در روبرو شدن با انتقادات در کار و کاسبی هوشمندانه رفتار کنین

 

اگه در محل کارتون مورد انتقاد قرار گرفتید این کار ممکنه روی تموم جنبه های زندگی شما تاثیر بزاره، و ساعتای کار شما رو پر از استرس کنه، هم اینکه می تونه در ساعات غیر اداری روی فکر شما تاثیر بزاره و شما رو از لذت بردن از زندگی منع کنه.
اگه بلد نباشین چیجوری با انتقادات بقیه رفت و امد داشته باشین، می تونه در روحیه و فکر شما تاثیر بزاره، و اثرات منفی روی کار و کاسبی شما داره.

شما نمی تونین جلوی انتقادات بقیه رو بگیرین، اما می تونین در مقابل پاسخا عکس العمل خود رو کنترل کنین.

  • مسئله رو شخصی نبینید

وقتی که شخصی مورد انتقاد بقیه قرار میگیره مسئله رو از دید شخصی نگاه میکنه، و جواب اون به این مسئله احساساتی هستش، جواب عاطفی به انتقادات همون جواب منفیه، بعضی وقتا ممکنه انتقادات بی معنا و مسخره باشن، اما این دلایل ممکنه به معنی اجتماعی هر فرهنگی مربوط شه، اعتماد به نفس و جدیّت در کار دو نکته مهم هستن که باعث حرکت شما به طرف موفقیت می شه.

  • به انتقادات خوب گوش بدین

وقتی مدیر یا همکارتون در محل کار شروع به انتقاد کردن از شما می کنه به تموم حرفش گوش بدین، حتی اگه نظر اونا واسه شما مهم نباشه، تلاش نکنین جواب اونو بدین یا دلایل خود رو واسه قانع کردن اون بگید، تلاش کنین فقط صحبتش رو تو ذهن خود حلاجی کنین و با طرف مقابل اصلا رابطه چشمی نداشته باشین.

  • مطرح کردن سوال

حتی اگه کوچیک ترین انتقادات منفی رو از شما کردن شما خود رو آماده کنین که سوالاتی رو از اونا بپرسید تا سوء تفاهمی به وجود نیاد، با مطرح کردن سوال با جدیت فقط به حل مسئله کمک نمی کنه بلکه متوجه میشید که طرف مقابل انتقادات منفی داره یا نه!
سوالات متفاوتی بپرسید و وقتی احساس کردین طرف مقابل احساس استرس پیدا کرد از آن بخواهید ایدهایی که مد نظرش داره رو به شما ارائه بده.

  • خود رو در موقعیت دفاع قرار ندین

همه آدما در هر موقعیتی که قرار دارن اگه شخصی از اونا انتقاد کنه شروع به دفاع کردن از خود می کنن، باید صبر کنین و به طرف مقابل بذارین فرصت خود واسه خلاقیت رو به شما ارائه بده، منتقد شاید نقاط مهمی رو به شما بگید اما شما نمی تونین این نقاط رو شناسایی کنین، چون فکر شما در جبهه جور واجور دیگه درگیره، و واسه یک راه حل دفاعی مشغول فکر کردن و دفاع از خوده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کارکرد دولت یازدهم در چهارسال چیجوری بود؟- قسمت 3

  • به اعصاب خود مسلط باشین

بعضی انتقادات خود رو با تندی به بقیه می گن، و بعضی فکر می کنن که چون طرف مهمی دارن حق دارن هر چیزی رو به بقیه بگن، انتقاد باید موضوعی و کاری باشه اما بعضی افراد اونو تبدیل به امور شخصی می کنن، از این زاویه به موضوع نگاه کنین، مدیری که احساس می کنه از طرف کارمند خود مورد تهدید قرار گرفته ، از فرصت استفاده می کنه و به اون بی احترامی می کنه، شما از هر دید به این نقطه نگاه کنین به نفع شما هستش.
در مقابل ممکنه انتقادات مربوط به کار باشه اینجا شما باید به کشف اموری بدین که از اونا احساس گناه می کنین، اگه ملاحظاتی که درباره کارتون می گن صحیحه و شما از این موضوع احساس گناه می کنین باید انتقادات رو قبول کنین، چون بدون اونا کسی پیشرفت نمیکنه، اما اگه انتقادات سختی باشه باید با اونا موافق باشین به ویژه اگه اون شخص مدیر شما باشه.

  •  با مشکل روبرو شید

مهم نیس در این مسئله مقصر کیست، مشکل از طرف شما باشه یا همکار شما، مهم روبرو شدن با مشکله، ممکنه این کار واسه بهتر شدن رفتار شما یا نزدیک تر شدن شما به طرف مقابل باشه یا اعتراف به اینکه حتما سوء تفاهمی هست، اگه مصدر انتقادات شما مدیرتون باشه اونا رو قبول کنین چون می تونه به پیشرفت شما کمک کنه.

  •  اونو به یک تجربه مثبت تبدیل کنین

در هر باری که از شما انتقاد می کنن خود رو قانع کنین که این تجربه می تونه واسه شما به درد بخور باشه، انتقادات باید به آدم کمک کنه که در همه امور زندگی بهتر شه، پس فردی که بدون انتقاد خود رو بهترین می دونه فردی ست که در تفکر و مهارت ها محدوده.

[تعداد: ۱۲    میانگین: ۴.۲/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید