مدیر بازاریابی

واسه خیلی از کسب و کارا، چندین راه و روش جور واجور سازمانی واسه بازاریابی هست. وظیفه ممکنه به عنوان یک فرد در یک تیم تعریف شه، و یا می تونه مسئولیت یه گروه باشه. نکته مهم در مورد تیمای کوچیک اینه که بتونن روحِ رهبریِ بازاریابی رو به عملیاتِ کار و کاسبی شما القا کنن. البته تیما و شرکتای برزگ تر نیاز به کار بیشتری دارن.

بسته به بودجه در دسترس و مهارتای تیم، شما ممکنه بعضی از عناصر بازاریابی (تحقیق بازار) رو برون سپاری کنین و یا در منزل انجام بدین. مسئولیتای کلیدی مدیر بازاریابی باتوجه به کسب و کارا متفاوته ولی می تونه شامل:

  • القای روحِ رهبری بازاریابی در سراسر کسب وکار
  • تحقیق و ارائه گزارش درباره فرصتای خارجی
  • درک مشتریان فعلی و بالقوه
  • مدیریت سفر مشتری طبق قیف خرید (مدیریت رابطه با مشتری)
  • پیشرفت راه حل و برنامه ریزی بازاریابی
  • مدیریت تموم عناصر بازاریابی
  • مدیریت واحدا
  • آزمایش پیشرفت و موفقیت
  • مدیریت بودجه
  • اطمینان از انجام کارا در زمان مقرر
  • نوشتن نسخه کپی
  • تصویب تصاویر
  • دستورالعملای درحال پیشرفت
  • تصمیم گیری متمرکز روی مشتری

نقش بازاریابی می تونه جور واجور و یا متمرکز باشه ولی الان ما بیشتر به بعضی از جنبه های کلیدی که باید بصورت استادانه قلب کار رو در دست داره می پردازیم.

تحقیقات بازار

یک مدیر بازاریابی موفق باید علم خوبی از مشتریان خود داشته باشه. به این معنی با استفاده از منابع در دسترس بتونه تصویر دقیق از آن متصور شه. خیلی مهمه که یک مدیر بازاریابی بتونه تصمیماتی بیرون از نظر شخصی خود بگیره-شما نمی تونین دقیقا مثل مشتری فکر کنین. اطلاعات می تونه از روش پرسشنامه،گروه های تمرکز، اینترنت، مصاحبه، عادات خرید و بسیار منابع دیگه جمع آوری شن اما این مهمه که اطلاعات با استفاده از روشای علمی و آماری بصورت دقیق و کاربردی جمع آوری شده باشن.

پیشرفت راه حل و برنامه بازاریابی

برنامه ریزی بازاریابی باید در هسته مرکزی هر کار و کاسبی قرار بگیره، و به شکل برنامه و طرح بازاریابی ارائه شه. یکی از مشاوران بازاریابی به نام پل اسمیت یک فرایند شناخته شده با عنوان SOSTAC® رو پیشرفت داد که یه مدل به درد بخور واسه ساختار طرح بازاریابیه. SOSTAC® مخفف عناصر زیره:

Situation Analysis – درحال حاضر کجا هستیم؟ (چه موقعیتی داریم)

Objectives – به چی میخوایم دست پیدا کنیم؟

Strategy – چیجوری قصد رسیدن به اونا رو داریم؟

Tactics – جزئیات راه حل ما چیه؟

Actions – کی چه کاری رو چه زمانی انجام میده؟

Controls – چیجوری پیشرفت فعالیت واسه موفقیت رو آزمایش میکنیم؟

طرح بازاریابی باید واسه تموم افراد تیم راه مشخص کنه و در طول سال به روز رسانی شه. دلیل اصلی از وجود طرح بازاریابی اینه که راه و روش ساخت پیدا کردی جفت و جور می کنه که تموم نیروی مدیر بازاریابی روی عناصر فرایند برنامه ریزی متمرکز می کنه، چون که در صورت تصویب یک راه و روش با عجله ممکنه خیلی از عناصر در نظر گرفت نشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد رشته مهندسی کشاورزی : تاثیر مکمل سازی سیر و پیاز تازه برعملکرد و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی۹۱- قسمت 2

پیشنهاد ما به شما واسه نوشتن طرح بازاریابی

مدیریت آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی شامل تموم عناصر قابل لمس بازاریابی ست که به شما اجازه بازاریابی محصولاتان رو میده. که شامل امکانات، کارکنان، محصول، هزینه راه حل، میزان فروش، روندها و چگونگی تبلیغات و ترویجه. اینکه تا چه میزان مدیر بازاریابی درگیر می شه بستگی به میزان تمرکز کار و کاسبی شما روی بازاریابی داره. یک سازمان متمرکز بر محصول، اول یک ایده محصول رو تولید می کنه و بعد تلاش می کنه تا واسه خریداران اونو عرضه کنه. اما یک کار و کاسبی متمرکز بر بازاریابی بر محور مصرف کننده شکل میگیره و تلاش می کنه که نیاز مشتریان رو کشف کنه. بعضی از شرکتای متمرکز بر محصول رو می شناسیم که موفق شدن ولی باید گفت که شرکتای متمرکز بر بازاریابی شانس بیشتری واسه رسیدن به موفقیت دارن.

مدیریت رابطه با مشتری (CRM)

مدیریت رابطه با مشتری، فرایند رابطه با مشتریان در سراسر مراحل جور واجور مراحل خرید است، و این شامل آدمایی که الان از شما خرید می کنن نیزه. بطور زیادی حفظ مشتریان موجود بسیار آسون تر از جذب مشتری جدیده، ولی این نیازمند کارکرد مناسب و هماهنگی تموم عناصر بازاریابیه.

قیف خرید

مدیریت واحدا

خیلی بعیده که یک کار و کاسبی کوچیک در خونه بتونه تموم عناصر بازاریابی رو پیشرفت بده. طراحی سایت، بروشور و بقیه ادوات گسترش اکثرا برون سپاری می شن و به وسیله بقیه به طراحی و چاپ می رسن. واسه مدیریت دقیق سازمان خیلی لازمه که یک راه و روش بازاریابی کامل واسه گسترش وجود داشته باشه. مدیریت واحد شامل رسیدگی و پیشرفت جزیئات پروژه، تایید و یا رد طرحای خلاقانه، و حصول اطمینان از اجرا کامل و به موقع اموره. بسته به حجم برون سپاری کارا شما می تونین زمانی مهم واسه پیشرفت بعضی دستورالعملا و هم اینکه پیشرفت هدف دار استفاده از رسانه در اختیار داشته باشین.

آزمایش موفقیت

یک عنصر مهم از نقشای مدیر بازاریابیه که بیشتر موارد ندیده گرفته می شه، چراکه اون باید با جمع آوری و جدا سازی بررسی درست اطلاعات بتونه از روند پیشرفت آزمایش داشته باشه. این می تونه شامل بازدید از سایت، آمار و ارقام فروش، اطلاعات سهم بازار، رضایت مشتری، و یا خیلی از معیارهای دیگه باشه، و این مهمه که این اطلاعات رو به عنوان یک بخش اصلی از عناصر بازاریابی ثبت و پیگیری کنه.

سخن پایانی

مدیریت بازاریابی یک کار جورواجور و متنوعه و گسترش تنها یکی از بخشای دامنه کاری این حرفه حساب می شه. کسب و کارای بازاریابی محور شانس بیشتری واسه رسیدن به موفقیت و کسب سود بیشتر دارن.

[تعداد: ۸    میانگین: ۴.۴/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید