مدیریت پروژه

 

جهان امروز انبوهی از ارتباطات و عاملای وابسته به یکدیگره. این ترکیب روی پروژه ها تاثیر میذاره. پس مدیریت باید با به وجود آوردن رویکردهای جدید واسه مدیریت و رهبری کردن تیم، به این چالشا جواب بده.

در این راهنما ما می بینیم که :  ۱) پروژه های پیچیده درباره چه هستن ۲) به چه دلیل در جهان امروزی به شکل زیادی در حال جا افتادن و عادی شدن هستن.

هم اینکه بررسی می کنیم : ۳) اهمیت رویکردهای متفاوت در مدیریت تیم و تاثیر اون در مدیریت پروژه. ۴) ویژگیای یک تیم خوب و فرق بین راه و روش سنتی و انطباقی مدیریت به شکل جداگونه به شکل دو پست صحبت می کنیم.

پروژه های پیچیده چه هستن؟

در اول فهمیدن معنی پروژه های پیچیده مهمه. این کار با بررسی جداگونه اصطلاحات مربوطه می تونه صورت گیرد. کلمه پروژه در دایره کلمه کار و کاسبی ، به “یه سری از کارای در رابطه باهم و برنامه ریزی شده که تو یه زمان تعیین شده ، با هزینه مشخص و همراه با بقیه محدودیتا اجرا شه” معنی شده. اهداف پروژه ها ، ماموریتای مشخصی هستن و می تونن ماحصلای متفاوتی رو داشته باشن.

اما چی یک پروژه رو پیچیده می کنه؟ در اول لازمه فرق بین واژه های “پیچیده” ، “سخت” و “غامض” رو فهمیده.

یک پروژه پیچیده حتماً یک پروژه سخت نیس. پروژه ها می تونن طبق دلایلی مثل هزینه یا اجرا ، سخت باشن ولی این به اون معنا نیس که پروژه پیچیده ای باشن.

پیچیده بودن در این متن ، بر “مبهم” بودن و “نامطمئن” بودن دلالت داره. رابطه افراد و سازمانا ، به دلایل سیاسی ، اقتصادی ، تکنولوژی و فرهنگی محلی از اعراب نیستن. عمل ذی النفعان هم می تونه مبهم باشه و باعث پیچیدگی بیشتر شه.

همونطور که گفته شد ، عوامل بسیاری باعث پیچیده بودن یک پروژه می شه مثل :

تکنولوژی : فناوری پروژه می تونه باعث پیچیده بودن پروژه شه که این به نوبه ی خود می تونه مربوط به فناوری استفاده شده ، نرم افزار استفاده شده و مشکلات چند رابط کاربری بودن باشه.

هزینه : هزینه هم می تونه باعث پیچیده بودن پروژه شه. پروژه ها می تونن با مشکلاتی مثل ، نبود جذب سرمایه کافی واسه رسیدن به اهداف یا مشکلات هدایت سرمایه به بخش مناسب پروژه روبرو شن.

زمان بندی : پیچیده بودن هم اینکه می تونه از زمان بندی پروژه ناشی شه. خصوصاً پروژه هایی که درگیر پیچیدگی فناوری هستن. چون که بیشترً غیر قابل پیش بینی هستن. هم اینکه زمان بندی قسمتای جور واجور پروژه، می تونه مشکل ساز باشه.

سیاست : پروژه ها می تونن چندین ذی النفع رو دور هم جمع کنن که اگه پای سیاست اونا وسط باشه ، مشکلاتی به وجود میاد. تمایلات سیاسی جور واجور می تونه پیچیدگی پروژه رو بیش تر کنه. هم اینکه، یک پروژه باید نیازمندیا و انتظارات مختلفی رو مدیریت کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   اصول برندینگ موفق چیه؟ چیجوری میشه برندینگ موفق داشت؟!

قانون : مسائل قانونی دور و بر یک پروژه می تونه پیچیدگی اونو زیاد کنه. پیچیدگی قانونی بعضی وقتااً می تونه با سیاست در رابطه باشه.

جامعه : زمینه اجتماعی پروژه هم می تونه باعث پیچیدگی اون شه. این می تونه مربوط به افراد گروه باشه که از زمینه های اجتماعی جور واجور اومدن و یا کار کردن روی پروژه ای باشه که از پایه زمینه اجتماعی داره.

پروژه های پیچیده از پایهً درگیر مسائل غیرقابل پیش بینی هستن. خصوصاً بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد. پیش بینی اونا واسه ذی النفعان جور واجور تیم پروژه ، آسون نیس به خاطر این که مراحل کاری پیچیده، نامطمئن و خیلی مقید به زمونه. نتیجه پایانی به سختی قابل فهمیدنه چون دلیل و معلول پروژه با همدیگه رابطه مستقیم ندارن و یا رابطه شون مبهمه.

پیچیدگی یک پروژه هم با بالا رفتن تعداد ذی النفعان اون بیشتر می شه.

بهترین راه واسه مدیریت یک پروژه پیچیده ، ایجاد یک تیم بسیار خوب است.

اگه یک پروژه پیچیده میخواد به موفقیت برسه ، باید یک تیم با افراد مناسب به وجود آورد. هرچه تیم بهتر باشه ، مدیریت پروژه آسون تر هستش. ولی سوال اینجاست : چیجوری باید یک تیم عالی ساخت؟

واسه رسیدن به این مهم ، باید اول دونست که یک تیم خوب بر چه اساسی ساخته می شه. نشونه های یک تیم موفق یعنی :

مدیریت انطباقی تیم: یک تیم منحصر به فرد نیاز به یک رهبر منحصر به فرد داره. در یک پروژه پیچیده ، مدیریت نباید متمرکز بر ساختار مجموعه مراتبی باشه ولی به منطور برابری هرچه بیشتر ، مجموعه مراتب تا حد امکان باید انعطاف داشته باشه.

اگه بنا باشه هر تصمیم ، مراحل مجموعه مراتبی رو طی کنه ، تصمیم گیری بسیار زمانبر هستش.

ساختار مطلوب تیم : تیم می تونه از راههای مختلفی ساخته شه و ساختار اون، تاثیر زیادی در موفقیت پروژه داره. Jim highsmith و Jim colins مثل متخصصانی هستن که روی ساختار تیم مطلوب مطالعه کردن. با دلیل به یافتهاشون ، ساختار تیمای حال حاضر یعنی :

داشتن ساختار مغزی واسه تیم : که محصول ساختار شبکه و مجموعه مراتبیه. چند تیم هست که داخل یک پروژه کار می کنن و از پیکربندیای متفاوتی استفاده می کنن.

ساختار خود – منظم : زمانی که تعداد تیمایی که داخل یک پروژه مشغول هستن ، زیاد شه ، ساختار سازمانی بیشتر به یک اضافه خود – منظم شبیهه. این باعث افزایش پیچیدگی شده و نیازمند راه و روش مناسب مدیریت بین تیمیه.

فرهنگی که دارای ساختار مقتدر و منظمه : این ساختار نیازمند میزان بالایی از مسئولیت پذیری ، مشارکت و تعدل بین اهداف تیم و اهداف پروژه س.

 

با ادامه مقاله همراه باشین…

 

[تعداد: ۱    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید