شناخت مشتری و کسائی که واسه تجارت با شما تمایل نشون میدن خیلی مهم ان. پس فکر می کنین چیجوری باید اونا رو بشناسیم تا بهترین فروش و میزان سود رو به دست بیاریم؟

 

 

شناخت مشتری

به عنوان یک صاحب کسب وکار، شک نداشته باشینً آرزوی مشتریانی رو دارین که تبلیغات محیطی، تبلیغات فیسبوک و پیامای بازاریابی شما رو ببینن و در دل خود بگن :ایول! دقیقا ذهن منو خونده! چیجوری می تونم بخرمش؟”

واسه اینکه به اینجور سطحی برسین به چند نکته که بیشتر صاحبان کسب وکار بی توجهی می کنن باید دقت کنین. این نکات در ادامه بیان می شه امیدوارم به درد بخور واقع شه.

 

مطلب پیشنهادی: روانشناختی خرید مشتری طبق لازم اون!

 

۱- شناسایی کنین

در مرحله اول، مشتری و ارباب مراجعه خود رو شناسایی کنین:

پروفایل یک مشتری ایده آل بسازین و دقیق شید و بگید که دقیقاً چه شخصی ست. زندگی اون مثل چیه. با چه مشکلاتی روبرو می شن. چه راهکارهایی موردنیازه. مثلاً شاید خانمای ۲۵ تا ۶۵ سال رو دربربگیرد. پس خصوصی سازی کنین و طرح ساده ی فرد رو ترسیم کنین.

اگه کسب وکارتان یک برند جدیده این افراد رو در چرخه تخصصی خود پیدا کنین. -نه در بین دوستان و آشنایان! از داداش و یا همسایه ی خود نپرسید  که چیجوری فکر می کنن و چه پیشنهادی دارن. اصلاً شاید مخاطب هدف شمام نباشن!

اگه از قبل کسب وکار دارین، بهترین مشتریانی رو که تا الان داشتین لیست کنین. اینا باید کسائی باشن که شما از کار کردن با اونا لذت برده باشین.

 

۲- بپرسید

روشن به نظر می رسه اما خیلی از صاحبان کسب وکارها این مرحله رو ندیده می گیرن. از مشتریان درباره مشکلات و نیازای اونا بپرسید. حدس نزنین! چند راه هوشیارانه در ادامه پیشنهاد می شه:

  • یک بررسی ایمیلی کوتاه ارسال کنین.

اگه یک ایمیل لیست رضایت بخش دارین یک بررسی رو با استفاده از SurveyMonkey به رایگان بهره ببرین. می تونین از رقابت برانگیزترین مسائل و یا فایدهایی که به دنبالش هستن -به هنگام استفاده از خدمات و اجناس شما- سوال بپرسید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   واسه استخدام در شرکت خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟

 

  • پاسخگوی خودکار جفت و جور کنین.

وقتی مردم واسه لیست ایمیل شما ثبت نام می کنن، از پاسخگوی خودکار واسه باخبر شدن از نیازها و چالشاشون استفاده کنین. اینجوری اونا فقط باید دکمه ی “جواب دادن” رو بفشارند. این خیلی واسه شما خوبه.

 

  • مصاحبهای دو نفره بوجود بیارین.

به مشتری موردعلاقه یا وفادار خودً نزدیک شید و به مدت نیم ساعت پای تلفن و یا قهوه صحبت کنین. دوباره یک هدیه ی تشکر عالی ارائه بدین. نه تنها ایده های خوب بدست میارید بلکه فیدبک جالبی رو که جلوی هدر رفتن زمان و هزینه رو میگیره دریافت می کنین.

 

  • میزبان باشین.

خیلی از صاحبان کسب وکار دانا، “گروه تمرکز” خود رو ایجاد کرده و مشتریان ایده آل رو دور هم واسه نوشیدن چای، کارگاهای رایگان و یا رویدادهای جور واجور، گردهم بیارین. اینکار، مکالمات اصلی و بنیانی رو تشویق می کنه. چون مشتریان چالشا، مسائل و اهداف خود رو با همدیگه به اشتراک می ذارن.

 

۳- آینه

این مهم ترین جنبه واسه شناخت مشتری و ایجاد جمله “ذهنمو خوندی!” ه. کلمات رو فقط حدس نزنین. دقیقا همون کلمات و عباراتی رو که مشتری استفاده می کنه ضبط کرده و یا بنویسین. بعد همون کلمات رو بصورت کپی به خودشون برگردونین.

اینجوری، از اصطلاحات تخصصی حرفه دوری می کنی و اونا احساس می کنن که فقط ویژه اونا ایجاد کردین. به نقاط درد و مشکلات شون وصل شید. مثلاً شاید مشتریان شما از کلماتی مثل دست پاچه شدن، گیج، فلج شدن -نسبت به “رقابت برانگیز”- استفاده کنن. وقتی از این کلمات در محتوا استفاده کنین، بطور مستقیم بازخورد دریافت می کنین.

 

 

[تعداد: ۱۲    میانگین: ۳.۷/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید