درک مشتری

ایجاد رابطه مثبت با مشتریانتان لازمه اینه که نیازها و خواستهاشون رو خوب بشناسین. با بهتر کردن شناخت تون از مشتریان ، شامل انگیزهای خرید و عادتا، می تونین خدمات مشتری مناسبی رو ممکن سازید.

درک مشتری تون در موارد زیر به شما کمک می کنن:

  • تصمیم گیری تعیین بهترین قیمت واسه خدمات و محصولاتتون
  • ایجاد رابطه و تفاهم با مشتریانتان
  • افزایش فروش و سودآوری
  • افزایش میزان و دفعات خرید مشتری از  شما
  • کاهش هزینه های مربوط به جذب مشتریان جدید

 

چیجوری مشتریانتان رو درک کنین

در ادامه مواردی بیان شده که به شناخت بهتر مشتری کمک می کنه که شامل بررسی مشتری، بررسی نقاط ارتباطی با اون، انجام تحقیق بازار و استفاده از اطلاعات مشتری واسه بهبود رابطه تون با اون می شه.

بررسی مشتریتان

بررسی مشتری شامل ایجاد توصیفی از مشتری یا یه سری از مشتریانه که شامل ویژگیا، موقعیت جغرافیایی و رفتار هاشونه. با گروه بندی اونا طبق جنسیت، سن، محل زندگی، محل کار، تعداد اعضای خوانواده شون،نحوه، دلیل و چگونگی صرف پولشون می شه که می تونین بهترین ایده رو واسه اینکه کدوم محصول یا خدماتتون نیازاشون رو برطرف کردن می کنه، بدست بیارین.

در زیر بعضی سوالا که زمان بررسی مشتری باید به اون توجه کنین اشاره شده:

  • جای جغرافیایی مشتریانتان کجاس ؟
  • عادتای خرج کردنشون چیه ؟ چی به اونا واسه خرید انگیزه میده ؟
  • اونا بودجه دارن ؟
  • متوسطسن، جنس، شغل، علاقه و سرگرمی اونا چیجوریه؟
  • اونا در صنعت خاصیکار می کنن؟
  • تحت تاثیر فصلای جور واجور هستن ؟
  • دسترسی و استفاده اونا از اجناس و خدمات شما چیجوریه ؟
  • قبلا از اجناس یا خدماتتون استفاده کردن ؟
  • چقدر احتمال داره که کار و کاسبی تون رو به بقیه پیشنهاد دهند ؟

بررسی رفتار مشتری در رفت و امد با کار و کاسبی تون

تعاملات مشتری یا نقاط رابطه، هر جنبه از کسب و کارتونه که که مشتری با اون برخورد می کنه و یا با اون در تماسه. ممکنه خیلی راحت اون لحظه ای باشه که وارد محیط کار و کاسبی تون می شن تا اینکه از صفحه های وبسایتتان بازدید می کنن. نقاط رابطه مشتری مهم هستن چون کمک می کنن تا در مشتری یک تجربه و تصور از کار و کاسبی تون شکل بگیره.

زمانی که به نقاط رابطه مشتری نگاه می کنین، راهی که مشتریان با کار و کاسبی تون از شروع تاپایان تجربه می کنن رو در نظر بگیرین. اگه سایت دارین، می تونه بررسی کنین که مشتریان چیجوری شما رو پیدا کردن، و  به وسیله کدوم وبسایتا وارد و بیرون شدن. چه میزان در سایت شما موندگاری دارن و کدوم صفحه ها رو دیده ان.

ارتقاء این نقاط رابطه، تجربیات و احساس مشتری نسبت به کار و کاسبی تون رو بهتر کنه. حتی این کار می تونه بسیار به درد بخور باشه که خودتون رو جای مشتری قرار داده و آزمایش کنین که یک مشتری کار و کاسبی تون هستید تا ایده های جدید جمع آوری کرده و شکافای کارتون رو پیدا کنین و کار و کاسبی تون رو بهتر کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بررسی SWOT چیجوری انجام می شه؟

انجام تحقیقات بازار

شما می تونین از تحقیقات بازار یا اطلاعات جمع آوری شده از مشتریان فعلیتون استفاده کنین تا روندها و الگوا رو مشخص کنین. این روندها والگوا می تونه کمک کنه بفهمین که چی مشتریانتان رو واسه خرید تحریک می کنن و بهترین روش فعالیتای بازاریابی تون چیه. هم اینکه می تونه به ایجاد آگاهی مشتریان از محصول یا خدماتتون کمک کنه.

در زیر چند راه بیان شده که می تونین تحقیقات بازار رو واسه شناخت بهتر مشتریانتان انجام بدین:

  • راه اندازی نظرسنجی، کارت امتیاز یا فرم بازخورد.
  • ایجاد باشگاهای مشتریان.
  • دادن نمونه رایگان و گرفتن بازخورد مشتری
  • استفاده از خریداران ناشناس واسه اینکه به شکل ناشناس از شما خرید کنن و تجربه شون رو به شما اعلام کنن. مشتریان ناشناس نباید کارمندان تون رو بشناسن ، پس این گزارشی که دست پیدا میکنین، مثل تجربه ای است که مشتریان هر روز بدست میارن.
  • نظرات و انجمنای  آنلاین رو نظارت کنین. بسته به کار و کاسبی تون، مشتریانتان ممکنه  نظرات آنلاین از کار و کاسبی تون در انجمنا یا در وب سایتای دیگه، ارسال کرده باشن. این سایتا ممکنه بازخوردهای بی طرف در بر داشته باشن که به شما واسه بهبود عملیاتتان کمک کنه.
  • رفتارای مشتری رو در صنعت خودتون درک کنین. این موضوع زمانی که به دنبال فاکتورهایی هستید که بر رفتارای خرید مشتری تاثیر می ذارن و و زمانی که در برابر رقیباتون تعیین ملاک می کنین خیلی با اهمیته.

 

یکی از بهترین راا واسه درک مشتری هاتون، ایجاد رابطه با اوناس. از اونا در مورد کار و کاسبی خود بازخورد بگیرین بخواهید راه هایی که اجناس و خدمات کار و کاسبی تون رو بهبود میبخشه رو پیشنهاد دهند تا بهتر نیازهاشون رو برطرف کنین.

صحبت کردن به شکل مستقیم با مشتریانتان کمک می کنه که درک تون از نیازشون رو بررسی و شفاف کنین، اطلاعاتتون رو زیاد کنین و همچین کمک می کنه که با مشتری رفت و امد و رابطه بسازین. صفحه مدیریت رابطه با مشتریتان رو واسه کسب اطلاعات در مورد ایجاد رابطه با مشتری، بخونین.

از اطلاعات مربوط به مشتریان فعلیتون استفاده کنین.

ممکنه الان  اطلاعات مربوط به مشتریانتان رو که می تونه به شما کمک کنه اونا رو بهتر درک کنین، داشته باشین. که می تونه شامل روندای فروش، بررسی و بازخورد اطلاعات یا بانک اطلاعاتی مشتریان، باشه.

این اطلاعات واسه مشخص کردن تمایلات و بینش مشتری خوبه. (مثلا: فروش بیشتر در ساعات ناهار، و یا افزایش فروش بیشتر از حد از یک آیتم خاص در دوره تابستون). هم اینکه به شما در برنامه ریزی کار و کاسبی و فعالیتای بازاریابی، یا واسه تصمیم گیری در مورد مسائلی مثل استخدام کارمندان اضافی در ساعات خاص و یا در طول ماه های اوج، کمک می کنه.

 

[تعداد: ۹    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید