طراحی سایت تا امروز

به سال ۲۰۰۷ فکر کنین. در همون سال، اپل اولین آیفون خود رو واسه عموم ارائه داد. J.K. Rowling هم آخرین کتاب سریالای هری پاتر رو منتشر کرد و آخرین قسمت سریال The Sopranos از شبکه HBO روی آنتن رفته بود و در همه جا طنین انداز شده بود.

امروز سال ۲۰۱۷ ست. اپل درگیر ارائه دادن آیفون بوده و ورژن فیلم هری پاتر شروع شده. سریال جذاب Game of Thrones هم بجای The Sopranos پرطرفدارترین شی تلویزیونی شده.

این چند سال واسه کسب و کارا هم بسیار تعیین کننده بوده و باعث شده تا تغییرات زیادی رو به خود ببینن. بطور مثال؛ سایت کسب و کارا، در طول این چند سال ً تغییر کردن. سایتی که ۱۰ سال قبل ایجاد شده ً با سایت امروزِ همون شرکت متفاوته. امروز می خوایم این تغییرات رو با گذشته مقایسه کنیم. همراه باشین.

 

۱ – طراحی

طراحی سایت در این چند سال، فراز و نشیبای زیادی رو به خود دیده. در سال ۲۰۰۷ بیش تر وبسایتا هنوزم از Tableها واسه ساختار Layout استفاده می کردن که شامل Flash و انیمیشنای ۳D بود.

اما امروز اصول طراحی تغییر کردن. بهترینای وبسایتا، همانایی هستن که به شکل مدرن ساخته شدن. دارای طراحی Flat بوده و کاربرپسند بودن و همه این تلاشا تنها واسه تجربه بهتر کاربره و همین امره که فرق رو ایجاد می کنه!

طبق تحقیقی که سایت Kissmetrics ، انجام داده ۴۰ درصد از کاربران پس از یک تجربه نامناسب در یک سایتی، هیچوقت دوباره به اونجا برنمی گردن. واسه اینکه تغییرات وبسایتا رو از نزدیک حس کنین در ادامه نگاهی به سایت Ryanair که از آژانسای هواپیمایی ست می پردازیم. تصویر زیر، وضعیت سایت رو در سال ۲۰۰۷ نشون میده. همونطور که می بینین بسیار شلوغ بوده و بخشای زیادی رو دربر می گرفته. حتی رنگ بکگراند اونم یه جور زرد انتخاب شده!

در سال ۲۰۱۵ این صفحه کلاً تغییر کرده بود. صفحه ای که مشاهده کردین به یک سایت مدرن، با طراحی ساده و خطوطی ً مشخص تبدیل شده بود که تنها یک رنگ خاص رو هم به چشم میاره. این تغییرات، تجربه کاربر رو به طور خیلی زیادی بهتر کرد. در زیر می تونین وضعیت سایت رو در سال ۲۰۱۵ ببینین:

۲ – قابلیتا

ً وبسایتا در سالای ۲۰۰۷ ، تنها شامل ارتباطاتی بودن که می تونستید اطلاعات کمی رو به شکل نوشتاری با اونا برقرار کنین. اما حالا پس از گذشته چند سال، تغییر کارکرد و قابلیتای وبسایتا رو می تونین به طور زیادی ببینین. امروز می تونین محوصلات موردنیاز خود رو به شکل آنلاین هم بخرین.

در سال ۲۰۰۷، تنها ۳٫۲٪ از فروشا به شکل آنلاین بود ولی امروز این رقم به ۷ برابر زیاد شده. این بدین معنی ست که مردم اعتماد کرده و می دونن که کنترل اجناس در خریدهای آنلاین هم می تونه به درستی انجام پذیرد!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رابطه با مشتری بالقوه واسه بهبود کارکرد و افزایش فروش؟!

، همه این قابلیتا به فضاهایی مناسب در سایت شما لازم دارن. کارکرد ضعیف سایت شما، باعث می شه تا کاربر از سایت شما بیرون شده و هیچوقت دوباره برنگردد! و با رخ دادن هرچه بیش ترِ این اتفاق، طبیعتاً از تعداد فروش و فرصتاتون کم کرده می شه!

پس، روشن ست که هرچه کارکرد و قابلیتای سایت خود رو بروزرسانی کنین از شانس بیش تری در برطرف کردن نیازای کاربران برخوردارید و همین امر یکی از عوامل لازم واسه موفقیت در کسب و کارتونه.

اینجا، سایت Vodafone رو مثلا آماده کردیم. Vodafone یکی از بهترین وبسایتای اپراتور تلفن همراهه اما همونطور که مشاهده می کنین در سال ۲۰۰۷، بخش تجارت الکترونیکی اون در سایت ایرلند، بسیار محدود بوده.

خیلی سریعً به وضعیت سایت در سال ۲۰۱۵ نگاهی میندازیم تا ببینین که بخش تجارت الکترونیکی رو در بخش مرکزی سایت قرار داده! شما امروز می تونین مستقیماً واسه خرید گوشی موبایل و خدمات اون از روش سایت دست به کار شین. همونطور که میدونید رتبه این سایت هم بسیار موفق عمل کرده.

۳ – نسخه موبایل

قبل اینکه آیفون به بازار بیاد، نسخه موبایل سایت در اولویتای پائین تر قرار داشت. اما امروز، ۵۰ درصد از جمعیت افراد بالغ، از گوشیای هوشمند استفاده می کنن پس طبیعی ست که ترجیح دهند از گوشیای هوشمند خود واسه برطرف کردن مسائل شون استفاده کنن. طبق تحقیقات comScore حدوداً ۲۹ درصد از جستجوها از روش موبایل صورت می گیرن.

شمام اگه می خواین کار و کاسبی تون همیشه در سر زبانا جاری شه، بهتره بروزرسانی نسخه موبایل سایت خود رو جدی بگیرین!

CNN یکی از وسیع ترین وبسایتایی ست که در این مورد میتونیم واسه شما مثال بزنیم. در تصویر زیر، نسخه دسکتاپ و همینطور موبایل این سایت رو مشاهده می کنین.

 

نسخه موبایل :

 

۴ – شخصی سازی

در گذشته، وبسایتا واسه نمایش دادن خدمات آنلاین خود، هیچ ویژگی خاصی رو درنظر نمی گرفتن اما امروز، می دونن کی در حال بازدید از سایت شونه!

شخصی سازی سایت، در سالای گذشته خیلی موردتوجه قرار گرفته. شخصی سازی به عبارت ساده تر یعنی، محتوایی که سایت نشون میده طبق کاربری ست که در حال تماشای اینه! طبق دستگاهی ست که در این عمل نقش رابط رو داره. و همینطور طبق تاریخچه ای ست که کاربر در همون سایت داشته.

سایت Netflix می تونه بهترین مثال واسه درک این مورد باشه. این سایت در سالای گذشته بسیار محبوب بوده و موردتوجه قرار گرفته. شخصی سازی که در این سایت انجام شده با در نظر گرفتن الگوهایی ست که در گذشته به وسیله همون کاربر مشاهده شده.

 

امیدوارم این مقاله موردتوجه شما قرار گرفته باشه. نظرات خود رو می تونین با ما در بین بذارین.

[تعداد: ۱    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید