مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک

ما در این مطلب می خوایم مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک رو از پایه به شما آموزش بدیم و در مورد اطلاعات تحلیلی مختلفی که در اختیار شما میذاره، صحبت کنیم، پیشنهاد می کنیم این مطلب رو از دست ندین و نذارین این فرصت استثنایی واسه پیشرفت سایت شما از دست برود.

خونه (Home) گوگل آنالیتیک

مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک رو با گزینه خونه شروع می کنیم. وقتی که به گوگل آنالیتیکس وارد میشید، به صفحه اصلی می رید که می تونین لیستی از تموم وب سایتایی رو که در حساب کاربری خود تنظیم کردین ببینین. این فهرست بعضی از داده های ساده مثل تعداد دوره های  شما، میانگین طول دوره، میزان پرش و میزان تبدیل هدف رو به شما نشون میده.

اگه وبسایتای بسیاری دارین، می تونین از کادر جستجو در محدوده تاریخ واسه جستجوی یک دامنه خاص استفاده کنین. اگه فقط می خواین دامنهایی رو ببینین که واسه کار و کاسبی شما لازمن، می تونین اونا رو با یک ستاره علامت گذاری کرده و تنظیمات نمایش رو تغییر بدین تا فقط وب سایتای ستاره دار رو فهرست کنین.

محدوده تاریخ

شما می تونین از محدوده تاریخ (Date Range) واسه مشاهده اطلاعات خود در طول هر دوره مشخص استفاده کنین. هم اینکه می تونین از آن واسه مقایسه دوره زمانی فعلی با یک دوره زمانی قبلی استفاده کنین تا تغییرات در دوره ها، میانگین مدت دوره، میزان پرش و میزان تبدیل هدف رو ببینین.

انتخاب کننده محدوده تاریخ گوگل آنالیتیکس به شما امکان مقایسه داده ها رو میده. از اونجا که داده ها واسه هر سایت تغییر می کنه تا زمان بندیای مقایسه شده رو مشخص کنه، مشاهده اینکه کدوم سایت شما ترافیک و تبدیل بیشتر یا کمتری داره، آسون می شه.

واسه مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد یک سایت خاص، فقط روی لینک مربوطه کلیک کنین اون وقت صفحه گزارش(Reporting) گوگل آنالیتیکس رو مشاهده می کنین.

صفحه گزارش گوگل آنالیتیک داده های Audience Overview رو نشون میده.

در بالای صفحه،  نوار منوی اصلی گوگل آنالیتیکس رو مشاهده می کنین که به شما اجازه میده بین صفحه اصلی، گزارش، سفارشی سازی (گزارش) و بخش مدیریت، به عقب و جلو برید. جدا از اینکه این، می تونین در حساب گوگل آنالیتیکس خود به سایت دیگری برید.

در نوار بغل دستی طرف چپ، یک جعبه جستجو واسه کمک به شما در پیدا کردن گزارشای خاص و لیستی از لینکا به بخشای مهم گوگل آنالیتیکس شما هست.

داشبورد (Dashboards)

مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک به استفاده از داشبورد اشاره میکنه. داشبورد به شما امکان میده تا با استفاده از ویجت، نحوه نمایش سفارشی داده های گوگل آنالیتیک خود رو بسازین. این یه روش عالی واسه مشاهده زیر مجموعه های خاصی از داده ها بدون نیاز به حرکت در سراسر گزارشای استاندارد شماس.

شما می تونین با استفاده از دکمه +Add Widget  و یا با اضافه کردن ویجت وقتی که گزارشای استاندارد خود رو مورد بررسی قرار بدین. با استفاده از لینک Add to Dashboard ویجتا رو به داشبورد خود اضافه کنین. شمام اینکه می تونین داشبوردهای ready-to-go رو در Solutions Gallery گوگل آنالیتیکس دانلود کنین.

میانبرها (Shortcuts)

مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک رو با میانبرها ادامه میدیم. با پدیده فکر مهتر همراه باشین. از میانبرهای گوگل آنالیتیک می تونین واسه پیدا کردن سریع اطلاعات استفاده کنین. هر زمان که شما بخش خاصی از داده ها رو در گوگل آنالیتیک مشاهده کردین و لازم بود یا دوست داشتین که بعدا دوباره اونو ببینین، روی لینک میانبر (Shortcut link) بالای اون کلیک کنین. این کار موجب می شه اون بخش از اطلاعات در بالای منوی میانبرها قرار گیرد تا در مراجعه بعدی دسترسی به اون آسون شه.

اگاهی رویدادها (Intelligence Events)

اگاهی رویدادها هشدارهایی هستن که می تونین در گوگل آنالیتیک تنظیم کنین. تا وقتی اتفاق خاصی اتفاق می افته، به شما ایمیل ارسال شه.

شما می تونین هشدارهایی رو واسه اتفاقای مثل تغییر خیره کننده در تعداد دوره ها ، تبدیل هدف یا متریکای دیگه در یک دوره زمانی روزانه، هفتگی یا ماهانه، تنظیم کنین.

زمان واقعی (Real-Time)

می خواین بدونین که الان در سایت شما چه خبره؟ داده های زمان واقعی به شما امکان دسترسی فوری به اون داده ها رو میده.

شما می تونین با یاد گرفتن این مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک نمای صفحه بازدید کنندگان، صفحات فعال، مکانا و موارد دیگه رو ببینین.

بازدیدکنندگان از روش گزارشای تغییرات (Audience Through Conversions Reports)

مهمترین داده های گوگل آنالیتیک شما در بخشای مخاطبین، جذب، رفتار و تبدیل قرار داره. اینا گزارشای عمیق در مورد کاربران ، مرکزهای ترافیک، محتوا و تکمیل هدف شماس.

مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک به اینا ختم نمی شن. در ادامه با پدیده فکر مهتر همراه باشین.

مشاهده گزارش استاندارد گوگل آنالیتیک

هر قسمت از گزینه های نوار بغل دستی اصلی یه گزارش استاندارد ارائه میده. وقتی که شما یه گزارش استاندارد رو مشاهده می کنین، به احتمال زیاد موارد زیر رو می بینین: نام گزارش، انتخاب کننده تاریخ و یک نوار وسیله استاندارد با گزینه هایی که به شما اجازه میده نماها رو سفارشی کنین، گزارش رو ایمیل کنین، از داده های گزارش با فرمتای جور واجور صفحه گسترده یا PDFخروجی بگیرین، گزارش رو به داشبورد خود اضافه کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   خرید یهویی چیه؟

وقتی شما لوگوی مثل به کلاه فارغ التحصیلی رو در زیر انتخاب کننده تاریخ در نوار وسیله مشاهده کردین، می تونین روی اون کلیک کنین تا اطلاعات بیشتری در مورد داده های اون گزارش خاص بدست بیارین یا میانبری واسه گزارش بسازین.

زیر منوی نوار وسیله، دو گزینه هست. تموم دوره هایی که دادهاتون رو در سراسر گوگل آنالیتیک کلا نشون میده. و +Add Segment  به شما اجازه میده اطلاعات خود رو طبق معیارهای خاصی مثل ترافیک مستقیم، ترافیک موتورهای جستجو، ترافیک گوشی موبایل و چیزای دیگه ای به جز اینا ببینین.

در صفحه +Add Segment ، می تونین از گزینه +Create New Segment  (ایجاد بخش جدید) واسه ایجاد معیارهای خود مثل ترافیک از کشوری خاص و یا ترافیک اومده به سایت شما روی یک صفحه خاص از سایت، استفاده کنین.

با نگاه به All Sessions ، می تونین داده های خاصی رو واسه گزارشی که در حال دیدن اون هستید، ببینین. بیشتر گزارشا با نمای جدول زمانی اکسپلورر شروع می شه.

در بالای نمای اکسپلورر، گزینه ای واسه سوییچ بین خلاصه، استفاده از سایت، مجموعه اهداف، تجارت الکترونیک و AdSense قرار داره.

نمای خلاصه (Summary view) به طور پیش فرضه و داده های جذب، رفتار و تبدیل رو واسه داده های گزارش شده نشون میده.

چندین هدف واسه سایت

اگه چندین هدف رو واسه سایت خود تنظیم کرده باشین، از منوی کشویی Conversions واسه تغییر داده ها به یک هدف دیگه استفاده کنین.

نمای استفاده از سایت (Site Usage) تعداد دوره ها ، صفحات / دوره، میانگین مدت دوره، درصد دوره های  جدید و میزان پرش رو واسه داده های گزارش شده، نشون میده. از پایه، نمای استفاده از سایت، شامل همه چیز مثل بخشای جذب و رفتار جدول، به غیر از کاربران جدیده. نحواه کار با نمای استفاده سایت از مبانی استفاده از گوگل آنالیتیکه.

نمای تعیین اهداف (Goal Sets) میزان تبدی هدف رو واسه اهداف تو یه مجموعه (شما می تونین چار هدف در هر مجموعه داشته باشین)، ارزش هدف هر دوره و میزان تبدیل فردی هدف واسه هر هدف تو یه مجموعه، نشون میده.

نمای تجارت الکترونیک (Ecommerce) درآمد، معاملات، ارزش سفارش، میزان تبدیل تجارت الکترونیک و ارزش هر دوره رو واسه داده های گزارش شده نشون میده. واسه دریافت این داده ها، باید سایت خود رو با ردیابی تجارت الکترونیک تنظیم کنین، که در مرکز راهنمایی گوگل آنالیتیکس می تونین اونو یاد بگیرین.

نمای AdSense واسه کسانیه که Google AdSense رو در سایت خود نصب کردن. این نما اطلاعات درآمد حاصل از  AdSense، کلیک روی تبلیغات، بازدید صفحه، CTR و eCPM رو واسه داده های گزارش شده نشون میده. واسه دریافت این اطلاعات، شما باید حساب کاربری AdSense خود رو به حساب Analytics  خود وصل کنین.

در زیرِ گزینه های نمای اکسپلورر کشویی واسه مقایسه دوره ها  هست. می تونین از این کشوها واسه دیدن مقایسه های جور واجور داده در گزارش خود ، مثل مقایسه دوره ها  با میزان پرش استفاده کنین.

منوی طرف راست

در طرف راست این کشوها، می تونین نمای داده خود رو به شکل روزانه، هفتگی یا ماهانه تغییر بدین و جدول زمانی رو به یک نمایه نمودار با جزییات بیشتر یا نمای گراف تغییر بدین.

در طرف راست بالای جدول، شما می تونین نما رو به نمودارا و گرافای جور واجور تغییر بدین. مثلا، می تونین به نمای دایره ای تغییر بدین و ببینین که بیشتر کاربران از روش وسیله مستقیم (بدون سایت منبع، موتور جستجو یا شبکه اجتماعی) به سایت بین و به زبون انگلیسیِ امریکایی صحبت می کنن.

شمام اینکه می تونین روی لینک پیشرفته در کنار جعبه جستجو کلیک کنین تا ابعاد و زبون خاصی رو در داخل جدول فیلتر کنین. مثلا، شما فقط می تونین تنها کاربرانی رو نشون بدین که میزان پرش کمتر از یک درصد معینی دارن، تا فهمیده باشین کدوم زبانا و منابع ترافیکی مربوطه کمترین میزان پرش رو دارن.

در پایین طرف راست جدول یک کشو واسه نشون دادن سطرهای بیشتره. این کشو به شما اجازه میده که بیشتر از ۱۰ نوع داده پیش فرض برتر رو در جدول خود ببینین.

واسه مطالعه بیشتر:

در آخر مطمئن شید در نمای جدول روی پیوندها در جدول خود کلیک کردین. این کار به شما اجازه میده تا به زیر مجموعه های خاصی از داده ها دست پیدا کنین.

اگه روی لینکای موجود در جدول زیر گزارش All Referrals کلیک کنین، بازم همین اتفاق میفته. به جای اینکه فقط دامنه ای رو ببینین که ترافیک می فرستند، می تونین صفحات موجود در دامنه ای رو که به شما ترافیک ارسال می کنه، ببینین.

مثلا، اگه در وبلاگهای دیگه شرکت کنین، بسیار عالی هستش، چون به شما نشون میده که کدوم پستِ شما بیشترین تعداد ترافیک رو ایجاد می کنه.
تا اینجا تلاش کردیم مبانی استفاده از گوگل آنالیتیک رو واسه شما توضیح دهیم.این مقاله ادامه داره، با پدیده فکر مهتر همراه باشین!

[تعداد: ۲    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید