکان می شود. همچنین این سالن می تواند محلی برای برگزاری جشن تولد کودکان مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل استفاده موقت از این فضا نورگیری از سمت غرب می باشد.
  • درمانگاه محلی برای معاینه و نگهداری کودک حادثه دیده است که باید محصور بوده و از فضای بازی کودکان دور باشد. محل درمانگاه جهت دسترسی سریع در ارتباط با فضاهای داخلی و خارجی و همچنین در نزدیکی مسیر اضطراری ورود وسیله نقلیه قرا رگرفته است. این فضا از نور شرق استفاده می کند.
  • فضای استراحت کودکان، استفاده از رنگ های متشابه برای فضای استراحت و خواب کودک ایجاد فضایی مناسب می کند. در این میان رنگ آبی از اهمیت زیادی برخوردار است رنگ آبی ،به عنوان اولین و مهم ترین رنگ آرامش دهنده و همچنین با خواص درمانی مفید از قبیل مسکن اعصاب برای افراد کم خواب مفید می باشد.
  • فضای استراحت مربیان، در نیم طبقه طراحی شده است که در عین مشرف بودن به فضای کودکان به صورت کامل مجزا می باشد.
  • فضاهای انتظار محل پذیرش و ترخیص کودکان، انتظار، صحبت و مکالمه بین بزرگسالان است. (لابی)
  • سالن اجتماعات جهت برگزاری جلسات و همایش های خانه کودک وکلاسهای آموزشی والدین در نظر گرفته شده است.
  • فروشگاه کتاب و اسباب بازی و سایر موارد نیاز کودکان.
  • رختکن
  • سرویس بهداشتی
  • تاسیسات
  • انبار
  • آبدارخانه

5-3-2-3 اداری

  • اتاق مدیریت
  • اتاق اداری
  • اتاق مشاور کودک و والدین
  • لابی

5-3-3 فضاهای نیمه باز

در طراحی تمامی قسمتها سعی در ایجاد تنوع فضایی چه از لحاظ فرم،رنگ، نورگیری،مصالح،عملکرد شده است.فضای نیمه باز فضاهایی سرپوسیده هستند که از یک یا دوضلع باز و در ارتباط مستقیم با فضای بیرون می باشند.

 

  • تونل

پس از اینکه کودکان در فضای پذیرش از والدین خود جدا شدند برای رسیدن به کلاس هایشان مسیری جذاب و هیجان انگیز را طی می کنند. تونل با فرمی بدیع و پنجره های دایره ای شکل و روزنه هایی در سقف و جداره حسی رویایی ودلنشین به کودکان می دهد.

همچنین تونل می تواند به عنوان فضایی نمایشگاهی برای نقاشی ها و کارهای خلاق کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

دانلود پایان نامه ارشد : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

کودک در عبور از مسیر تونل با دیدن نقاشی های خود و دوستانش و همچنین دید به حیاط بازی و طبیعت در این مسیر احساس آشنایی و حس تعلق می کند.

  • کلبه های چوبی

در طراحی سعی شده در جهت دستیابی به مکان ها و فضای ذاتا خلاق از فرم های مناسب استفاده گردد.با توجه به رابطه عمیق کودکان با طبیعت سعی شده علاوه بر محیط های باز که کودکان در تعامل با طبیعت هستند ،این بار طبیعت را به داخل فضای مصنوع آوریم. کلبه های چوبی فضایی دنج در ارتباط با گیاهان واز طریق دریچه ای که در سقف ایجاد شده در ارتباط با هوای آزاد و نور طبیعی است. این فضا برای کلاس های قصه خوانی ، شعر خوانی ،نمایش عروسکی و یا فعالیت های آزاد در نظر گرفته شده است.

  • کلاس های نیمه باز
دسته‌ها: بهترین ها