با دانستن فرایند تحقیقات بازار اکثرا هر سازمان از آسونترین تحقیقات بازار هم برخوردار می شه. این تحقیقات حتی اگه اطلاعات جدیدی رو ارائه نکنه، چیزی که رو که شناخته شده تایید می کنن.

فرایند تحقیقات بازار

فرایند تحقیقات بازار ، فرایند کسب اطلاعات در مورد بازاره. ، اطلاعات خاصی در مورد بازار هدف شما و عوامل کلیدیه که بر تصمیمات خرید افراد هدف تاثیر میذاره. فرایند تحقیقات بازار می تونه بعضی وقتا به بعضی وقتا و محدود باشه. و  هر چند ممکنه از دید آماری تحقیق معنی داری نباشه. اما بازم می تونه مهم باشه. ارزش و “درجه تناسب” ممکنه طبق کیفیت، هزینه، یا مقدار زمان واسه دشت کردن اطلاعات با استفاده از این وسایل تحقیقاتی عملی بازار باشه. مشخص کنین که چه نوع تحقیق بازاری واسه شما مناسبتره. تصمیم گیری رو طبق ارزش دریافتی در مقایسه با زمان و بقیه منابع لازم واسه سرمایه گذاری جهت دسترسی به اون اطلاعات، انجام بدین.

تحقیقات بازار بیشتر در یک مراحل دقیق به وسیله یک شخص سوم انجام می شه. که زمان و پول زیادی رو صرف می کنه. به خاطر این شاید مهم باشه که یک دیدگاه متفاوت درباره فرایند تحقیقات بازار و نحوه انجام اون داشته باشیم.

واسه مطالعه بیشتر:

تحقیقات بازار ساده

تحقیقات بازار ساده تحقیقاتیه که خودتون انجام می دید. و به جز اطلاعاتی که قبلا منتشر شده، اطلاعات جدیدی به دست میارین. تحقیقات بازار ساده ممکنه نتیجه تماس مستقیم با مشتریان یا همه مردم باشه. این یافته ها رو میشه از روش روشای جمع آوری اطلاعات زیر به دست بیاره.

  • گروه های متمرکز که گروه کوچیکی از مردم رو واسه بحث با یک رهبر تعیین شده جمع می کنن.
  • نظرسنجیای مشتری
  • مشتریان موجود
  • مشتریان بالقوه
  • بخش ی رقابت
  • راه حلا
  • فن آوریا
  • پیشها

تحقیقات بازار ثانویه

هم اینکه ممکنه فرایند تحقیقات بازار از منابع ثانویه صورت گیرد. اینا اطلاعاتیه که بقیه به دست آورده ان و قبلا منتشر کردن. و شما اونو مربوط به بازار خود میدونید. دسترسی به اطلاعات تحقیقاتی بازار ثانویه ممکنه نیاز به درخواست داشته باشه. و هزینه اون تنها به اندازه ارسال یک ایمیل، نامه، تماس تلفنی یا حتی هزینه بسیار کم واسه کپی کردن و ارسال پستی باشه. بخش کلی ای از آن اطلاعات مجانیه. و بسیاری هم واسه جستجو در اینترنت در دسترس هستن.

  • انجمنای تجاری
  • اطلاعات دولتی
  • گزارشای استانی و محلی
  • اداره کسب و کارای کوچیک- SBA
  • مرکز پیشرفت کسب و کارای کوچیک- SBDC
  • خدمات مدیران بازنشسته- SCORE
  • منابع آموزشی
  • اتاق بازرگانی
  • شرکتای تحقیقات بازار
  • مشخصات عمومی بازار
  • اطلاعات خاص

چیجوری اطلاعات موجود در اینترنت رو پیدا کنیم؟

وب سایتای بسیاری وجود دارن که به وسیله سازمانای مختلفی پشتیبانی می شن. و می تونن اطلاعات کار و کاسبی رو که  واسه کار و کاسبی و برنامه های بازاریابی لازم دارین در اختیارتون بذارن. این وب سایتا یک نقطه شروع، و  یک نقطه پرش رو واسه تحقیقات عمیق تر و دقیق جفت و جور می کنن.

اطلاعات انجمنای صنعت و معدن

خیلی از صنایع دارای یک انجمن تجاری فعال هستن. که به عنوان یک منبع لازم اطلاعات خاص صنعت استفاده میشن. اینجور انجمنایی به طور منظم دایرکتوریا رو واسه اعضای خود منتشر می کنن. ولی انجمنای برتر اطلاعاتی آماری رو منتشر می کنن که در اون فروشا، سودها، تقریبا، روندای اقتصادی و بقیه اطلاعات مهم رو پیگیری نشون میده. اگه نمی دونین که کدوم انجمنای تجاری مر بوط به صنعت شماس، پس دنبال اون بگردید. به انجمنای موجود در اینترنت نگاه کنین:

داخل کشور:

  • با مراجعه به سایت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  شما می تونین لیست انجمنا رو به جدا استان و شهر جستجو کنین.

بیرون مرز کشور و مواردی مشترک:

  • فهرست انجمنای تجارتcom ، فهرست شگفت انگیزی از صدها انجمن تجارت و صنعته.
  • دایره المعارف انجمنای منتشر شده به وسیله The Gale Group شاید یکی از معتبرترین منابع در مورد انجمن هاست. این مورد چند صد دلار هزینه داره و معمولا در کتابخونه منبع هست. این سازمان هم اینکه پایگاه داده آنلاین انجمنهای نامحدود که بیتشرین به روزسانی رو داشتن و بیشتر از ۴۰۰ هزار سازمان رو شامل می شن، پیشنهاد میده.
  • کتابخونه عمومی اینترنتی فهرستی بزرگی از انجمنای موجود در اینترنت داره.
  • انجمن آموزش یک پایگاه داده از انجمنا رو در سایت داره که نام بیشتر از ۱۰ هزار انجمن در اون فهرست شده.
  • اقدام بدون مرز” که از کار org  پیروی می کنه، هزاران سازمان غیر انتفاعی رو در فهرست داره.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   جایگزینی علائم گرسنگی به جای نام اسنکیرز

اطلاعات هدف نهاییه. بیشتر این انجمنا دارای آمار صنعتی، آمار بازاری، راهنماها، منابع هرساله، دایرکتوری حاضران در صنعت و دیگه اطلاعات مربوط به صنعت هستن. خیلی از اونا  نسبتای کار و کاسبی رو طبق منطقه یا اندازه کار و کاسبی قابل مقایسه، ارائه می کنن. با انجمنای در دسترس و ممکن تماس بگیرین، از وب سایتاشون دیدن کنین تا ببینین چه اطلاعاتی در دسترسه. وقتی که دودلی داشتین، با دفتر انجمن صنعت تماس بگیرین یا ایمیل ارسال کنین و با مدیران رابطه برقرار کنین.

اطلاعات مجلات و نشریات

مجلات مربوط به صنعت، اطلاعات زیادی در مورد کار و کاسبی و بازار شما ارائه میدن. مجلات تجاری منبع مهمی از اطلاعات کار و کاسبی هستن. گذشته از نشریات تجاری مهم عمومی، تعداد خیلی از نشریات تخصصی وجود دارن که به صنایع خاص می پرازن.

تخصص در پخش و کار و کاسبی اینترنتی، مسئله مهمیه. Dingbat  ها و Widget  ها ممکنه واسه همه مردم خسته کننده باشن. اما واسه تولید کنندگان Dingbat و Widget که در مجلات تخصصی خود اونا رو به طور منظم می خونن، هیجان انگیز هستن. مجلات رسانه های مهمی واسه تبلیغات مختص صنعت هستن. همون مجلاتی که واسه خوانندگان و تبلیغ کنندگان اهمیت دارن.

سردبیران این مجلات باید فضای بین تبلیغات رو پر کنن. اونا این کار رو با پخش اطلاعات دقیق صنعت مشخص می کنن. اطلاعاتی مثل آمار، پیش بینیا و نشونه های صنعت. پیگیری یکی از این مجلات یا بازدید از یک سایت بعضی وقتا می تونه خیلی از پیش بینیای کار و کاسبی و بازار، و اطلاعات اقتصادی رو به ما بده.

پیدا کردن انتشاراتی مناسب

اگه نمی دونین چه مجلاتی روی کار و کاسبی شما تمرکز می کنن، بهترین جای واسه شروع، جستجو در اینترنته.

واسه دایرکتوریای چاپی سنتی، مرجعای خوب زیادی فهرست مجلات، ژورنالا و نشریات دیگه رو منتشر  می کنن. اونا هم اینکه شاخصایی رو واسه مقالات منتشر شده ارائه میدن. که می تونین واسه پیدا کردن منابع دقیق لازم خود از اونا استفاده کنین. این شاخصا در بخش منبع بیشتر کتابخانها نگهداری می شن.

دریافت  اطلاعات در فرایند تحقیقات بازار

وقتی که مجلات مناسب و درست رو شناسایی کردین، با استفاده از سایت، فکس یا شماره تلفن و اطلاعات تماس منتشر شده ی اونا، با اونا تماس بگیرین. خیلی از مجلات مختص صنعت، مجلات آماری و بررسیای بازار رو در فواصل منظم منتشر می کنن.

از شاخصها واسه شناسایی اطلاعات منتشر شده ای استفاده کنین که می تونن به برنامه بازاریابی شما کمک کنن. وقتی که شاخصای یک مقاله رو پیدا کردین که صنعت شما رو پیش بینی می کنه و یا درباره اقتصاد یا روند صنعت صحبت می کنه، اطلاعات اصلی موجود در نشریه رو یادداشت کنین و از کتابخونه بخواهید تا یک نسخه پخش یافته از اونو در اختیارتون بزاره.

فرایند تحقیقات بازار به شما این امکان رو میده تا با چشم باز در راه پیشرفت و پیشرفت حرکت کنین. حرکن بدون تحقیقات بازار، مثل رانندگی در شب بدون چراغ روشنه.

[تعداد: ۷    میانگین: ۲.۹/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید