اگه بدونین که شکست اولین کسب وکار به چه دلیل اتفاق می افته، شایدً بهتر بتونین خودتون رو آماده کرده و از بعضی اشتباهات اولین کسب وکار نجات پیدا کنین.

 

 

شکست اولین کسب وکار

شاید عنوان ” شکست اولین کسب وکار ” خیلی جلوه ی جالبی نداشته باشه. با این حال خیلی از صاحبان اولین کسب وکارها وجود دارن که می تونن موفقیت رو پیدا کنن اما بازم احتمال اینکه اولین کسب وکارتان با شکست روبرو شه هم زیاده.

جنبه ی سازنده این اتفاق، اینه که اگه درک کنین به چه دلیل این شکست اتفاق می افته؛ می تونین خودتون رو بهتر واسه اون آماده کرده و از اشتباهات عادی دوری کنین. دلایل شکست اولین کسب وکار رو در ادامه بخونین:

 

۱- استثنا نیستین!

تعدادی اختلاف در آمار دقیق هست اما منابع بسیاری موافقن که بیشتر کسب وکارها در آخر با شکست روبرو می شن. بعضی ادعا می کنن که تنها ۴ درصد از کسب وکارها واسه بیشتر از ۱۰ سال زنده می مونن. باورِ اینکه شما در این قانون استثنا هستید یا تمایل بیش تری واسه موفقیت دارین؛ طبیعتاً دلداری میده اما اطلاعات و آمار پیشنهاد میدن که این واقعی نیس!

 

۲- بی تجربه اید!

افراد حرفه ای باتجربه تر می تونن موفق تر از افراد آماتور شن دلیلی داره و اونم این موضوعه که تجربه، مهارت و علم رو بدست میده. اگه الان اولین باریه که کسب وکار خود رو راه اندازی می کنین یعنی هیچ تجربه ساده ای به هنگام تصمیم گیری، ایجاد راه و رویارویی با چالشای سخت پیش شما نیس!

البته درسته که تجربه های دیگری در زندگی مثل ثبات در جایگاه رهبری و حتی کار با کارآفرینان دیگه می تونه سطحی از تجربه اینجا معنی شه اما تا وقتی که روی صندلی راننده نشسته اید نخواهید دونست که مدیریت و هدایت یک کسب وکار دقیقاً چیجوریه.

 

۳- خطر پذیر نیستین!

کارآفرینانی که اولین کسب وکار خود رو مدیریت می کنن معمولاً محافظه کار تر از همکاران با تجربه بیش ترن. این معمولاً بخاطر اعتماد به نفس کم تر این کارآفرینان تازه کاره که معمولاً هم از همون بی تجربگی ناشی می شه. چون بیشتر این حقیقت هست که کارآفرینان تازه کار به منابع کم تری نسبت به همکاران باتجربه تر دسترسی دارن.

همه اینا بدین معنی ست که کارآفرینان تازه کار در اولین کسب وکار خود، ظرفیت کم تری واسه تحمل بی ثباتی مالی دارن. محافظه کار بودن بطور بالقوه می تونه شما رو به موفقیت هدایت کنه، اما خطر پذیر بودنه که شما رو از رقبای خود جدا می سازه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راه حل بازاریابی کار و کاسبی کوچیک و روشای هدف دار ساده ی اون

۴- ارتباطات کافی ندارین!

حتی اگه فردی برون گرا هم باشین، شایدً شبکه ارتباطی بزرگی رو به هنگام شروع اولین کسب وکار خود ندارین! شبکه حرفه ای شمام نقش بزرگی رو در موفقیت پایانی کسب وکارتان اجرا می کنه. مخاطبان شما، مشتریان بالقوه، مشارکتا، تهیه کنندگان و حتی کارکنان رو جفت و جور می کنن. اگه خوش شانس باشین سرمایه گذاران و مشاورانی که اندرز و مشورت میدن هم می تونن شما رو همراهی کنن.

بدون یک شبکه ارتباطی قوی همه این مزایاها رو از دست داده و در پشتِ رقیبانی که شبکه های بیش تر و بهتر دارن قرار خواهید گرفت.

۵- غرایز داخلی، تست نشده ان!

وقتی به درستی پیشرفت پیدا کنین، غریزه ی شما می تونه به یک وسیله مهم واسه راه حل کردن و تصمیم گیری تبدیل شه. غرایز خوب معمولاً حاصل تجربه ان. استادان شطرنج بازان می تونن “احساس کنن“ که کدوم حرکتا درست ان چون هزاران مسابقه رو بازی کرده و می تونن نقشه رو بطور ناخودآگاه بخونن. به همین روش، کارآفرینان فصلی هم می تونن حس کنن که کدوم گزینه بهتر از سایرینه.

 

۶- خیلی هیجان زدین!

به هنگام شروع اولین کسب وکار، خیلی هیجان زده، عصبی و استرسی هستید. اما این اشتیاق ممکنه باعث بازماندن شما شه. اگه خیلی هیجان زده باشین احتمال داره تو یه زمان به جهات جور واجور کشیده شید. ایده های جور واجور بطور زیاد به طرف شما بین بجای اینکه روی موارد ویژه ای که کسب وکار بیش ترین لازم رو داره متمرکز شید.

همینطور، ممکنه خیلی زود روی پیشرفت و رشد سرمایه گذاری کنین یا در صرف منابع واسه رسیدن سریع تر به بازار زیاده روی ورزید.

۷- مردم شما رو جدینمی گیرن!

حقیقت تلخی ست اگه بدونین که سرمایه گذاران، شریکان، کارکنان و حتی مشتریان شما رو جدینمی گیرن اگه فهمیده باشن که اولین کسب وکارتانه! اونا با این حقیقت که تجربه کم تر کارآفرینان باعث موفقیت نمی شه آشنا هستن و براحتی می تونن کسب وکار شما رو ندیده بگیرن. چون کارآفرینان کم تجربه، فرصت خیلی کم تر و آروم تری واسه موفقیت دارن.

شاید همه این فاکتورهای تهدیدآمیز باشن اما نکته مهمی که باید همیشه بخاطر داشته باشین اینه که شکست کسب وکار پایان نیس! بلکه شروع مسیره.

همه شکستا در زندگی – از خطاهای کوچیک و نامحسوس گرفته تا رویدادهای دلخراش بزرگ- چیزایی رو به شما یاد می گیرن، تجربه ای گرانبها رو به شما میدن و پلت فرمی رو ایجاد می کنن تا در فرصت بعدی، اقدامات بهتری انجام بدین.

 

 

[تعداد: ۷    میانگین: ۴/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید