راه حل اقیانوس آبی

در سال ۲۰۰۵ کتابی با عنوان روش اقیانوس آبی که حاصل کار بیست ساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود، منتشر شد و در کمتر از یه سال میلیونها نسخه از آن به چهل و یک زبون دنیا ترجمه و فروخته شد. راه حل اقیانوس آبی نتیجه بیست سال تحقیق و مطالعه روی بیشتر از ۱۵۰ حرکت هدف دار دنیا در بیشتر از ۳۰ صنعت متفاوت درزمان ۱۰۰ سال گذشته س، این راه و روش استفاده پیروی هم زمان از دو نوع راه حل فرق و راه حل کاهش هزینه س. در عین حال یه سری از متدولوژِ ها و وسایل مدیریتی واسه ایجاد یک فضای بازار جدید و بی حریف رو در اختیار سازمانا قرار میده.

 

 

پارادایم رقابت در فضای کار و کاسبی، بر ذهن خیلی از مدیران امروز جهان تسلط داره، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود رو در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار درخواست موجود می دونن. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگه گونه نگاه کردن به معنی استراتژیه.

نویسندگان کتاب روش اقیانوس آبی فکر میکنن که تنها راه پیروزی در رقابت توقف تلاش واسه پیروزی در رقابته و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوسای آبی شد و دست به خلق درخواست زد. بازاری که در اون هنوز قوانین بازی مشخص نشده و فرصتی واسه رشد بسیار سودآور هست. به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال بزرگتر کردن کیک بود.

در ادبیات روش و در مبحث دیدگاه طبق منابع، همین نگاه رو با لغات و اصطلاحات دیگری میبینیم. اما چیزی که این کتاب رو مهم می سازه ارائه چارچوبای عملی و تحلیلی، به ویژه واسه تهیه روش واسه محیطای متلاطم مثل ایرانه.

چان کیم و رنه موبورنه، نویسندگان این کتاب انقلابی در میدون ی مدیریت و راه حل سازمان، هدفی تازه رو در میدون ی کسب وکار مطرح می کنه. اونا با انتقاد از الگوی حاکم در میدون ی تفکر هدف دار که طبق حضور در مهلکه ی رقابت، روبرو مستقیم و جاری شدن خون و آخرشً تشکیل اقیانوس قرمز (اقیانوسی از خون) است، فلسفه جدید و نوآورانه ای رو پیشنهاد می کنه که بر مبنای اون، کسب وکار در شرایطی صلح آمیز، به دور از رقابتای خونین و در پهنا ی اقیانوس آبی صورت میگیره. از آن جا که این کتاب خیلی از مفروضات تفکر پیروز در میدون ی کسب وکار رو به رقابت میگیره، مطالعه اون می تونه افقای جدیدی رو جلو رهبران، مدیران و استراتژیستای سازمان قراردهد. درسای مدیریتی بیشتر روشای هدف دار سازمانا برگرفته از مدلای نظامیه که طبق مقابله و روبرو شدن. وقتی کسب وکارها درگیر رویارویی مستقیم می شن، صحنه ی جنگ شلوغ می شه و همه طرفای درگیر با کم شدن سهم بازار، کاهش رشد و افت سود روبرو می شن. کسب وکارهایی مثل گوشی موبایل و بیوتکنولوژی، سی سال پیش از پایهً وجود نداشتن و این موارد مصادیقی روشن از اقیانوس آبی حساب می شن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سرنخ فروش Sales lead در کسب و کارای کوچیک چیجوری ساخته میشه؟

هدف راه حل اقیانوس آبی، ایجاد کسب وکار در میدون ایه که قبلاً وجود نداشته و از این روش پهنا ای آروم و بی تلاطم رو جلو ایجاد کنندگان کسب وکار نو میذاره. واسه تشخیص اینجور میدونایی، دیدبانی کلان، چیزی لازمه و از این روه که یک سازمان هیچوقت نباید دیدبانی خود رو برون سپاری کنه. صنایع فعال در اقیانوس آبی نسبت به صنایعی که در اونا رقبا با همدیگه روبرو مستقیم دارن، سودآورتر هستن.

با استفاده از راه حل اقیانوس آبی، به مشتریان خود “ارزش نوآورانه” ارائه کنین. این ارزش نوآورانه چیزی جز محصول پیشرفته همراه با صرفه ی اقتصادی واسه مشتری نیس. همیشه جلیقه ی نجات داشته باشه. گامای ششگانه ی اجرا راه حل اقیانوس آبی که در زیر برشمرده می شن، پرمخاطره هستن.

 

 

[تعداد: ۸    میانگین: ۴.۳/۵]

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید