۷ عنصر طراحی که به – ۷Cs – معروف هستن و باید در طراحی یک سایت تجارت الکترونیک مورد نظر قرار گیرند. معمولا مشتریان واسه دلایل خاصی خرید آنلاین انجام میدن که مهم ترین اونا راحتی، هزینه کمتر، انتخاب بیشتر و جدابیت کنترل خریدای خوده. مشتریان می تونن از هر جایی که اتصال اینترنت داشته باشن خرید کنن و این، شرکتا رو مجاب می کنه کاری کنن که مشتریان بیش تری رو در سایت خود جذب کنه و واسه اونا تجربه ای خوب ساخته میشه تا مشتریان بازم به سایت اونا برگردن.

۷ Cs تجارت الکترونیک

یک توضیح از سایت خود و تموم عناصر طراحی که کاربر با اونا در تماسه بنویسین. یک کاغذ وردارین و نقشه سایت خود و تموم امکاناتی که کاربر در اختیار داره رو رسم کنین. هم اینکه فعالیتایی که کاربر می تونه در سایت شما بکنه و اینکه اینا چیجوری می تونن شما رو به هدف خود برسانند بنویسین.

و اما ۷ عنصر اصلی که باید در هر سایت تجارت الکترونیکی دید شه:

۱-  زمینه (Context): طرح سایت و طراحی کلی چشمی که نیاز به منظم بودن، آسون بودن واسه خوندن و حرکت کردن در سایت داره. رنگ اصلی سایت باید متناسب با طراحی بازاریابی شما باشه. داشتن بعضی از فضاهای سفید هم می تونن به خوانایی سایت شما اضافه کنه. این قسمت از اهمیت زیادی برخورداره چون بخش چشمی سایت شماس و اولین چیزی که به نظر کاربر میاد طرح چشمی سایته.

۲- تجارت (Commerce): اگه سایتی واسه تعاملات تجاری در نظرگرفته شده؛ باید در رفت و امد با مشتریان و سایتای دیگه به شکل امن بکنه. در خیلی از سایتای تجارت الکترونیک دیده شده که واسه نشون دادن امنیت سایت خود به کاربر از سمبل قفل در گوشه سایت استفاده می کنن. سایت شما حتما باید توانایی تجارت و رد و بدل شدن پول رو داشته باشه.

۳- اتصال (Connection): تموم لینکای سایت شما رو در بر میگیره و باید به شکلی طرحی شن تا کاربر رو در سایت نگاه دارن. باید ساختار و اتصال صفحات شما به شکلی ساده باشه تا کاربر گیج نشده و در سایت شما خیلی راحت هر چیزی که میخواد رو با چند کلیک به دست بیاره. از عمق دادن به لینک های خود شدیدا دوری فرمایید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تکنیک فروش : یک منبع معتبر و غنی به هنگام فروش نشون بدین.

۴- رابطه (Communication): شرکت شما چیجوری با مشتریان خود رابطه بر قرار می کنن؟ شما می تونین با قرار دادن امکاناتی مثل ارسال پیشنهادای ویژه از روش ایمیل یا قرار دادن امکان چت آنلاین و یا قرار دادن اطلاعات تماس با شرکت، راه رابطه بین خود و مشتریان رو ایجاد کنین.

۵- محتوا (Content): محتوا یعنی متن، عکس، صدا، موسیقی، ویدئو و … دقت کنین که محتوا اصلا نباید خسته کننده باشه. به طور مثال اگه شما در بیشتر جاهای سایت خود فقط متن بکار ببرین از جذابیت محتوای خود کم کرده و باعث خستگی کاربر میشید. در صورتی که با بکار بردن هوشمندانه عکسای باحال و در رابطه در کنار متنای خود می تونین محتوای جذابی رو واسه مشتریان خود جفت و جور کنین.

۶- جامعه (Community): واسه مشتریان خود این امکان رو جفت و جور کنین تا بتونن با همدیگه در رفت و امد باشن. مثلا می تونین به اونا امکان چت آنلاین و یا توانایی گذاشتن نظر در زیر اجناس رو بدین. شرکت اچ پی یکی از اولین سایتایی بود که جامعه رو در سایت خود به وجود آورد و در اون مشتریان می تونستن تجربه خرید خود رو در اختیار هم دیگه قرار بدن و از تجربیات همدیگه استفاده کنه. همین کار باعث افزایش فروش اجناس اچ پی در اون روزها شد.

۷- شخصی سازی (Customization): سایت باید تا حدودی امکان شخصی سازی به کاربر بده. مثلا کاربر بتونه رنگ بعضی نقاط رو طبق سلیقه خود عوض کنه و یا منوی سایت رو مخفی کرده و هم بتونه تم سایت خود رو عوض کنه. این کار باعث اتحاد بیش تر مشتری با سایت می شه.

نتیجه: سایت رو واسه مشتری بسازین. تلاش کنین تا اونجا که امکان داره از پیچیدگی در اون دوری کنین و رابطه خود رو با مشتری حفظ کنین. با ایجاد جامعه واسه مشتریان به اونا امکان عرض اندام و تولید محتوا بدین و فوق العاده در چیدمان سایت و محتوای اون حساس باشین.

[تعداد: ۱۱    میانگین: ۴.۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید