طراحی ساده گرا (مینیمالیست)

مدت وقتیه که در طراحی معنی سادگی مطرح شده و این روزا انگار جایگزینی واسه وب سایتا، پوسترها، تبلیغات و لوگوهای بسیار شلوغ با داده های غیر لازم و در هم شده. واسه آدمایی که جدیدا با این شکل هنر کار می کنن معنی ساده گرایی بیشتر مربوط به کنار زدن داده های مازاد و قرار دادن بقیه عناصر به صورتی سازماندهی شده. نتیجه می تونه آروم بخش باشه و در عین حال با شکلی قوی که خیلی راحت پیام خود رو میرسونه. شما ساده گرایی رو می تونین در همه شکلای هنر پیدا کنین از معماری تا طراحی لباس و طراحی لوگو.

 

واسه بیشترین حد استفاده از یک طراحی ساده گرا ، چه واسه چیزی به کوچیکی یک لوگو باشه یا به بزرگی یک بیلبورد، مطمئن شید که از عناصر درستی استفاده می کنین. رنگ، طرح بندی، ناحیه سفید، گرافیک و تایپوگرافی همه نقش مهمی در ساده گرایی اجرا می کنن. در زیر به این اصول طراحی و چگونگی رابطه اونا با مینیمالیسم نگاهی میندازیم.

 

انتخاب رنگ در طراحی ساده گرا

در طراحی ساده گرا ، انتخاب رنگ بسیار راهبردیه و کل رنگایی که استفاده می شه، باید در دست کم نگه داشته شن. مشکی، طوسی و سفید قوی ترین رنگا هستن و با تاکید یک تک رنگ تاثیرگذاری بیشتری داره.

تموم رنگا اگه به درستی استفاده شن قابل قبول هستن. به هر رو، معمولا رنگای با اختلاف بیشتر با هم استفاده می شن. پس، خیلی از طراحان رنگای ساده زنده و نورانی رو واسه طراحی ساده گرا استفاده می کنن.

ترکیب بندی در طراحی ساده گرا ی موثر

یه ترکیب بندی طرح ساده گرا بسیار رقابت برانگیزه، چون هر عنصری که شما با اون کار می کنین، لازمه. محتوا واسه سایت و پوسترا باید به شکلی ترکیب بندی شن که بیننده بدون جستجو و تفکر زیاد بتونه چیزی که میخواد رو پیدا کنه. به بیان دیگه، صفحه باید قابل فهم باشه.

فضای سفید

فضای نگاتیو واسه قدرت دادن به بخش کوچیکی از اطلاعات که محاصره کرده به کار میاد هر چی فضای خالی بزرگتر باشه، شی داخل اون قدرت بیشتری به دست میاره. فضای نگاتیو هم اینکه واسه تشکیل یه گروه از عناصر و ایجاد تعادل استفاده می شه.

تصویر سازیا

استفاده از تصاویر در طراحی ساده گرا یی عمدیه. طراحان واسه تاثیر گذاری از گرافیک استفاده می کنن و در طراحی ساده گرا یی (مینیمالیست) زمانی از آن استفاده می کنن که تاثیر اون تصویر از یک پیام بیشتر باشه. تصویر باید به میزان کم و راهبردی استفاده شه و باید با موضوع در رابطه باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   روشای هدف دار بازاریابی کوکاکولا چیه؟

تایپوگرافی

تایپوگرافی در طراحی ساده گرا یی باید به اندازه همه عناصر دیگه راهبردی باشه. در تموم طراحی ساده گرا بیشتر از دو یا سه مدل فونت نباید به کار رود. در خیلی از طرحا یک فونت واسه عناوین، یکی واسه متن و شاید یک فونت واسه جلب توجه در وب سایتها یا واسه متنی خاص  یا سرفصلها به کار میره. معمولا استفاده بیشتر از سه مدل فونت طرح رو به هم ریخته نشون داده و درک اونو سخت می کنه.

ساده گرایی در وب

طی ده سال گذشته، طراحی ساده گرا یی در سایت عادی شده. بدیش اینه بعضی طراحان ایده پشت ساده گرایی رو به اشتباه درک کردن و صفحات وبی طراحی کردن خالی از محتوا که هیچ معنی و مفهومی نداره. به هر حال، در جنبش ساده گرایی، طراحان بزرگی وب سایتای خیره کننده ای ایجاد کردن که نه تنها ظاهر اون زیباست بلکه خیلی راحت قابل جستجو و قابل فهمه. با اینکه طراحی ساده گرا واسه همه سایتا چه  از نظر عملی و چه نظری کاربرد نداره، اما وبسایتایی که امکان استفاده از اونو دارن از مزایایش استفاده می کنن.

ساده گرایی در رسانه

بروشورها، بسته بندیا و  کمپینای تبلیغاتی همه سهم خود رو در طراحی ساده گرا دیده ان. به هر رو، در پوسترا و لوگو هاس که این موضوع تحت کنترل قرار میگیره. خیلی از طراحان استفاده از طراحیای ساده رو واسه همه چیز مثل پوستر فیلما، گروه های موسیقی و تبلیغاتی انتخاب کردن. دلیلش رسوندن موثر یک پیام قوی به سرعت و به شکل روشنه. پوسترهایی که در اونا به طور درستی از ساده گرایی استفاده شده به این منظور طراحی شدن که تک تک عناصر داخل اون یک پیغام رو برسانند. نتیجه معمولا یک پوستره که نه تنها کاربردیست بلکه قشنگ و دلنشینه.

ساده گرایی در لوگوها

ساده گرایی در لوگو یک معنی خیلی با اهمیته. چون هدف یک لوگو اینه که خیلی راحت در خاطر بمونه و وابسته به شرکت باشه. پس لوگوهای ساده معمولا محبوب ترین نوع لوگو هستن چون اونو به میزان لازم ساده نگه داشته تا در خاطر بمونه. بخش قابل توجه یک لوگوی ساده گرا طراحی ایه که خیلی راحت معرف شرکتی که نماینده اینه باشه و هم اینکه هدف نام تجاری رو هم مشخص کنه.

 

شمام طراحیایی که در اون از مینیمالیست استفاده شده به خاطر دارین ؟

طراحی محبوب شما کدامه؟

[تعداد: ۱۱    میانگین: ۴.۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید