ساختار نوشته

قبل از شروع به نوشتن، شما باید در مورد ساختار نوشته خود بسیار دقیق فکر کنین. یک اسکلت اصلی واسه ساختار خود انتخاب کنین: این به خوانندگان کمک می کنه تا معنی اصلی نوشته شما رو بفهمن. در مقاله می خوایم، راهنماییای عملی و کاربردی جهت تنظیم ساختار نوشته مشخص و روشن رو در اختیار شما عزیزان بذاریم. با پدیده فکر مهتر همراه باشین.

مقاله در رابطه: ۱۰ نکته جهت بهتر شدن وضعیت سئو مطالب

چیجوری ساختار نوشته خود رو تنظیم کنیم

قبل اینکه شروع به نوشتن کنین، خوب فکر کنین. یک برگه کاغذ وردارین و در مورد چیزی که می خواید بنویسین، روی اون بنویسین. قبل اینکه شروع به نوشتن کنین، یک ساختار نوشته رو تنظیم کنین و اونو تا آخر حفظ کنین. تنظیم ساختار نوشته شما می تونه در سه مرحله زیر انجام شه:

مرحله اول: ساختن لیست

اگه شما تموم اطلاعاتی رو که می خواید در نوشته یا مقاله خود استفاده کنین رو جمع آوری کردین، حالا شما می تونین ساختار بندی کنین. شما می تونین لیستی از تموم موضوعات رو بنویسین. شما باید لیستی از عناوینی رو که مقاله شما رو پوشش میدن رو تهیه کنین.

مرحله دوم: دسته بندی موضوعات با هم

اگه شما یک نگاه خلاصه روی موضوعاتی که می خواین مقاله شما رو پوشش بده، داشته باشین، می تونین خیلی راحت اونا رو دسته بندی کنین. و البته موضوعاتی که مشابه هستن، باید باهم مورد بحث قرار گیرند.

مرحله سوم: چیدمان موضوعات

اگه شما دسته بندی رو انجام داده باشین، حالا باید تصمیم بگیرین که چیدمان موضوعاتی که می خواین در اون خصوص بحث کنین به چه صورت باشه. در بیشتر موارد این چیدمان طبق موضوعه. مثلا، اگه شما می خواید در مورد زوایا و یا جنبه های مختلفی از موضوع اصلی خود صحبت کنین. پس باید پاراگرافی جدید شروع کنین و در اونجا به اون موضوع بدین.

بعد از چیدمان با در نظر گرفتن موضوع، شما می تونین طبق ترتیب اتفاق و یا موضوع آموزشی که قصد بحث کردن اونو دارین، چیدمان رو صورت بدین. به ویژه زمانی که شما تلاش در توضیح موارد پیچیده دارین، یک نظم آموزشی، که بتونه حولوحوش پیچیده و سخت رو توضیح بده، بسیار به درد بخور و موثره.

 

 جدول۱: شکلای جور واجور چیدمان
شکلای جور واجور چیدمان
موضوعی  طبق موضوع، جهت، موضوع
زمانی  قدیم – جدید
تعلیمی-آموزشی easy – hard
مشکل و راه حل  در اول معرفی مشکل و در ادامه ارائه راه حل

 

بعد از اینکه شما چیدمان موضوعات خود رو انجام دادین، شما می تونین نشانی اونا رو در مقاله خود بدین. شما باید یک فهرست جدید درست کنین. این به یه جور یک خلاصه از آن چیزی که شما در مقاله نوشته ایده. این لیست اسکلت مقاله شما رو ارائه میده. و شما می تونین اونو در طول فرایند نوشتن همراه خود داشته باشین.

ایجاد پاراگراف

بعد از تنظیم ساختار نوشته و دسته بندی اونا، شما می تونین شروع به ایجاد پاراگراف کنین. آما چه عواملی باعث ایجاد یک پاراگراف خوب می شه؟. یک پاراگراف می تونه با سه چیز تعریف شه. این سه مورد رو واسه یک پاراگراف خوب بخاطر بسپارین!

۱- یک پاراگراف باید در مورد یک موضوع واحد باشه.

۲- یک پاراگراف شامل یک جمله هستهه، و در ادامه به توضیح و گسترش اون پرداخته می شه.

۳- یک پاراگراف باید با ایجاد فضا، قبل و بعد، قابل مشاهده باشه.

بیشتر مردم به اشتباه از پاراگراف استفاده می کنن. اونا با ایجاد فضایی خالی به دنبال ایجاد ظاهری قشنگ واسه نوشته خود هستن، اما در مورد ساختار مطلب خود فکر نمی کنن. بعضی موارد دیده می شه که پاراگرافا تنها دارای یک جمله هستن. در بسیار موارد دیگه، انسجام بین پاراگرافا و داخل پاراگرافا دیده نمی شه. مثل این اشتباهات می تونه از ارزش و اعتبار مقاله شما کم کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفت و امد با مشتریان : به دیدگاه مشتریان اهمیت می دید؟

پاراگرافا می تونن کوتاه یا بلند باشن. طول یک پاراگراف می تونه طبق موضوع منتخب شما بزرگ یا کوچیک باشه. حتی می تونه از ۲ جمله تشکیل شده باشه. اما در مناسبترین حالت بهتره شامل ۱۵ جمله باشه. البته واسه نوشته های سایت پیشنهاد می کنیم ۶ الی ۷ جمله واسه هر پاراگراف استفاده کنین.

واسه نوشته داخل سایت، پیشنهاد ما اینه که پاراگراف خود رو با جملات مهم شروع کنین. بعد به توضیح و توضیح اون جمله بدین. یک خواننده با خوندن جمله اول پاراگراف، می تونه خیلی راحت پاراگراف شما رو درک کنه. شما می تونین واسه پاراگرافای بلند، در آخر با یک جمله مفهومی رو که قصد انتقالش رو دارین، بصورت خلاصه بگید.

استفاده از کلمات انتقال

به خاطر هدایت بیشتر خوانندگان، شما باید از کلمات انتقال یا گذار استفاده کنین. کلمات انتقال مثل کلمات سیگنال، به خواننده راه میدن. کلمات انتقال مثل ( و ، هم اینکه ) و ( کمتر ، بیشتر ) و ( اینطوری، پس، به خاطر این) می تونه به خونن در درک بیشتر کمک کنن.

 

جدول ۲: مثالی از کلمات انتقال
نوع رابطه نمونه های از کلمات انتقال یا گذار
برشمردن و ، جدا از اینکه این، اول از همه، هم اینکه، درنهایت، جدا از اینکه، دیگه
دلیل چون، پس، درحالی که، با در نظر گرفتن
مقایسه/تقابل همون، کمتر، با اینحال، با این حال، در مقابل، اندازه، یا
نتیجه به عنوان نتیجه، به خاطر این، پس، پس، پس
سیگنالای فازی بنظر می رسه، شاید، شاید، تقریبا
تاکید بیشتر از همه، قابل توجه، به ویژه و …

استفاده از کلمات انتقال مثل کامنت گذاشتن بین متنه. شما با این کار رابطه بین پاراگراف و جمله ها رو به خونن منتقل می کنین.

اگه شما از کلمات انتقال واسه خود استفاده نمی کنین، شاید اصلاح متن نوشته شده خود با سختی زیادی روبه رو شید. هر زمان که نیاز به برشمردن و یا نتیجه گیری در نوشته خود داشتین حتما مطمئن شید که از کلمات انتقال استفاده کردین. هم اینکه استفاده از کلمات سیگنال هم به خواننده در درک بیشتر مطلب شما کمک می کنه.

سر تیترا

سر تیترا واسه اهداف سئو بسیار مهم هستن. گوگل با استفاده از سر تیترا تصمیم میگیره که موضوع محتوای شما چیه. درنیتجه سر تیترا واسه بهینه سازی مطلب شما لازمن. تیترها از اهمیت بالایی پیش خوانندگان برخوردار هستن. تیترها به خوانندگان این امکان رو میدن که به سرعت متن شما رو اسکن کنن و تصمیم بگیرن که علاقه به خوندن اون دارن یا نه. تیترها در عین حال باید جذاب بوده و معنی پارارگراف رو منتقل کنن.

شما می تونین تیترا رو بالا پاراگراف بذارین و یا در بالای چند پاراگراف که در مورد موضوع مشترک بحث می کنین. عنوانا باید معنی متن شما رو مشخص کنن.

مقاله در رابطه: ۱۰ نکته جهت بهتر شدن وضعیت سئو مطالب

نتیجه

تنظیم یک ساختار منظم واسه نوشته می تونه به فهم و درک بیشتر نوشته شما کمک کنه. در صورتی که خوانندگان خوب معنی نوشته شما رو بفهمن، اونو با بقیه به اشتراک می ذارن.

در قدم اول، اختصاص زمانی واسه فکر کردن در مورد ساختار نوشته خیلی با اهمیته. در حال نوشتن، ساختار مطلب، استفاده از کلمات سیگنال و تیترا رو در نظر داشته باشین.

 

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین. با کارشناسا ما در پدیده فکر مهتر رابطه برقرار کنین.

 

[تعداد: ۱    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید