فروش اجتماعی

فروش اجتماعی (social selling) چیه؟ فروش اجتماعی یکی از اصطلاحاتیه که شاید خیلی می شنوین اما ممکنه نتونین اونو تعریف نکنین. در  Sandler Training، فروش اجتماعی اینطور تعریف می شه: «استفاده از شبکه ها و منابع اینترنتی واسه اضافه کردن مشتریا ، فرصتا و اطلاعات بیشتر به راه فروش».

خیلی از افراد  فروش اجتماعی رو با بازاریابی رسانه های اجتماعی اشتباه می گیرن. اونا فکر می کنن که معنی فروش اجتماعی  داشتن هزاران نفر دنبالگر آنلاین در اینستاگرام، لینکداین و  توییتره  که میشه پیامهای زیادی رو به اونا فرستاد و مردم رو بر مبنای call  to action در اون پیامها به خرید دعوت کرد. شاید تعریف درست باشه، چون که جنبه ای از بازاریابی رسانه های اجتماعیه و رسانه ها خود بخشی از فروش اجتماعی ان – اما اگه در یک شرکت با ۵۰۰ فروشنده اتفاق بیفته خیلی قابل امتحان نیس. بعیده که ۵۰۰ نفر فروشنده  هر کدوم کارشناسا صنعتی با هزاران دنبال کننده باشن. انتظار داشتن از اونا واسه کسب در اومد از کل افراد ناشناس، با استفاده از قدرت توییت قانع کننده ، خیلی واقعی نیس.

با اینحال، چیزی که شدنیه استفاده از رسانه های اجتماعی واسه اضافه کردن افراد، فرصتا و اطلاعات بیشتر  به شبکه تونه. اگه به دور و بر نگاه کنین، می بینین که این روزا بیشتر کارشناسا فروش همین کار رو انجام میدن.

استفاده از پتانسیل بی اندازه  و محدودیت فروش اجتماعی

بهترین چیزی که در مورد سه عنصر موجود در تعریف سندلر از فروش اجتماعی هست – مشتریا، فرصتا و اطلاعات – اینه که همه تقریبا نامحدود هستن. همیشه کسی هست که می تونین با اون ملاقات کنین. همیشه یک فرصت فروش دیگه هست. همیشه اطلاعات بیشتری هست که می تونه به شما در رسیدن به فرصتای فروش کمک کنه. این تعریف به ما یادآوری می کنه که منابع بی پایانی وجود دارن که ما میتونیم از روش رسانه های اجتماعی از اونا استفاده کنیم تا فروش بیشتر و راحت تری داشته باشیم.

علم، روابط و توجه شما منابع بی اندازه و مرزی هستن که می تونین واسه کسب فرصتای زیادی دیگه به کار ببندید، فرصتایی که فروش بیشتر و آسون تر رو در اختیارتون می ذارن. و این خبر خوبیه. چون که این بخش امتحان پذیره. هر فروشنده، بدون توجه به مهارت اون در تکنولوژی و مدت زمانی که در کار و کاسبی بوده، دارای روابط، توجه و علم تخصصیه که می تونن واسه اطمینان دادن بیشتر به افراد استفاده کنه تا به صحبت کردن در مورد فرصتای فروش بیشتر و اطلاعات بیشتر بدن. این معنی تئوری موفقیت فروش اجتماعیه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   حضور یک حریف قوی چیجوری باعث پیشرفت ما می شه؟

واسه واقعیت بخشیدن به این مسئله ، کار رو با توجه کردن به مشتریان خود با پسند کردن و به اشتراک گذاری پستاشون شروع کنین. علم خود رو با نوشتن پستای باحال و به درد بخور و یا سازماندهی و به اشتراک گذاری مقالات صنعتی ارائه بدین. اگه می خواین مراجعات و معرفیای بیشتری داشته باشین، اینطور مقالات رو واسه بقیه هم تهیه کنین و از روابط و شبکه خود واسه ملاقات با افراد بیشتری استفاده کنین.

تمرکز فرد به فرد داشته باشین

ما باور داریم که کلید موفقیت فروش اجتماعی در تشخیص و تایید این مسئله س که حتی اگه شما بتونین یک پیام رو به خیلی از افراد در رسانه های اجتماعی بفرستید، در آخر، تلاش می کنین تا رابطه یک به یک با مشتری ایجاد کنیده. فروشندگان باید مکالمهای یک به یک زیادی رو شکل دهند که باعث فرصتای فروش می شه.  رسانه اجتماعی  چه لینکداین باشه، چه فیسبوک و توییتر و یا اینستاگرام، چیزی که شما باید انجام می دید، استفاده از رسانه یک به همه (ارسال یک پیام واسه تعداد زیادی مخاطب) واسه حمایت از راه و روش فروش یک به یکه.

شرکت شما می تونه قیفای مخاطب، باخبر شدن از برند و مراحل تولید لید رو بسازه. این کار بخش بازاریابیه، نه شما. زمان زیادی واسه جذب یک مخاطب و ساخت یک پلت فرم شخصی واسه ایجاد هفتگی فرصتا نیازه و اگه شما مثل بیشتر فروشندگان باشین، زمان لازم رو دارین. به احتمال زیاد، شما در این هفته به فروش نیاز دارین. هدف شما نباید نوشتن یک پست وبلاگ باشه که “پسند ” بیشتری نسبت به هر پست دیگه داشته باشه.  هدف شما اینه که فقط مشتریا، فرصتا و اطلاعات رو به خط فروش فعلی خود اضافه کنین و بعد اونا رو واسه شروع یک مکالمه واحد در مورد یک فرصت فروش قانونی و دارای شرایط استفاده به کار بگیرین.

نتیجه پایانی

فروش اجتماعی مرز بین بازاریابی و فروش رو محو کرده، اما به عنوان یک فروشنده، باید اونو واسه خودتون دوباره تعریف کنین. واسه ایجاد یک مخاطب هزینه پرداخت می کنین یا واسه باز و بسته کردن دره های فرصت هزینه می دید؟ اگه جواب شما مورد دومه، از نو بشینین و به این فکر کنین که چیجوری میشه لیدها و افراد مشکوک به لید  رو از بازاریابی رسانه های اجتماعی بیرون کشید و اونا رو به سرنخ فروش تبدیل کرد.

[تعداد: ۲    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید