لیست خرید مشتری

محصول کار و کاسبی شما در لیست خرید مشتری قرار داره؟ از این مطلب استفاده کنین تا محصول و یا خدماتی رو بسازین که مشتری در جستجو اون باشه.

تحقیقات بازار می تونه واسه یک کار و کاسبی، تصویری از محصول و یا خدمات جدیدی که ممکنه تولید کنه، ارمغان بیاره. واسه اجناس و خدمات موجود هم می تونه به یک شرکت بگه که اجناس و خدمات اونا چیجوری پاسخگوی نیازها و انتظارات مشتریانه. با تحقیق در مورد جواب سوالات خاص، صاحبان کار و کاسبی کوچیک می تونن دریابند که محصول و یا خدمت اونا نیاز به تغییر داره؟ بسته بندی باید طراحی دوباره شه؟ سیستم تحویل باید دست خوش تغییر شه؟ و یا باید خدمات دیگه ارائه دهند.


 

ویلیام بیل از گروه طراحی ثروت در LLC هستون میگه:”نبود انجام تحقیقات بازار قبل از شروع یک سرمایه گذاری کار و کاسبی و یا در طول اون، مثل رانندگی در فاصله طولانی بدون نقشه راه در جاده ایی بدون علائم راهنمایی رانندگیه.”


“شما باید از جهت مسافرت و میزان سرعت خود قبل از شروع مطمئن شید. یک طرح تحقیقات بازار خوب نشون میده که مشتریان شما چه آدمایی هستن و این افراد در چه منطقه جغرافیایی قرار گرفتن. هم اینکه می تونه به شما بگه که مشتریانتان چه میزان احتمال بازگشت دارن و یا تا چه میزان تمایل به استفاده از اجناس و خدمات شما دارن.”

وقتی که شما تحقیقات بازار انجام می دید، شما می تونین از یافته های اون واسه ایجاد یک کار و کاسبی و طرح کار و کاسبی و یا واسه اندازه گیری میزان موفقیت در راه رسیدن به اهدافتون بهره ببرین. به خاطر همین، پرسیدن سوالات در راه درست و از افراد درست خیلی با اهمیته. تحقیق و تحقیقات در راه اشتباه می تونه یک کار و کاسبی رو به بیراهه هدایت کنه. در زیر بعضی از اصول ساده تحقیقات بازار که به شما واسه ایجاد کار و کاسبی و یا جلوگیری از اشتباهات کمک می کنه، آورده شده.

شکلای جور واجور تحقیقات بازار

تحقیقات ساده: هدف از تحقیقات ساده، جمع آوری اطلاعات جدا سازی بررسی میزان فروش و اثر بخشی روشای فعلیه. هم اینکه تحقیقات ساده در مورد برنامه رقبا به شما اطلاعاتی میده تا بتونین بهتر رقابت کنین.

جمع آوری تحقیقات ساده شامل:

  • مصاحبه ( از روش تلفن و یا چهره به چهره)
  • نظرسنجی ( آنلاین و یا از روش پست )
  • پرسشنامه ( آنلاین و یا از روش پست )
  • گروه های متمرکز بر حمع آوری نمونه از مشتریان بالقوه یا مشتریان و دریافت بازخورد مستقیم از اونا.

بعضی از سوالات مهم شامل:

  • چه فاکتورایی رو موقع خرید این کالا و یا خدمت در نظر می گیرین؟
  • در مورد این کالا و یا خدمات چه مواردی رو پسند می کردین و چه موارد مورد پسند شما نیس؟
  • چه بخشایی رو واسه بهبود پیشنهاد می دید؟
  • قیمت مناسب واسه این کالا و خدمت چه میزانه؟

تحقیقات ثانویه: هدف از تحقیق ثانویه جدا سازی بررسی داده های در حال انتشاره. با داده های ثانویه شما می تونین به شناسایی رقبا، ایجاد ملاک و شناسایی بخشای هدف بدین. افراد در گروه های جمعیت شناختی شما از نظر سبک زندگی، گروه سنی، جنسیت، توان مالی، جای و چیزای دیگه ای به جز اینا دسته بندی می شن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   با مهارت در اینترنت درآمد بیشتر داشته باشین

جمع آوری اطلاعات: هیچ کار و کاسبی کوچیکی بدون داشتن باخبر شدن از مشتریان، اجناس و خدمات خود و کلا بازار، نمیتونه به موفقیت دست پیدا کنه. رقابت بیشتر خیلی در جریانه، و نبود انجام تحقیقات مناسب به رقبای شما امتیاز بیشتری واسه پیروزی میده.

دو دسته جمع آوری اطلاعات هست: کمی و کیفی. روشای کمی نیازمند کار با جدا سازی تحلیلای ریاضی واسه یک اندازه نمونه بزرگه. یافته های حاصل از این  اطلاعات، تفاوتای آماری معنی داری رو روشن میکنه. با کمک گرفتن از ابزارای گوگل شما می تونین سایت خود رو مورد آزمایش بذارین. این اطلاعات می تونه در بسیار از مسائل به شما کمک کنه، مثل اینکه بازدید کنندگان از کجا هستن، واسه چه مدت زمانی در سایت شما حضور داشتن،  گردش اونا در سایت چیجوری بوده و چه زمانی از سایت بیرون شدن.

تحقیقات کیفی به پیشرفت و تعین شدید روشای تحقیق کمی کمک می کنه. اونا می تونن با انجام مصاحبه با مشتریان، دریافت نظرات اونا و ارزشا و اعتقادات اونا رو به صاحبان کار و کاسبی مشکلات رو توضیح دهند. تحقیقات کیفی معمولا در حجم کوچیک تری صورت میگیره.

خیلی از صاحبان کار و کاسبی جدید، بنا به دلیل ضعف مالی و کمبود زمان به راه های میانبر روی میارن که نتیجه برعکس می گیرن. اینجا به سه مشکل دوری نا پذیر می پردازیم.

۱- فقط استفاده از تحقیقات ثانویه. با تکیه بر آمار منتشر شده از کار بقیه شما تصویر کاملی دریافت نمی کنین. البته این می تونه یه محل مناسب واسه شروع باشه، ولی ممکنه اطلاعاتی که در اختیارتون قرار میگیره منسوخ شده باشه. با بی توجهی به بقیه فاکتورا ممکنه شما کار و کاسبی خود رو از دست بدین.

۲– فقط استفاده از منابع اینترنتی. وقتی شما از آمارهای عادی موتورای جستجو استفاده می کنین، شما به اطلاعاتی که در اختیار همه س دسترسی پیدا می کنین و ممکنه اون خیلی دقیق نباشه. واسه تحقیقات عمیق تر متناسب با بودجه خود، می تونین از منابع دانشگاها، منابع محلی و مراکز کسب و کارای کوچیک استفاده کنین.

۳- فقط تحقیق از آدمایی که می شناسین. بعضی وقتا صاحبان کار و کاسبی جدید تنها به تحقیق از اعضای خونواده و دور و بریا خود بسنده می کنن، در صورتی که این جامعه آماری نمیتونه نمونه مناسبی جهت بررسی باشه. واسه دریافت اطلاعات به درد بخور و دقیق تر، شما باید با مشتریان واقعی صحبت کنین و نیازای و انتظارات اونا رو از اجناس و خدمات خود مورد بررسی بذارین.


 

مطلب در رابطه: امتیازات تحقیقات بازار


 

 

 

[تعداد: ۱    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید