شوخ طبعی امتیازات بسیاری واسه ایجاد ارتباطات و متقاعدسازی داره. امروز به چند مورد از این مزایاها می پردازیم. با پدیده فکر مهتر همراه باشین.


شوخ طبعی در محل کار

مطالعاتی که به وسیله  Fabio Sala در Hay Group انجام شده مهارتای شوخ طبعی رو نشون میده:

  • کاهش دشمنی
  • اصلاح انتقادات
  • آرامش تنشا
  • بهبود روحیه
  • کمک به پیامهای مشکل ارتباطی

مجریان عالی رتبه و برجسته بیشتر از دوبار از شوخ طبعی استفاده می کنن. (این میزان ۱۷-۱۸ بار در ساعت در مقابل ۵ تا ۷ بار در ساعت قرار داره)

شوخیای مورداستفاده در بیشتر موارد مثبت و بی طرفانهه. اما بعضی وقتا شوخیای منفی هم کاربرد دارن. همینطور، این افراد توانایی دریافت پاداش بیش تری رو هم دارن.

شوخی طبعی، یک عامل لازم و موثر واسه رسیدن به همه این امتیازات نیس! شوخ طبعی، تنها و دست کم یک نشونه س که هوش احساسی رو درگیر می کنه.

تحقیقاتی که به وسیله Clouse و Spurgeon انجام شده نشون میده که یک جوک خوب یا خنده ی بلند (از ته دل) خلاقیت رو در فرد زیاد کرده و باعث ایجاد مکالمات بهتری شده و در آخر محیطی پر از اعتماد رو ایجاد میکنه.

بقیه تحقیقاتی که به وسیله Bettinghaus و Cody در سال ۱۹۹۴ و Foot در سال ۱۹۹۷ انجام شده نشون میدن که “شوخ طبعی“:

  1. ایجاد تفاهم و تمایل به موردعلاقه واقع شدن
  2. شخص دلخواه، تمایل بیش تری واسه “گوش دادن” پیدا می کنه
  3. باعث ایجاد آرامش در فرد شده و واسه قبول کردن مطالب آماده تر می کنه
  4. احساس خوبی در فرد ایجاد کرده و باعث می شه تا بطور دقیق و جدی به موضوع نگاه نکنه
  5. باعث می شه اطلاعات بهتر تو ذهن شون نقش ببنده
  6. فرد رو از تفکر و استدلال منطقی و جدی آزاد می سازه

امتیاز گرفتن

شوخیای بامزه و مناسب، احتمال افزایش امتیازات مالی رو در طول یک گفتگو زیاد می کنه. فرد احساس راحتی رو تجربه کرده و اعتماد رو ایجاد می کنه. پس مخاطب شما تمایل بیش تری واسه ملاقات با شما پیدا می کنه و شما رو به عنوان “دوست” خود می بینه. پس، احتمال روی دادن قرارهای کاری بهتری هم هست.

سلامت بهتر

شوخ طبعی در سلامت جسمی شمام خوبه. این اتفاق، مستقیماً به تغییرات افکار و اعتقادات شما اشاره نداره. بلکه آدمایی که سلامتی بهتری دارن تمایل بیش تری واسه توجه کردن به شما رو دارن. یعنی گوش دادن به ایدهاتون دوست دارن!

بعضی از اتفاقاتی که به هنگام خندیدن در بدن تون اتفاق افتاده و باعث سلامتی بیش تر می شن عبارت ان از :

  • باعث کاهش فشار خون می شه.
  • باعث تمرین ماهیچها می شه. (مثل: گردن، صورت، شونها و …)
  • باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شه. هورمونای استرس رو هم کم می کنه.
  • تنفس رو بهتر کنه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راه حل بازاریابی محتوای موفق چیجوریه؟

 

شوخی کردن در محل کار

شوخی کردن در محل کار نشون دهنده ی اعتماد به نفس بالای فرده. اما موضوع اینجاست که مخاطبان خود رو به یاد داشته باشین.

تحقیقات نشون میده که وقتی همکاران با همدیگه می خندن بهره وری و ابتکارشان در محل کار زیاد می شه.

از بهترین این تحقیقات، تحقیقی از دانشگاه Business هاروارد و دانشکده Wharton بود که اخیراً گرفتن: کسائی که توانایی شوخ طبعی دارن آدمایی با اعتماد به نفس بالا، راحت تر و شایسته ترن نسبت به کسائی که واسه شوخی کردن احساس راحتی ندارن.

در یکی از آزمایشا، محققان از ۱۶۶ شرکت کننده درخواست کردن تا توصیفات خود رو از یک شرکت افسانه ای بگن. اولین توضیح، جدی بودن این شرکت رو مورد توجه داشت و دومین توضیح، به فکر بود که باید اصلاح کننده باشه. شرکت کنندها به این نتیجه رسیدن که ارائه دهنده ی توصیفاتی که می گفت اصلاح کننده و خوشحال باشه، فردی با اعتماد به نفس بالا بودن و مایل بودن که رهبری شوخ هم واسه فعالیتای بعدی داشته باشن.

در آزمایش بعدی، محققان پنج سناریوی مصاحبه شغلی رو واسه شرکت کنندها جفت و جور کردن تا مکالمه ی بین مدیران استخدام و کاندیدای شغلی رو بخونن. در سناریوی اول، کاندیدا سوال مدیر رو با پاسخی جدی میگفت و در دیگری، کاندیدا طنزی موفق (خنده دار) رو درباره محیط کاری مناسب گفت که باعث خنده ی مدیر شد. در سناریوی سوم، کاندیدای شغل یک لطیفه ی نامناسب اما موفق (خنده دار) رو میگفت. از دو سناریوی باقی هم یکی شامل لطیفه ی مناسب اما ناموفق و دیگری نامناسب اما ناموفق بودن. محققان از شرکت کنندگان درخواست کردن که اعتماد به نفس و لیاقت هر کدوم از افراد جویای کار رو از سوالات آزمایش کنن.

طبق بازخوردهای شرکت کنندگان به این تبادلات، محققان به این نتیجه رسیدن که زخم زبون زدن در شوخی با یک طنز نامناسب باعث می شه فرد گوینده خودرأی و خودسر به نظر برسه. همینطور این شخص لیاقت کم تری رو نسبت به کسی که طنزی مناسب گفته داره.

واسه موفقیت در کار و کاسبی، باید طبیعت آدم رو درک کنین و مخاطبان خود رو بشناسین همین مهارت باعث کمدیِ خوب می شه. شک نداشته باشینً طنزی که شما به نزدیک ترین دوست خود می گین رو نمیشه واسه یک مشتری جدید به کار ببندید. پس همه چیز برمیگرده به محیط، شرایط و موقعیت همون لحظه!

 

 

مقاله در رابطه:

تکنیک فروش : مشتری رو بخندونین، اونا خوششون بین، پس بیش تر می فروشید!

[تعداد: ۲    میانگین: ۴.۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید