تکنولوژیای دیجیتالی ، موبایلا و شبکه های اجتماعی، دنیایی که در اون زندگی می کنیم رو تغییر داده. در بین تموم زمینه ها بیش تر از همه بازاریابی تحت تاثیر قرار گرفته. اگه مدیران اجرایی تصویری از نتیجه مورد نظر نداشته باشن واسه بازاریابی بودجه لازم رو درنظرنمی گیرن. به همین دلیله که بازاریابی بازگشت سرمایه – شامل بازاریابی محتوا در بازگشت سرمایه – یکی از بزرگ ترین چالشای بازاریابا و تولیدکنندگان محتواست.
اما قبل اینکه شما رو وارد راهی در رسیدن به فرمول موفقیت کنیم رازی رو باید بدونین: شما باید هدفی در بازاریابی محتوا داشته باشین مثل یک وبلاگ یا مرکز محتوا. ایجاد پلت فرم مخصوص به خودتون در مقایسه با بقیه طرحای بازاریابی ارزش بیش تری داره.

فرمول محتوا واسه کسب و کارای کوچیک

اگه تا بحال اقدامی در این باره انجام نداده اید وقت اینه که فایلی واسه بازاریابی محتوا جهت ارائه به مدیر اجرایی بسازین.
این کار رو می تونین با نگاهی کلی به بازاریابی بازگشت سرمایه انجام بدین. حال حتما می پرسین که بازگشت سرمایه اصلا چیه؟ پاسخی که بیشتر از این سوال شنیده می شه اینه ” ما نمی دونیم”!
به این موضوع فکر کنین که کاربران بیشتر مطالبی می خونن که از سه منبع اصلی به دست شون می رسه: ایمیل، جستجو و جامعه. بهترین بازاریابان تلاش خود رو بر ایجاد محتواهایی می ذارن که از این سه روش قابل دسترسیه.
حالا این سوال مطرح می شه که قدرت این کانالای ارتباطی چقدره؟ البته جواب بازاریابی محتوای مشتری مداره.

مخاطب بالقوه خود رو پیدا کنین

موضوع اصلی کار و کاسبی در بازاریابی محتوا رسیدن، شرکت داشتن، تبدیل و حفظ خریدارانیه که شما با ایجاد محتوا وارسال اونا در شبکه های اجتماعی، سایتا، بنرها و دیگه اشکال تبلیغاتی بدون رودر رو شدن با اونا به اون می رسین. تبلیغاتی که ممکنه بیش تر ما اونو ندیده بگیریم.
واسه بهتر شدن طرح کار و کاسبی تون باید ببینین چقدر ترافیک جستجو از جستجوی ارگانیک بدست آورده اید. این کار رو خیلی راحت می تونین با استفاده از گزارشای میزان ترافیک SEM انجام بدین. و یا به قسمت بررسی سایت خود نگاه کنین و ترافیکای مربوط به کلمات کلیدی رو دسته بندی کنین.

فرصتا رو پیدا کنین

 

• وقتی کاربران به دنبال راه حلی می گردن در اولینا شما رو پیدا می کنن؟
• شمام دسته بندی خاص خود رو دارین مثل چیزی که L’Oreal با Makeup.com به اون رسیده؟
• مخاطبان خاص خود رو دارین مثل Adobe در CMO.com ؟
• شما بزرگ ترین منبع آموزشی واسه مخاطبان خاص خود هستید؟ مثل Cleveland Clinic’s Health Essentials
• محتوایی که شما ایجاد کردین تنها منبع و بزرگترین منبع خبریه ؟ مثل فروم باز سایت American Express؟

بودجه برنامه هایی که موثر نیستن رو انتقال بدین

واسه جذب بودجه اضافی دنبال پول و پله و سرمایه نباشین. به جای اون از خودتون سوال کنین :
• محتوایی که تیم شما ایجاد می کنه واسه رسیدن به مخاطبان خاص موثره؟
• کدوم یک از برنامه هایی که تیم بازاریابی شما واسه اونا بودجه صرف می کنه نتیجه نداده یا کم بازده بوده؟
• به خاطر قرار نگرفتن در لیست جستجوی ارگانیک چه مقدار صرف تبلیغات می کنین؟
به محض اینکه محتوا و برنامه هایی که موثر نیستن رو شناسایی کردین می تونین بودجه اونو صرف برنامه های بازاریابی پیوسته و سالیانه موثر کنین.

ترافیک کم کم بدست میاد

شما می تونین به مدیرعامل یا مدیرمالی توضیح بدین که بازاریابی محتوا یه جور سرمایه گذاری با برگشته.
برخلاف دیگه سرمایه گذاریها که بازدهی در زمان سرمایه گذاری بدست میاد بازاریابی محتوا یه جور سرمایه گذاریه که سود اون نیاز به زمان و ترتیب داره اما نسبت رشد بازگشت سرمایه در اون صعودیه. این خبر خوشی واسه رییس مالی شرکت شماس.
این سرمایه گذاری مثل حساب بازنشستگیه. مقدار کمی از حقوق خود رو درزمان سالها سرمایه گذاری میکنین. هر یک ریالی که سرمایه گذاری میکنین بعد از پخش و کم کم ارزش اون افزایش میابد. حال با ادامه سرمایه گذاری این بازگشت سرمایه رو چندین برابر می کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   احمقانه ترین رفتار مدیران فروش چیه ؟

 

ترافیک، چیجوری موجب درآمد می شه؟

 

در حالیکه شاهدید چیجوری سرمایه گذاری شما در بازاریابی محتوا درزمان زمان نتیجه میده و افزایش ترافیک رو واسه تون به دنبال داره باید این بازگشت رو به بازدهی و سود تبدیل کنین. بهترین راه اون کدامه؟

مشترکین. تعداد آدمایی که در سایت شما ثبت نام می کنن؛ نه تنها بهترین راه امتحان ارزش و میزان رفت و امد مطالب و محتوای ایجاد شده به وسیله شمان بلکه میزان اندازه گیری ارزش واقعی هم هستن. شما می تونین میزان ارزش مالی رو از تعداد آدمایی که در دیتابیس ایمیل باعث مشتری و خرید یا سفارش شده .

واسه محاسبه ارزش به ازای هر نشانی ایمیل، درآمد کلی حاصل از ایمیلا رو بدست آورده و بر تعداد ایمیلای موجود در دیتابیس تقسیم کنین. واسه گرفتن ارزش مشترکین ارزش هر ایمیل رو در تعداد تموم افرادِ ثبت نام کرده، ضرب کنین. اینجوری ارزش مشترکین عضو بدست میاد.

ایمیل یکی از بالاترین ضرایب بازگشت سرمایه رو از بین روشای بکار گرفته شده به وسیله بازاریابان داراس. هم اینکه خیلی از آدمایی که واسه دریافت ایمیل عضو می شن در مقایسه با کاربرانی که عضو نیستن به مشتریان واقعی تبدیل می شن.

محتواهای متوسط رو یادتون نره

محتواهای متوسط فرصتی دیگه واسه ارزش بازاریابی محتوا هستن. وقتی که در شروع ایجاد محتوا واسه رسیدن به خریداران هستید بزودی درمی پیدا کنین که بیش تر خوانندگان بلاگ به مشتری تبدیل نمی شن. اما اگه به اونا محتوای عمیق تری رو واسه راهی باعث خرید ارائه کنین می تونین اونا رو هم تبدیل به مشتری کنین که درنهایت به خرید منجر شه.

بازاریابی محتوا می تونه مشتریان رو حفظ کنه

ما درحال صحبت درباره ارزش ترافیک و نتیجه هستیم ولی درباره نگاه داشتن مشتریان چه نکاتی مهمه؟
اگه بر مشترکین تاکید کنین می تونین آدرسای ایمیل رو با مشترکین محتوا برابری بدین. بعد از ریاضی ساده استفاده کنین: مشتریانی که عضو هستن چقدر بیش تر از مشتریانی که عضو نیستن پول می پرازن و خرید می کنن؟ چه مقدار زمان بیش تری به عنوان مشتری می مونن؟
این یکی از بهترین راه های به تصویر کشیدن ارزش بازاریابی محتواست. کارمندان شرکت Marketing Insider Group این مشتریان رو بررسی کرده و فهمیدن مشتریانی که بازاریابی محتوا رو دنبال می کردن در مقایسه با اونایی که عضو نبوده ان دو تا سه برابر بیش تر پول پرداخته و سه الی چار برابر بقیه مشتری مونده ان.
یک فرمول واسه موفقیت در بازاریابی محتوا هست و تعداد نمونه های کسب و کارایی که بازگشت سرمایه رو در بازاریابی محتوا نشون دادن بسیار زیاده.

بطور خلاصه

 

طرح کار و کاسبی رو ایجاد کرده، بودجه رو جفت و جور کنین و یافته ها رو بررسی کنین.

 

 

[تعداد: ۶    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید