تبدیل شکست به موفقیت

همه ما جملاتی درباره شکست شنیده ایم. اما نکته مهم اینه که موفقیت بیشتر از یادگیری و اقتباس از شکست به دست میاد.
مثلا این گفته رو در نظر بگیرین: دست کم ۹۵ درصد تولیدات جدید با شکست روبرو می شن. با در نظر گرفتن میزان سرمایه لازم واسه ساخت یک محصول و بدون توجه به نظر کاربران پایانی محصول حتماً با کمبود انگیزه روبرو میشید. در بازیابی شرایط وفق پیدا کردن با بازار بسیار چیزی حیاتیه.

خود من سالها پیش با یک محصولی به نام Water Scrooge یا صرفه جوی آب به بازار امریکا وارد شدم. وسیله ای که نیاز به نگهداری نداشت و واسه صرفه جویی در مصارف آبِ خونه ها و باغا استفاده می شد. هم اینکه ذهن من پر از راه هایی واسه صرفه جویی در آب بود که اونا رو از سَفَری که به اسراییل داشتم ایجاد شدن.

با این حال تموم دانشم و وسیله ای که واسه فروش داشتم باعث نشد تا به تموم نیازای کاربران جواب بدهم و خیلی از فرصتا رو از دست دادم. باید قدمی به عقب بر میداشتم و با تفاوتای بازار روبرو شده و در آخر راه حل جدیدی به کار می بردم. تموم اون چیزی که جمع آوری کردم اینطوریه:

 

بعضی وقتا بهترین راهِ چاره، بیان خودتون از روش محصولیه که هدفش نقطه ای خاص و برطرف کردن مشکلی خاصه. حتی ممکنه محصول اصلیِ شما چیزی بیشتر از آن لازم خاص باشه.

 

 

با همون اهداف قبلی تصمیم گرفتیم که واسه نشتی توالت فکری کنیم. اما همه این موارد بدون گزارش بود و مشتری پایانی ما هم صاحب خونه ها بودن. پس مجبور به طراحی دوباره محصول شدیم تا نظر مخاطب رو با بودجه کم جذب کنه. این محصول به همون اندازه قیمت خودش و حتی بیش تر با صرفه جویی هزینه و پول رو به اونا باز می گردونه.
وقتی محصولی ایجاد می کنین اون چیزی که به نظر پایانی بن بست به نظر می رسه میتونه راهی جدید باشه! فقط باید درنگ کنین و طرحی جدید واسه ارائه اون بریزین.

 

از شکست، فرصت بسازین

بررسی خرده فروشان تگزاس نشون داده که ۲۶ درصد اونایی که واسه اولین بار در اون منطقه کسب و کاری ایجاد می کنن در طول ۲۱ سال دست کم یه بار با شک و دودلی روبرو شدن. ۷۱ درصد کارآفرینانِ اونجا، هیچوقت شرکت دیگری رو ایجاد نکرده ان. اما ۲۹ درصدی که دوباره تلاش کردن در کارای بعدی موفق بودن.
مهم نیس که بهترین چیزایی که یاد گرفتین از شکستای قبلی ایجاد شده باشه. کنار اومدن با شکست هیچوقت آسون نبوده! واسه اینکه از اشتباهات خود به موفقیت برسین باید بخواهید که به داخل تون نگاه کرده و مشکل اصلی رو حل کنین. وقتی که در تلاشید تا درسایی از بین شکستای کار و کاسبی خود پیدا کنین این سه موضوع رو در نظر داشته باشین:

۱. درخواست واسه حقیقت راجبه کالا

تحقیقات انجام شده ۱Financial Training services این داده های باحال رو رو ساخته: ۹۶ درصد مشتریان ناراضی اصلاً از محصول شکایتی نمی کنن. ۹۱ درصد اونا خیلی راحت به جای دیگری می رن.
اگه از مردم سوال کنین بیشتر جواب میدن. با مشتریان هدف خود صحبت کنین تا نیازهاشون رو دریابید. فقط درباره یاینکه محصول شما چه کاری می کنه یا نمی کنه حرف نزنین! واسه فهمیدن، علاقه به خرج بدین و حتماً به مشتریان خود گوش کنین.
در مورد محصولی که توضیح دادم ما فقط به موفقیتا نگاه نکردیم و نقصا رو هم دیدیم. ما گفتگوهایی با مشتریان داشتیم و دیدیم که اکثراً همه شاهد بودن قبضای آب به شکل نجومی بالا می رفته ولی قادر به شناسایی مشکل نبودن.
در مرحله جمع آوری اطلاعات فهمیدیم که سازنده ها بیشتر از سینکا و شیر آلات کم قیمت استفاده می کردن که در مدت کم شروع به نشت می کردن. اما در مورد محصول ما، نشت آب توالت مطرح بود که مستأجرها خیلی راحت اونو ندیده می گرفتن و واسه تعمیرکارها هم پیدا کردن اون سخت بود. پس اصلاً گزارشی در مورد اونا نمی شد و در آخر قبضای آب با رقمای بالا واسه مالکان می اومد. این مکالمات باعث شد ما در مورد خدمات مون دوباره فکر کنیم و این مشکل رو مستقیماً مهم بدونیمش.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ساختار سازمانی مناسب واسه کار و کاسبی شما چیه؟

۲. بیشتر از اندازه کار انجام ندین

وقتی که واسه بهبود یک کالا در حال بررسی اون هستید چیزی رو، فقط بخاطر اینکه تواناییِ انجام چیزی بزرگ تر رو دارین، انجام ندین!  هزینه و زمان بیش تری رو واسه رسیدن به بازار از شما می خوان.
مثلا به Dropbox نگاهی بندازیم. برندِ اشتراک و ذخیره فایل در ژانویه ۲۰۱۴ در حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شد و الان ۵۰۰ میلیون کاربر داره اما در این مدت، اصلاً به اجناس خود ویژگیای فرعی و اضافی نیفزودهه.
به چه دلیل ؟

چون نباید به چیزی که خود موفقه چیزی اضافه کنین و یا تغییری در اون بدین. دراپ باکس خودش بازار رو در دست داره و به لازم بازار جواب داده. ذخیره ابری (cloud) چیزیه که مشتریان رو از نیاز به وسایل ذخیره سازی دست و پا گیر راحت کرده.
به جای تلاش واسه ساز وبرگ محصول و ایجاد زرق و برق در شروع کار در ابعاد کوچیک شروع کرده و به مرور اونو گسترش بدین. وقتی بعضی از قابلیتا رو حذف کنیم هزینه ها و پیچیدگیا رو هم کم می کنیم. اون وقت بدون به خطر انداختن چیزی، در آستانه رابطه موثر با مشتری هم قرار گرفتیم.
وقتی ما فهمیدیم که دستگاه ما تموم نشتیا رو شناسایی نمی کنه شروع کردیم به جستجو درباره اینکه بقیه رقبای ما چه می کنن و راه حل رو پیدا کردیم. بعد محصول و خدماتی به بازار دادیم که تموم قابلیتای رقبا رو با یک سوم قیمت عرضه می کرد.

 

۳. زرنگ اما سریع

این راه که اول شروع کنین و با شرایط پیش برید؛ ایده ی مناسبیه. البته اول باید از تحقیقات شروع کنین. به محض ساختن ساختمون اصلی ایده تون سریع به طرف بدنه اصلی ایده برید. در مورد محصول ما، فهمیدیم که امتحان کردنِ کارکردای جور واجور و تست اونا راه موثری واسه رسیدن به ایده های بعدی ست.
اگه فقط یک تضمین وجود داشته باشه اینه که پیشرفت یک محصول اصلاً راهی آسون نمیشه. موفقیت شما بستگی به ضربه هاییه که درزمان راه تحمل می کنین. دیدن شکست محصول مراحلی کلیدی واسه موفقیت اون بوده و نگه داشتن راه رشد کسب وکارتان به طرف جلوه.

 

 

نویسنده: David Schwartz

موسس Water Scrooge

 

[تعداد: ۳    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید