طبق تعریف، سازمانای غیر انتفاعی تحت تاثیر نیاز به تولید مازاد مالیاتی هرساله یا مؤثر سالیانه مثل سود و یا زیاد شدن قیمت سهام نیستن، اما اونا باید صورتحسابا رو پرداخت کنن و اگه آینده پر تلاطمی داشته باشن باید پول در بانک ذخیره کنن.

خیلی از سازمانای غیر انتفاعی باید تغییرات جریان درآمد خود رو درست حفظ کنن: درآمد حاصل از فروش اجناس و خدمات؛ درآمد حاصل از طرف اهدا کنندگان، بنیادها، دولت و شرکتا ؛ و بودجه تولید شده از روش حمایت مالی و مشارکت.

سازمانای غیر انتفاعی

واسه موفقیت در هر کدوم از این زمینه ها، سازمانای غیر انتفاعی باید رویکردها و مهارتایی رو پیشرفت دهند که سازمانای انتفاعی می تونن واسه بهتر شدن وضعیت رقابتی خود، روابط مشتریان و سلامت و ارزش دراز مدت خود، از اونا درس یاد بگیرن. با پدیده فکر مهتر همراه باشین.

شش راه حل موثر سازمانای غیر انتفاعی

  1. در سطح عمیق تری رابطه برقرار کنین

ماموریت و چشم انداز  یک شرکت غیرانتفاعی دلایلی رو در اختیار مردم میذاره تا با یک سازمان رابطه برقرار کنن و به اون باور داشته باشن. پیشنهادات مهم غیر انتفاعی موفق تر از نیازای روزانه تاکتیکی هستن ؛ اونا احساسات احساسی رو هم برآورده می کنن. این رابطه زمانی که پرورش داده و پایدار می شه، موجب ایجاد وفاداری می شه، طرفداران و نمایندگان رو ایجاد می کنه و در صورت لازم، فوایدی رو واسه بخشش و گذشت در صورت دست نبودن وظایف جفت و جور می کنه. مشتریان، شرکت کنندگان، اعضای هیئت مدیره، خیرین و حامیان مالی احساس می کنن که بخشی از یک شرکت مشترک هستن.

واسه یک کار و کاسبی، ساختن اینجور رابطه عمیق تری می تونه هم به پیشنهادات و هم به شرکت  ارزش بیشتری ببخشد، فرق بسازه و پیشنهادات رو از اینکه به عنوان یک کالا آزمایش شه، دور کنه. اگه مشتری واقعی یا مشتری بالقوه به مأموریت سازمان باور داشته باشه، به قیمتا خیلی اهمیتی نمی ده؛ ماموریتی که برند با اون «معنا» پیدا می کنه یا احساساتی که در یک فرهنگ اعلام شده مشخص شده. شرکتای بزرگی مثل اپل و استارباکس به این روش رابطه برقرار می کنن ؛ مشتریان وفادار احساس می کنن که این برندا دست کم  با “برندهای شخصی” اونا همراستا و هم جهت هستن.

  1. روی روابط تمرکز کنین نه روی معاملات

سازمانای غیر انتفاعی که چیزی واسه فروش دارن (مثلا موزها و سازمانای هنرهای نمایشی) می دونن که فقط فروش بلیط درآمدی رو که اونا لازم دارن تولید نمیکنه. اشتراکا و عضویتا می تونن درآمد بیشتری رو تولید کنن. با این حال، واسه اینکه این روش ها موفق شن، مردم باید با سازمان داشته باشن. خریداران اشتراک ممکنه روی برنامه هایی که میخوان حضور پیدا کنن، تمرکز کنن، اما از طرف دیگه می تونن در اتفاقای که علم کمتری دارن، ثبت نام می کنن چون به سازمان اعتماد می کنن تا یک تجربه مهم داشته باشن.

هر چند وضعیت عضویت کلا بعضی امتیازات (راه کوتاهتر، پارکینگ مطلوب، تخفیف) رو به عهده میگیره، اما واسه همه روشنه که هزینه های انجام شده واسه عضویت بیشتر از آن چیزیه که واسه امتیازات صرف می شه: عضو شدن واقعا یک تصمیم واسه ایجاد رابطه س .

واسه کسب و کارا، دقق شدن روی روابط باعث می شه که حضور مشتریان تکرار شه، هزینه های انجام کار و کاسبی کم بشه، سود حاشیه زیاد شه، و فروش دوطرفه رو آسون کردن شه؛ جدا از اینکه این، به ایجاد گروه های نمایندگی و طرفدار کمک می کنن.

  1. مشتریان واقعی و مشتریان بالقوه خود رو بشناسین

واسه  سازمانای غیر انتفاعی، شناختن عاملای جاری و آینده هیچوقت انتخابی و گزینشی نبوده. چون هیچکی نباید نسبت به مسائل موجود در دور و بر خود بی خیال نسبت به موضوع باشه. پس، لازمه که سازمانای غیر انتفاعی مشتریان واقعی، مشتریان بالقوه و اهداکنندگان فعلی و آینده خود رو بشناسن. و احساسات و عقلانیتایی رو که  می تونن این افراد رو به سازمان در رابطه کنن، درک کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   طراحی وبسایتا از سال ۲۰۰۷ تا به امروز !!!

از روش تحقیقات کمی و کیفی، سازمانای غیر انتفاعی می تونن روشای متفاوت خود رو واسه سازمان شناسایی کنن. مثلا، مشتریان و خیرین ارکستر سمفونیک ممکنه به حفظ و ارائه یه برنامه  ارکستر افتخاری اهمیت دهند؛ یک بخش کوچیک دیگه ممکنه علاقه مند به پیشرفت در موسیقی نوین باشه؛ بعضی ممکنه به ابتکارات آموزشی واسه کودکان مشتاق باشن؛ یه سریای دیگه هم فرصتای اجتماعی رو که سازمان به ارمغان میاره، ارج می نهند.

با استفاده از این نوع علم، یک سازمان غیر انتفاعی یا انتفاعی می تونه از پیاما و تمای ارزشی محور واسه رسوندن مکالمه به تقاطعی استفاده کنه که سازمان خوب اونو انجام میده یا میخواد در اون پیشرفت کنه، به خاطر این هر دسته ای عامل ای رو که نیازه استفاده کنه.

  1. عامل “فاصله” رو درک کنین … اینطور می تونین فاصله ها رو کم کنین

سازمانای غیر انتفاعی (دوباره به دلیل اینکه مجبورند) باید عامل فاصله از  “مرکز” رو بفهمن؛ طوری که می تونن اونا رو بیشتر رو به جلو حرکت کنن. به مثال ارکستر برمیگردیم: موفقیت سازمان تا حدی به  هدایت یک خرید بلیط واسه تبدیل شدن به یک مشترک ، بعد  صندوق کمک هرساله ، و بعد اهداکننده کننده بزرگ بستگی داره.

یک سایت انتفاعی جای خوبیه تا تفکر ” جایی رو که میشه مخاطبان رو به هم نزدیک تر کرد”  اجرا شه. این کار رو میشه از روش ایجاد مسیرهای مناسب واسه بازدیدکنندگان جور واجور انجام داد. کسی که واسه اولین بار به یک سایت میاد، قبل اینکه به اجناس خاص دسترسی پیدا کنه، به یک خوشامد گویی و بیشتر به اطلاعات عمومی لازم داره. “دلیل” و ” کسی” که در پشت خرید بالقوه درست به اندازه “چیزی که” که شما ارائه می دید، مهمه. از طرف دیگه، یک مشتری تکراری فقط نیاز به مشخصات محصول و یک صفحه سفارش داره؛ که در شکل ایده آل مشخصات اون ارائه می شه.

  1. در یک برند صاحب نام سرمایه گذاری کنین.

سازمانای غیر انتفاعی نمی تونن پیشنهادات، ابتکارات و یا اسامی متنوعی (به ویژه موارد غیر توضیح دهنده) رو در مقابل برندهای شاخص و قابل تشخیص ارائه دهند: اونا زمان، پول و فرصت این کار رو ندارن. عوضش، اونا باید از بالا به پایین کار فرذوش رو بکنن (برند صاحب نام> ارائه). سرمایه گذاری در بالاترین سطح برند تضمین می کنه که تلاشای ساز و کارای موفق  به طرف  برند صاحب نام جریان پیدا می کنه تا اعتماد و وفاداری شکل بگیره.

کسب و کارایی که با استفاده از برند صاحب نام خدمات و اجناس خود رو میفروشن، هزینه های ارائه پیشنهادات رو کاهش پیدا میکنه، فروش دوطرفه زیاد میشه و ارتباطاتی ساخته میشه که بالاتر و بهتر از یک محصول خاصه.

  1. یک رابطه قوی و با انگیزه رو هدایت کنین.

سازمانای غیر انتفاعی بیشتر موثر هستن چون اونا مجبورند کارا با منابع کمتر بکنن. متحد با یک دلیل مشترک، سازمانای غیر انتفاعی که یک یک هدف مشترک دارن،  کارکنانی دارن که شوق و انگیزه شون نسبت به پرداختی که دریافت می کنن  بیشتره؛ این انگیزه اونقدر زیاده که هیئتای داوطلبانه اونا سرمایه رو افزایش میدن، وظایف رو به عهده می گیرن و به عنوان سفیر و نماینده عمل میکنن.

سازمانای غیر انتفاعی خیلی از بهترین رویکردهای  دنیای شرکتای بزرگ رو فرا گرفتن: اونا سیستمیک هستن. و حالا، در محیط تجاری شلوغ  و پیچیده امروز، میشه درسای زیادی رو از اونا واسه کسب و کارای انتفاعی یاد نمی گیرین.

[تعداد: ۱    میانگین: ۲/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید