مشتریان از میزان رفت و امد و مشارکتی که می تونن داشته باشن، راضی هستن؟ یا راهی واسه افزایش مشارکت اونا هست؟ مثلا با توجه بیشتر به اونا و کمک به سازمان تون جهت ایجاد ارزش بیشتری واسه همه اعضا. همونطور که نشونه، فضای بیشتری واسه رفت و امد و مشارکت مشتری هست که بالاتر از فقط داشتن یک “مشتری خوشحال” است- به ویژه چیزی که ما اونو “مشتری گسترش کننده” و ” مشتری سازنده” می گیم. جوامع آنلاین نه تنها به شما کمک می کنه که این افراد – یعنی مشتاق ترین و ارزشمندترین مشتریان خودتون-رو پیدا کنین بلکه هم اینکه می تونه به شما در پرورش اونا کمک کنه. وقتی که بدونین این افراد چه کسائی هستن و چی اونا تحریک می کنه، می تونین برنامه ها و روشای ساختار پیدا کردی رو در داخل جامعه و در کل جهان، باری مشارکت اونا بسازین.

اما قبل از پرداختن به اینکه دقیقا چیجوری یک جامعه آنلاین می تونه در اینکار کمک کنه، به طور دقیق بررسی می کنیم که ویژگیای این مشتریان چیه.

مشتری گسترش کننده کیست؟

مشتری گسترش کننده مشتری ایه که محصول شما رو دوست داره- و دوست داره در مورد اون صحبت کنه. اونا تا جایی پیش می رن که تیم و شرکت شما رو به حلقه های اجتماعی و حرفه ای خود پیشنهاد کنن. تعریف و نمونه  سنتی از یک مشتری گسترش کننده اینه: شخصی که دیدگاه خوبی رو می نویسه یا یک داستان موفقیت رو در مورد شرکت یا محصول شما در شبکه رسانه های اجتماعی خودش به اشتراک میذاره.

در داخل جامعه تون، داستانا و تشویق اونا می تونه در دشت کردن اعتماد مشتری بالقوه کمک کنه (اگه بخشایی از جامعه تون به روی همه مردم بازه) و می تونه با فعال بودن در پلت فرم در تبدیل  فرصت طلبان به ​​شرکت کنندگان کارساز باشه. از پایه، اونا نمونه های خوبی از آن چیزی که یک مشتری تعاملی و اعضای جامعه باید باشن، هستن.

به خاطر همین، اونا بخش بسیار با ارزشی از مشتری پایه شمان. اونا به گسترش نام و معروفیت شرکت شما و ارائه دلایل اجتماعی در محافل خود کمک می کنن و می گن که محصول شما مهم بوده و ارزش پول خرج کردن داره.

نفوذ گسترش کنندگان در شبکه هاشون قوی تره. اما واسه دشت کردن نفوذ در بیرون از شبکه های خودشون – باید به سازنده تبدیل شن.

مشتری سازنده کیست؟

مشتری سازنده همون مشتری گسترش کننده با یک پله جایگاه بالاتر هستن. و ایده آل اینه که مشتری گسترش کننده به مشتری سازنده تبدیل شه.اونا نه تنها شرکت یا محصول شما رو تبلیغ می کنن و در بین عموم از آن سخن می گن، بلکه به طور فعال به شرکت شما کمک می کنن تا ایده های جدید ارائه بده، ایدهایی که ارزش بیشتری واسه همه مشتریان داره. در اصل، شما و مشتریان سازنده همکارانی هستید که با همکاری هم روی یک پروژه کار می کنن. مشتریان سازنده این کار رو انجام میدن، چون به شرکت شما اعتماد دارن و تا وقتی که شما موفق شید، اونا هم موفق می شن.

بیشتر مشتریانی که در یک جامعه آنلاین شرکت می کنن، به طور ذاتی با هر جواب نوشتاری به محتوا کمک می کنن،  اما مشتری سازنده یه قدم جلوتر از ساخت محتوای منفعله.

سازندگی چیه؟

بسته به نوع شرکت شما یا شکلای جور واجور کالاهایی که می فروشید، مشارکت و خلاقیت مشتری سازنده متفاوت هستش. اینجا چند مثال هست:

  1. تست بتا و نوآوری محصول

هیچکی بیشتر از مشتریان تون  نمی دونه که مشتریان دقیقا چی نیاز دارن. لازم نیس که تک تک مشتریا رو در زمان نوآوری محصول و تست بتا ویژگیای جدید- که احتمال داره به درد بخور نباشه-  درگیر کنین، اما بهتره تعدادی از مشتریان رو واسه این کار انتخاب کنین. شرکت  Vimeo  این کار رو با استفاده از اعضای اصلی جامعه در فرایند تست توانایی استفاده محصول، انجام میده. با تست به روز رسانیا و اجناس با این کاربران، Vimeo  می تونه بفهمه که کاربران چه فکر می کنن و قبل از اونکه محصول در بین همه مردم پخش شه، چیجوری از آن استفاده می کنن. اینطوری اونا می تونن تأیید کنن که کارشون خوب بوده و یا می تونن قبل از عرضه محصول در بازار عموم مشکلات اونو برطرف کردن کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   شروع سفر بازرگانان ایرونی به کشورهای اروپایی

  1. استفاده از مازاد شناختی

مازاد شناختی ممکنه یک اصطلاح عجیب و غریب باشه، اما معنی اون بسیار ساده و در عین حال تغییر پذیره. و احتمال قبلا با اون برخورد داشتین. از پایه، مازاد شناختی، ایده تقسیم وظایف بزرگ به وظایف کوچکتر و جفت و جور افراد زیاد در زمان بسیار کم واسه انجام کاره.

ویکی پدیا، دایره المعارف آنلاینی که هر لحظه در حال تغییر و تکامله، نمونه ای عالی از مازاد شناختیه. هر چند اونا یک محصول رو نمی فروشند، اما نمونه ای مهم هستن. این شرکت غیر انتفاعی، تنها ۲۵۰ کارمند داره. شدنی نیس که اونا به طور دائم سایت رو  بدون هیچ کمکی در تهیه محتوا، نظارت و بروزرسانی کنن، به ویژه با در نظر گرفتن تعداد زبانهایی که پشتیبانی می کنه. به همین دلیله که اونا روی بیشتر از ۸۰۰۰۰ داوطلبی که در تهیه محتوا، بررسی واقعیت محتوا و نظارت بر سایت فعال ان، حساب باز کردن. اونا واقعا مشتری سازنده هستن و عمیقا به کارشون باور دارن.

یکی از دلایل موفقیت زیاد این روش اینه که داوطلبان می تونن انتخاب کنن که زمان بیشتر یا کمتری رو واسه این کار اختصاص دهند و هیچ اجباری وجود نداره.  وظیفه بزرگ ایجاد و حفظ ویکی پدیا در بین هزاران نفر به بخشای بسیار کوچیک تقسیم شده.

  1. جمع سپاری محتوای زیاد

بخش بزرگی از جامعه آنلاین ایجاد محتوای مشتریه. مشتریان فقط با ارسال یک موضوع جدید و یا جواب دادن به بحث، به جامعه شما کمک می کنن، و ارزش اون و SEO رو افزایش میدن. اما شمام اینکه می تونین برنامه های ایجاد رسمی محتوا رو راه اندازی کنین تا واقعا به علم مشتری خود وصل شید.

Duolingo، که یک نرم افزار یادگیری زبانه ، فقط نمی خواد که علم آموزان به ایجاد محتوا کمک کنن – هدف اونا ترجمه محتوا به زبانای مختلفه تا همه به اون دسترسی داشته باشن. اونا با خبرگزاریای بزرگی مثل Buzzfeed و CNN همکاری می کنن و محتوای اونا رو به علم آموزان میدن تا ترجمه کنن. به عنوان بخشی از یادگیری، علم آموزان بخشایی از این مقالات رو ترجمه می کنن که بعدا واسه اینکه همه بخونن دوباره منتشر می شن.

این روش بسیار مؤثره چون همه برنده هستن و سود می برن. علم آموزان نه تنها ترجمه پاراگرافای یک کتاب درسی بلکه ترجمه ی متنا رو هم یاد می گیرن. و Duolingo دارای خدماتیه که باعث می شه به شکل رایگان و بدون تبلیغات به کارش ادامه بده. علم آموزان – همه علم آموزان – حقیقتا سازنده هستن و این مسئله واسه کل فرایند لازمه. اونا نه تنها می تونن در مورد یادگیری احساس خوبی داشته باشن، بلکه می دونن به دو دلیل بزرگ به این نرم افزار کمک می کنن: ترجمه ی مقاله  و رایگان نگه داشتن Duolingo .

سازندگی به همه کمک می کنه

هر چند نمونه های فوق منحصر به فرد و خاص هر سازمان هستن، اما دو موضوع بسیار مهم مشترک هست. اول، مشتریان و علم آموزان این سازمانا به تنهایی شروع به سازندگی نمی کنن. هر کدوم می دونن که میخوان با مشتریان خود عمیق تر رابطه برقرار کنن و راه هایی رو واسه انجام این کار ایجاد کنه.

دوم، سازندگی باید به همه کمک کنه. سازمانا نمی تونن خودخواه باشن و انتظار خیلی از مشتریان خود داشته باشن بدون این که ببینه مشتریان از اونا چه انتظاری دارن و چه نفعی در این کار واسه اوناس. اونا هم باید از این مشارکت سود ببرن.

به اون چیزی که مشتریان تون نیاز دارن و اون چیزی که شرکت شما نیاز داره نگاهی بندازین. و راه هایی واسه رابطه اشتراکات و تعاملی کردن همه پیدا کنین. اینطور س که می تونین شروع به ایجاد برنامه خود واسه مشارکت سازنده ها کنین. چیجوری این افراد رو باید پیدا کرد؟ مشتریان گسترش کننده خود رو بررسی کنین. – اونا همیشه در مورد اینکه چیجوری و به چه دلیل شرکت و محصول شما رو دوست دارن، صحبت می کنن. مشتری سازنده فقط فرصتی نداشتن تا انرژی خود رو به سطح بعدی برسانند. به این افراد این فرصت رو بدین که به شرکت شما به شکل دیگری کمک کنن، شک نداشته باشین از یافته های متعجب میشید.

[تعداد: ۱    میانگین: ۵/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید