جستجو واسه نوآوری در تولید لید، یک تلاش حماسی مستمره. کسب و کارا هر چیزی رو امتحان می کنن تا مشتریایی خود رو پیدا کنن. این همون چیزیه که اخیرا باعث شده تا بازاریابان این سوال رو بپرسند: « رباتای سخنگو می تونن منو به لیدها برسانند؟».

انگار جواب شگفت انگیز باشن.

رباتای سخنگوبرای ایجاد رابطه با مشتری بالقوه در بهترین شکل ممکن ساخته شدن. حالا که رباتای گفتگو ارزش خود رو ثابت کردن، کسب و کارا با فرصتای ناتموم روبرو شدن تا تجربیات مشتریان خود رو کشف کنن و بهبود بخشن. با پدیده فکر مهتر همراه باشین.

شکلای جور واجور جور واجور رباتای سخنگو و کابردهای اونا

  1. رباتای سخنگو که گپ میزنن

این برنامه ها کمتر به دقق شدن روی کاربردهای کسب و کاری و بیشتر به سرگرمی توجه دارن. اونا پاسخا رو طبق رابطه با یک متن ورودی که کاربر ایجاد می کنن، ارائه میدن.

  1. رباتای سخنگو که وظیفه محور هستن

این رباتا از پایه سیستمای پاسخگویی به کلمات کلیدی هستن. اونا معمولا در برنامه هایی مثل WeChat مشاهده می شن که کاربران می تونن به طور مستقیم با رابط کاربری ربات سخنگو رابطه برقرار کنن تا چیزایی مثل غذا سفارش دهند، بلیط سینما بخرن و یا تاکسی کرایه کنن. این رباتای سخنگو راه دیگری واسه فشار دادن دکمه “سفارش” است!!!

  1. رباتای سخنگو که به اطلاعات تعاملی دسترسی دارن

به همون روشایی که رباتای پیامرسان فیسبوک کار می کنن، رباتای سخنگو هم به اطلاعات تعاملی دسترسی دارن و عنوان یک وسیله واسه به اشتراک گذاشتن محتوای برند استفاده می شن. اونا در ارتباطات خود با کاربران بیشتر مکالمه ای هستن. هدف این رباتا ، ارائه جواب مناسب به سوالات احتمالی مشتری در به بهترین روش و روش “انسانی” است.

  1. رباتای سخنگو که رفت و امد وظایف پیچیده رو رو دوش دارن

Slackbot  و سیری اپل نمونه هایی از رباتای سخنگو هستن که رفت و امد وظایف پیچیده رو رو دوش دارن و جستجو، مدلای وظیفه محور و گپا رو با هم ترکیب و ترکیب می کنن. فرق بین این رباتا و رباتای وظیفه محور اینه که اونا علم مربوط به وظایف، اطلاعات لازم واسه انجام اونا و توانایی ردیابی اطلاعاتی رو دارن که قبلا واسه اونا ایجاد کردین  تا یک مکالمه پویاتر شکل دهند.

  1. رباتای سخنگو که جستجوگر هستن

در حالی که سیری اپل رو میشه یک ربات سخنگو از مدل وظیفه محور در نظر گفت، اما طراحی نوع جستجوگر رو هم در خود داره چون از اطلاعات موتورهای جستجو واسه پشتیبانی از مکالمات استفاده می کنه. مبنای وظایف و پاسخای رباتای سخنگوی جستجوگر ، یه سری از کلمات کلیدی اختصاصیه. این کلمات کلیدی به وسیله ربات به عنوان کار خاصی که باید انجام شه، برچسب گذاری می شن. رباتای جستجوگر تنها از رفت و امد محدودی پشتیبانی می کنن، چون به محض اونکه جواب درخواست شما رو ارائه دادن، چیزی که رو که در جواب گفتن “فراموش” می کنن.

حال که شکلای جور واجور رباتای سخنگو رو شناختین، یک سوال مهم دیگه باید جواب داده شه: “ این رباتای سخنگو ما رو به لیدهای بیشتر می رسونن؟”  جواب این سوال  بستگی به این داره که چقدر شما بتونین تواناییاشون رو به بیشترین حد رسونده و محدودیتاشون رو پشتیبانی و جفت و جور کنین.

چیجوری رباتای سخنگو می تونن به تولید لید کمک کنن

  • رابطه دو طرفه

چند ثانیه در مورد کانالای دیجیتال ساده خودتون واسه  تولید لید فکر کنین (مثلا وب سایتا، وبلاگا، پیشنهادات محتوایی، اشتراکا و چیزای دیگه ای به جز اینا). همه این کانالهای ارتباطی بیشتر یک طرفه هستن که رفت و امد کاربر رو نشدنی می کنن.   بهتر نیس به جای فقط پخش پیاما ، مکالمه و گفتگو داشته باشیم؟

این حسن رباتای سخنگوه. اونا رابطه دو طرفه رو بدون نیاز به حضور یک فرد واقعی (یا دست کم تا وقتی که اشتباهی رخ بده) آسون کردن می کنن.

این به اون معنیه که مکالمات برند شما حالا می تونه به طور مؤثرتر بدون از دست دادن دسترسی شخصی سازی شده، مورد استفاده قرار گیرد.

  • کارکرد سریع

وقتی لیدها رو به سرعت دنبال کنین تبدیل اونا راحت تر صورت میگیره، به خاطر این وجود پاسخای سریع رباتای سخنگو واسه تولید لید بسیار سودمنده. این رباتا مقدار زمان صرف شده واسه تک تک مشتریایی بالقوه رو کم می کنه و زمان ذخیره شده شما رو به بیشترین حد میرسونه.

هم اینکه با در نظر گرفتن اینکه چقدر احتمال داره مشتریایی بالقوه به لید تبدیل شن، رباتای گفتگو توانایی طبقه بندی اونا رو دارن ، پس دیدگاه خوبی از کسی که باید توجه خود رو روی اون متمرکز کنین، دارین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بررسی محیطی مبنای اهداف هدف دار

  • جمع آوری داده ها

شکی نیس که داده های مشتری به کسب و کارا در  تصمیم گیری آگاهانه کمک می کنه. این کار علم شما رو در مورد مشتریان تون بهتر کنه، و این علم به شما کمک می کنه تا با نحوه روبرو شدن با مشتریا در آینده آشنا شید. با توانایی که رباتای گفتگو در طبقه بندی اطلاعات مشتری با در نظر گرفتن پاسخاشون دارن، می تونین اطلاعات دقیق تری رو جمع آوری کنین، و آخرش ارتباطات آینده با اون مشتری از نظر محتوا بیشتر در رابطه هستش.

  • اشتراک محتوا ۲۴/۷

رباتاتون فقط روزهای کاری بین ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار نمی کنن؛ اونا تموم وقت کار می کنن.  این به این معنیه که مشتریان و مشتریان بالقوه مجبور نیستن صبر کنن تا ساعت کار شروع شه تا پاسخای خود رو از برند شما دریافت کنن. این ویژگی بسیار ارزشمنده به ویژه اگه منطقه زمانی فرق داشته باشه.

این ویژگی مستقیما با کارکرد سریع در اتباطه. اگه برند شما بدون هیچ مشکلی به محض دریافت سوال اونو پیگیری کنه ، مطمئنا زمان انتظار کاهش و شانس تبدیل افزایش پیدا می کنه.

  • اتومات بودن همه چیز

داشتن پایگاه داده واسه همه چیز کمک می کنه تا کار و کاسبی تون زمان صرفه جویی شده در تموم جلسات مستند رو به بیشترین حد برسونه.و  پیگیری با خیال راحت انجام شه. این ویژگی به تلاشای تولید لید کمک می کنه چون فرایند تایید لیدها و تحویل اونا به تیم فروش رو ساده سازی می کنه. این کار نه تنها فرایند رو مفیدتر می کنه، بلکه به طور بالقوه روی تبدیلهای فروش هم تاثیر میذاره.

یکی از اهداف اصلی رباتای سخنگو بهبود بهره وری در کسب و کاره، اما این به اون معنی نیس که شما هیچوقت با مشکلات برخورد نمی کنین. کار و کاسبی شما باید از این مشکلات واسه آماده سازی احتمالات لازم آگاهی داشته باشه.

محدودیتای رباتای سخنگو

  • مانع زبانی

بعضی وقتا ربات سخنگوی شما ممکنه با مواردی روبرو شه که در اون زبون مشتری پشتیبانی نمی شه. بعضی وقتا ادما از اصطلاحات و کلمات کلیدی به طور ضمنی استفاده می کنن. شاید ربات سخنگو کلماتی رو داشته باشه، اما از این کلمات به روشی که ربات سخنگوی شما لازم داره و به اون جواب میده ، استفاده نشه.

مثلا، شما خدمات سئو می فروشید. مشتریانی که جمله بندی خوبی ندارن ممکنه اونو به شکل رتبه بندی بهتر  Google بنویسن. ربات گفتگو باید بدونه که SEO و رتبه بندی بهتر گوگل در این مورد مشابه هم هستن. واسه مقابله با مانع زبانی بالقوه، به کلمات عادی استفاده شده به وسیله بازار هدف خود و ربات خود رو با بیشترین حد واژه های ممکن آشنا کنین یا از پردازش زبون طبیعی استفاده کنین.

  • پیام اسپم

خیلی از مردم هنوز به رباتای سخنگو عادت ندارن. مشتریان شما حتی ممکنه اونا رو به شکل هرزنامه ببینن. به همین دلیله که باید یاد بگیرین چیجوری پتانسل رباتای سخنگو رو بدون استفاده از اونا به بیشترین حد برسونین. ربات سخنگو بیشتر باید به کاربران کمک کنه تا یک کار خاص رو بکنن (ارسال یک سوال و استعلام، پیدا کردن محتوا، دریافت جواب سوالات و چیزای دیگه ای به جز اینا). اونا نباید به عنوان وسیله تبلیغاتی واسه نام برند یا محصول شما دیده شن.

  • در حال بارگیری .. لطفا صبور باشین

رباتای سخنگو کم کم دارن شناخته می شن. اونا هنوزم جدید هستن و شاید انگار  بالا اومدن بعضی وقتا به بعضی وقتا  پاپ آپا مشتریان شما رو ناراحت می کنه. با این حال، این مشکلات رو میشه به عنوان فرصتی واسه بهبود ربات سخنگو و تجربه کلی مشتری در نظر گرفت.

نتیجه پایانی

از اونجا سازمانا بازم به بررسی روشای جور واجور بازاریابی B2B می پرازن، رباتای سخنگو هم بدون شک به هنگام ایجاد ارتباطات آنلاین موثر هستن. اونا ارزونتر، سریعتر و اندازه پذیرتر از همتایان انسانی (نمایندگان پشتیبانی مشتریان) هستن. اما به اونا به عنوان جانشین نگاه نکنین، اونا رو به عنوان ابزاری واسه تکمیل فرآیندهای فعلی (انسانی) خود در نظر بگیرین.

مشتریان مدرن حالا بیشتر از هر زمان دیگری از برندا توقع دارن. وقتی که از رباتای سخنگو به طور موثر استفاده شه، میشه شکاف بین انتظارات مشتری و سرویس واقعی ارائه شده رو خنثی کرد و اونا رو وسیله بسیار با ارزشی واسه کار و کاسبی در هر صنعتی تبدیل کرد.

[تعداد: ۴    میانگین: ۳/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید