شناخت مشتری از نظر روند فرهنگی

امروز به ادامه مبحث شناخت مشتری  از نظر روند فرهنگی که در مقاله نوآوری تغییر آفرین اساسی و اثر فن آوریای جدید  بیان شده بود می پردازیم. با ما همراه باشین.

شناخت مشتری از نظر روند فرهنگی و جمعیت شناسی

روند فرهنگی

– روند قبیله ساز. نزدیک به یک واحد اجتماعی که دور یک منفعت یا فعالیت متمرکزشده و در قید روابط اجتماعی عادی نیس. برنامه های ارتباطی چه منفی و چه مثبت در این مورد اهمیت ویژه ای ای دارن.

سبز بودن
یه جور تمایل با چند محرکه. محرک اول، جفت و جور منافع کاربردی واسه شرکتا و مشتریانیه که از جنسای کم مصرف مثل لوازم و ماشینا استفاده می کنن و یا از منافع غذاهای ارگانیک برخوردار می شن.
محرک دوم، عکس العمل فعال در قبال خطر گرم شدن جهانی و به معنی منقبض شدنه. خیلی از شرکتا مشارکت خود در حمله به گرم شدن جهانی رو یه جور مسئولیت می دونن.
محرک سوم، تمایل به مورداحترام بودن از طرف مشتریان و کارمندانه که هردوی اونا واسه رابطه شون با شرکتی که به اون علاقه دارن ارزش قائل ان. به ویژه مصرف کنندگان گروه سنی جوون نسبت به محیط زیست و جهت گیری شرکتا بسیار حساس هستن.
عکس العمل یک شرکت به منظم و توانایی اون شرکت بستگی داره. بعضی شرکتای دارای قوانین زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی، خیلی راحت می تونن برنامه های ازاین دست رو اجرایی کنه ولی در بقیه شرکتا نیاز به فرهنگ سازی هست که کار آسونی نمیشه. صرفه جویی در هزینه ها به فعالیتای زیست محیطی در رابطه می شه؟
همونجوریکه متن “وال-مارت سبز می شه” اشاره می کنه، وال-مارت باکمال تعجب، کشف کرد که یه برنامه محیطی جسورانه به صرفه جویی محسوس در هزینه ها در رابطه می شد.
سبز شدن باید با یک منطق تجاری و یا باهدف ایجاد افتخار بین کارمندان و مشتریانی که به سلامت محیط زیست حساس ان، بر مبنای ارزش رهبری بازار، هرچه مستقیم تر بکنه.
در بعضی از مواقع ممکنه شرکت با قدم گذاشتن در راه سبز شدن با مخاطراتی روبرو شه. مثلا، کوکاکولا این دست حرکتا رو به شکل مخفیانه انجام میده چون مخاطبان اون بعضی وقتاا نسبت به این موضوع بی خیال نسبت به موضوع و یا حتی دارای نگاه منفی هستن چون این حرکتا رو به دلیل برنامه های سیاسی و یا بالا بردن قیمتا می دونن. همین طور بادی شاپ باور داره که این دست حرکتا باعث افزایش انتظارات جامعه مشتریان شده و خطر اینکه خطای مشهودی رو مرتکب شن افزایش میده.
تصویر و جایگاه برند یک شرکت پیش مشتریان محرک اصلی فعالیتای در جهت سبز شدن هست. شرکت تویوتا فعالیتای گسترده ولی نامشهودی رو درزمینهٔ کمک به محیط زیست صورت می داد. بااین حال با به دست گرفتن بازار دوگانه سوز، نوآوری شرکت رو در فضای دوگانه سوز برجسته ساخته و درنتیجه بر برند تویوتا اثر گذاشته.
مسئولیت یک سازمان سوداگر در مشارکت در حل مسائل جامعه و دنیا چیه؟
وظیفه تجارت سودآوریه و دیگه اهداف باید به دولت محول گردند؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   اختلاف و اختلاف از قوانین مهم ذهنی (۲)

جمعیت شناسی

از متغیرهای تأثیرگذار جمعیت شناسی می تونه به سن، درآمد، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و مشخصات قومی اشاره کرد.
گروه سن بالا تر از اهمیت بیشتری برخورداره، چون به سرعت در حال رشده و نه تنها از منابع برخوردار بوده بلکه زمان استفاده از اونا رو هم در اختیار داشته. عمر زنان بیشتر از مردونه و به خاطر این سهم اونا از جمعیت گروه های سن بالا بالا میره، در گروه بالای ۸۵ سال تنها ۴۱ مرد درازای هر ۱۰۰ زن هست. تحقیقات نشون میده که زنان سن بالا از زور در انتخاب کالاهایی که عموماً واسه بخش جوون تر طراحی شدن، احساس رضایت نمی کنن.
گروه های نژادی به سرعت رشد می پیدا کنن و از تموم شرکتا و صنایع حمایت می کنن. مثلا، گروه آسیایی-آمریکایی الان ۷ میلیون نفر از جمعیت آمریکا رو تشکیل میدن، و به سرعت در حال رشد هستن.
جابه جایی کسب وکارها و جمعیتا به مناطق جور واجور کشور، به معنی نیاز به انبوهی از سازمانای خدماتی مثل دفاتر کارگزاری، بنگاهای معاملات املاک و شرکتای بیمه س. جدا از اینکه اون زندگی دوباره مناطق مرکزی شهرها اشارات قابل توجه ای واسه خرده فروشان و صاحبان بنگاهای معاملات املاک به همراه داشته، درست مثل پیشرفت نزدیکیا شهرها.

روندهای دولتی/اقتصادی

حذف یا اضافه کردن محدودیتای قوانین یا مقررات تهدیدها و فرصتای هدف دار مهمی رو به دنبال داره. مثلا، ممنوع بودن استفاده از بعضی از مواد در اجناس غذایی یا آرایشی خیلی راه حلای چندین شرکت رو متأثر ساخته. تلاشای دولت در جلوگیری از سرقت در صنایعی مثل نرم افزار و فیلم سینمایی از اهمیت خاصی واسه این صنایع و صنایع وابسته برخورداره.
خصوصی سازی بانکا، انرژی و دیگه صنایع واسه شرکتای در رابطه از اهمیت بالایی برخورداره. استانداردهای صرفه جویی سوخت در صنعت خودرو هم اثر خیلی زیادی در این صنعت و صنایع وابسته میذاره.
از این جور موارد تأثیرگذار می تونه به مشکلات کنترلی در هند و چین اشاره کرد که اثرات بزرگی بر شرکتای دنیا داره.
در اقتصادی که روزافزون جهانی می شه و وابستگیای متقابلی بین بازارها و منابع جنسا و خدمات هست، لازمه مناطق داغ سیاسی شناخته شده و پیگیری شن. پیشرفتای سیاسی فرامرزی هنوزم با مشکل روبرو هستن. یک راه حل با احتیاط استراتژیه که هم جور واجور و هم انعطاف پذیر باشه تا اینطوری یک حادثه نا غافل سیاسی اونو نابود نسازد.

پیش بینی ارزش نسبی ارزها واسه صنایعی که رقبای چندملیتی دارن، مناسبه. مثلا در بیشتر کشورهای پیشرفت یافته صنعت خودرو بیش ازحد به تغییرات میزان ارز حساسه.
راه حل موفق باید با تورم و سلامت اقتصاد عمومی و رشد اقتصادی و میزان بیکاری سنجیده شه. معمولاً لازمه اون طرف اقتصاد عمومی به سلامت هر کدوم از صنایع، مثل خونه سازی، انرژی، بهداشت و بخشای داخلی صنایع نظری افکنده شه.

[تعداد: ۴    میانگین: ۳.۸/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید