شناسایی لازم مشتریان (  customer needs  )

فرمول مقدس و اصیل بازاریابی اینه که، (( نیازها رو پیدا کنین و اونا رو ارضاء کنین)). شناسایی لازم مشتریان مبنای اقدامات اصلی کسب و کاره.

شرکت با گوش دادن یا مصاحبه با مشتریان نیازها رو پیدا میکنه و بعد راه حل مناسب رو واسه هر کدوم از اونا آماده می کنه.که این مورد پایه ایجاد نسبت به رقباه. با این حال، تعدادی از نیازا هست که شرکتا در مورد اونا اطلاعات ندارن.راه دیگه در جامعه خلق نیازای جدیده.آکیو ماریتا (Akio Morita) در کتاب خود به نام (( ساخت ژاپن)) گفت: (( ما لازم بازارها رو ارضاء نمیکنیم. ما بازارها رو خلق میکنیم)). مصرف کنندگان هیچوقت در مورد دوربین ویدیویی ، ضبط ویدیویی، دور نگار و چیزای دیگه ای به جز اینا تا وقتی که اختراع و عرضه نشد هیچ اطلاعی نداشتن.


مقاله در رابطه: رقابت بدون امتیاز رقابتی، خودکشی کار و کاسبی


 

البته حتی اگه نیازای قدیمی هم ارضاء گردند نیازای جدیدی ظاهر می شه. رویدادها می تونن نیازای جدیدی رو خلق کنه. واقعه دردناک یازده سپتامبر ۲۰۰۱ نیازای بیشتر به امنیت در حمل و نقل هوایی، مواد غذایی و حمل و نقل رو بالا برد. روندا می تونن نیازای جدیدی رو ایجاد کنه. مثلا با پیر شدن جمعیت، مردم سن بالا میخوان که احساس جوونی کنه و جوانتر به نظر برسن و این لازم باعث جراحی پلاستیک و استفاده از لوازم ورزشی گردیده. پس ما میتونیم بین نیازای موجود و نیازای مخفی فرق قائل شیم. بازاریابان هوشمند فقط خود رو به نیازای امروز محدود نمی کنن بلکه تلاش دارن تا نیازای آینده رو هم پیش بینی کنه.

بعضی وقتا یک لازم، مبهمه چون که شرکت دید بسیار محدودی به نیازای مشتریان داره. بعضی از عقاید ممکنه در یک شرکت نهادینه گردند. مثلا، صنعت لوازم آرایشی دارای این باور س که خانوما از لوازم آرایشی به خاطر این استفاده میکنن تا از آقایان جذابتر باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   بازاریابی ایمیل : همه چیز درباره ایمیلای خوشامدگویی

گرگ کارپنتر(Greg Carpenter) و کنت ناکاموتو(Kent Nakamoto) این پیش فرض کلیدی بازاریابان رو که خریداران میدونن چه می خوان رو مورد سوال قرار داده اندآنها اعلام کردن که مشتریان یاد می گیرن که چه میخوان و شرکتا نقش برجسته ای رو در آموزش خریداران در مورد اینکه چه میخوان، اجرا نشون میده.

فروشندگان حرفه ای در مقابل خریداران به عنوان یک مشاور عمل میکنن و با در نظر گرفتن محصولی که دارن در مشتریان ایجاد لازم میکنن و با ارضاء نمودن اون لازم محصولاتشون رو به فروش میرسونن.رقبای جور واجور ، ویژگیای جدیدی رو به رایانها ، دوربینا و تلفنای همراه تولیدی خود اضافه می کنن که خریداران ممکنه در مورد اونا اطلاعی نداشته باشن و یا اینکه اونو درخواست نکرده باشن و در این مراحل، خریداران ، ایده بهتری رو که چه میخوان ، پیدا می کنن.اینجور شرکتایی نه تنها بازار گرا هستن ( با در نظر گرفتن لازم مشتریان) ، بلکه محرک بازار هم هستن( با نوآوری).

در این وضعیت، رقابت ،کمتر یک مسابقه واسه ارضاء نیازای مصرف کنندگانه و بیشتر ، یک مسابقه واسه تعریف این نیازها و ایجاد نوآوریه و رقبای تازه وارد مجبور هستن تا ویژگیای برابری رو به عنوان یک دست کم هم اینکه نوآوریای جدید، عرضه کنه. هرچقدر بیشتر در محصول و خدماتتون نوآوری داشته باشین با اضافه کردن نوآوریای جدید خطر وارد شدن در بازارتان رو واسه رقیباتون افزایش می دید. و این باعث میشه که شرکتتون در بازار خود یکه تاز بمونه.

 

 

[تعداد: ۲۲    میانگین: ۳.۲/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید