لیاقتای اساسی و دارایی شرکت

دارایی یا لیاقت یک شرکت که بتونه مبنای رقابتی خیلی از کسب وکارهایش قلمداد شه، اصطلاحاً دارایی یا لیاقت اساسی نامیده می شه و می تونن مزیتی هم افزا باشن.

پراهالاد و همل، یک کنایه درختی دارن که در اون سیستم ریشه دارایی یا لیاقت محوریه، تنه و شاخه های اصلی اجناس اصلی، شاخه های کوچیک تر واحدهای کسب وکار برگا و گلا اجناس پایانی هستن. لیاقت اساسی نمایانگر ترکیب تکنولوژیا و مهارتای شرکت به یک پیشرانه منسجمه. یک دارایی اساسی مثل برند یا کانال پخش، استحقاق سرمایه گذاری و مدیریتی راداره که واحدهای کسب وکار رو تحت پوشش خود میگیره.

لیاقتا مجموعه های بزرگی از کسب وکار رو تحت حمایت و پتانسیل خلاقیت بیشتر رو هم دارن. شرکتا به راه های جور واجور و در بخشای متفاوتی روی یک لیاقت سرمایه گذاری می کنن. برون سپاری خطر تضعیف دارایی رو داره و هر شرکت به درستی بر این اصل تأکید داره که هیچ شرکت دیگری نمی تونه با پیشرفتای روزآمد اونا رقابت کنه.

فرایند بسیار موفق کسب وکارها، بیشتر نشون دهنده لیاقت اساسی ای هستن که می تونه اونا رو داخل کسب وکارها واسه امتیاز رقابتی هدایت کرد. یکی ازاین گونه فرآیندها، پیشرفت و معرفی محصول جدیده. شرکتای اتومبیل سازی ژاپنی که مراحل تولید رو از ۵ سال به ۳ سال کاهش دادن و با این وجود تولیدات خود رو هرچه بیشتر با نیازای بازار برابری دادن، امتیازات فوق العاده ای رو به خود اختصاص دادن. مورد دیگه مدیریت عملیات بین المللیه و مورد بعدی مراحل سفارش و تدارکات در خرده فروشیه. وال-مارت، با نوآوری و بهبود اساسی وضعیت سفارش گیری و تدارکات مراکز فروش خود، یک سیستم اختصاصی حمل ونقل کامیونی و سفارش گیری کامپیوتری، تونست در میدون رقابت از انبوه امتیازات هزینه ای و انبارداری بهره ببره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تکنیک فروش: تموم چیزی که مشتری میخواد، زمانی ست واسه تصمیم گیری!

لازمه پیشرفت توانمندیای برتر در فرآیندهای کلیدی، سرمایه گذاری هدف دار در کارکنان و زیرساختا، استفاده از نیمای چندوظیفه ای ای و اهداف عملکردی شفافه. بهبود واقعی فرایند بدون کنترل و مالکیت بخشای جور واجور مراحل محقق نمیشه. به خاطر این بنگاه مادر مجازی، که بخشایی رو از چندین منبع و در عکس العمل به وظایف سازمانی موجود بیرون میکشه، مدل خوبی واسه رقابتای طبق توانمندی نمیشه.

فلسفهای هدف دار

۳ فلسفه یا راه و روش ً متفاوت نسبت به پیشرفت راه حلا و امتیازات رقابتی پایدار موفقیت آمیز هست که می تونه اونا رو تعهد هدف دار، فرصت طلبی هدف دار و برابری پذیری هدف دار نام گذاری کرد.

چیزی به عنوان راه درست وجود نداره؛ هر کدوم از اونا با دارا بودن موضوع، کارکنان، فرهنگ و راه حل درست جواب میدن. مضافاً اینکه خیلی از شرکتا واقعا ترکیبی از این ۳ رو بکار میگیره. هم اینکه، معنی قصد هدف دار وجه چهارمی از راه حل ارائه می کنه.


 

خصوصیات سازمانی

تعهد هدف دار

فرصت طلبی هدف دار

برابری پذیری هدف دار

دورنما

بهبود دائمی

فرصت طلبی

برابری با بازار متغیر

تمایل

تعهد

عکس العمل سریع

ربط داشتن

رهبری

کاریزماتیک

تاکتیکی

هدف ساز

ساختار

متمرکز

غیرمتمرکز

تخت

دورنمای آینده

درازمدت

کوتاه مدت

بین مدت

کارکنان

حواس جمع

کارآفرین

محرک

خطرات

از دست دادن تناسب

اقدام بدتر

روندهای اشتباه


 

[تعداد: ۴    میانگین: ۴.۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید