دانشگاه قم

دانشکده حقوق

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

عنوان:

بررسی علل نابهنجاری رفتاری دانش آموزان دختر دوره متوسطه و راهکارهای پیشگیری ازآن

(ناحیه 2و4 آموزش و پرورش شهرستان قم)

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

 امروزه یکی از مشکلات جوامع بشری تقلیل سن بزهکاری است؛ که این امر غالباً در دوران آموزشی قبل از آموزش عالی در سراسر جهان در حال گسترش است. آمارها نشان می دهد که نابهنجاری ها به درون مدارس حتی ابتدایی رسوخ کرده است. علی القاعده ایران از این امر مستثنی نبوده؛ و ازآنجایی که دوره متوسطه غالباً دوران جهش بلوغ فکری و جسمی است دختران در این دوران بیشتر در معرض خطر گسترش این امر می باشند و آسیب بیشتری را متحمل می شوند. لذا در این پایان نامه با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه مطابق مدل لیکرت و مطالعات کتابخانه ای ، درصدد  شناسایی و بررسی علل  بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان دختر دوره متوسطه و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن در نواحی 2 و 4 آموزش وپرورش شهرستان قم هستیم.عمده ترین نتایج حاصل از مطالعات میدانی پایان نامه بیانگر این است که عوامل مختلفی در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان تاثیر دارد اما عواملی چون دوستان ناباب، روش های تربیتی نامناسب، مشکلات و بیماری های روانی به ترتیب بیشترین تأثیر را در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان دارند. در پیشگیری از ناهنجارهای دانش آموزان می توان از راهکارهای مختلفی در ابعاد فردی-روانی و اجتماعی بهره جست. در بعد فردی –روانی می توان به راهکارهایی چون بهره گیری از خدمات مشاوره و تقویت مولفه های کنترل درونی و در ابعاد اجتماعی به اقداماتی چون تاکید بر نقش الگویی والدین،برقراری ارتباط دوستانه با دختران، بهینه سازی اوقات فراغت، تربیت معلمان شایسته،بهبود وضعیت تدریس،امکانات و نظارت در مدارس و اقدامات پیشگیرانه صداوسیما وپلیس اشاره کرد.

واژگان کلیدی: بزهکاری ، پیشگیری،رفتار نابهنجار، علل .

فهرست مطالب

صفحه                                                                                                                عنوان

مقدمه……………………………………………………………………………………. 1

الف: بیان مسئله……………………………………………………………………….. 1

ب: سؤال های اصلی…………………………………………………………………… 2

ج: سوال فرعی………………………………………………………………………… 2

د: فرضیه های تحقیق………………………………………………………………….. 2

هـ: سابقه و پیشینه تحقیق……………………………………………………………….. 2

و: ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………. 3

ز: اهداف و کاربردها………………………………………………………………….. 4

ح: روش تحقیق……………………………………………………………………….. 4

ط: مشکلات و موانع تحقیق……………………………………………………………. 4

ی: ساماندهی تحقیق………………………………………………………………….. 4

فصل اول: کلیات………………………………………………………………………… 7

مبحث اول: مفاهیم…………………………………………………………………….. 8

گفتار اول: معانی لغوی……………………………………………………………… 8

الف – علل………………………………………………………………………. 8

ب – رفتار نابهنجار……………………………………………………………… 8

ج – پیشگیری……………………………………………………………………. 9

گفتار دوم: معانی اصطلاحی………………………………………………………… 9

الف – علل………………………………………………………………………. 9

ب – رفتار نابهنجار……………………………………………………………. 12

1- از منظر روانشناسی………………………………………………………. 12

2- از منظر جامعه شناسی…………………………………………………….. 13

3 – از منظر حقوق جزا……………………………………………………… 16

ج – پیشگیری………………………………………………………………….. 18

1- پیشگیری بر اساس مدل پزشکی…………………………………………. 18

2- پیشگیری اجتماعی………………………………………………………. 19

3 – پیشگیری وضعی………………………………………………………… 20

مبحث دوم: پیشینه تاریخی…………………………………………………………… 21

گفتار اول: آموزش وپرورش قبل از تأسیس مدارس رسمی در ایران…………………. 21

الف: قبل از اسلام……………………………………………………………… 21

ب: بعد از اسلام……………………………………………………………….. 22

گفتار دوم: آموزش و پرورش بعد از تأسیس مدارس رسمی در ایران……………….. 26

الف: قبل از انقلاب اسلامی…………………………………………………….. 26

ب: بعد از انقلاب اسلامی………………………………………………………. 29

فصل دوم: علت یابی جنایی رفتارهای نابهنجار دانش آموزان……………………………. 33

مبحث اول: علل فردی – روانی………………………………………………………. 34

گفتار اول: اختلالات روانی……………………………………………………….. 34

گفتار دوم: عدم تأمین نیازهای روانی………………………………………………. 36

الف: کمبود محبت…………………………………………………………….. 36

ب: کمبود امنیت………………………………………………………………. 38

ج: کمبود عزت نفس…………………………………………………………… 39

گفتار سوم: رابطه صفات مذموم با رفتار نابهنجار…………………………………… 41

الف: حسادت………………………………………………………………….. 41

ب: بدبینی……………………………………………………………………… 43

ج: تکبر……………………………………………………………………….. 44

گفتار چهارم: بیماری ها و مشکلات جسمانی………………………………………. 45

مبحث دوم: علل و عوامل خانوادگی………………………………………………….. 47

گفتار اول: ازهم گسیختگی خانواده……………………………………………….. 47

الف: تعارض و جدایی والدین………………………………………………….. 47

ب: غیبت والدین………………………………………………………………. 49

گفتار دوم: وضعیت اقتصادی نامطلوب خانواده……………………………………. 51

گفتار سوم: عدم پایبندی والدین به مسائل مذهبی………………………………….. 53

گفتار چهارم: روش های تربیتی نامناسب والدین……………………………………. 55

الف: افراط در محبت…………………………………………………………… 55

ب: آزادی و محدودیت بیش ازحد……………………………………………… 56

ج: تبعیض……………………………………………………………………… 59

مبحث سوم: عوامل اجتماعی و محیطی رفتار نابهنجار………………………………….. 61

گفتار اول: محیط مدرسه………………………………………………………….. 61

الف: رفتارهای نامناسب اولیای مدارس…………………………………………. 61

ب: عدم کنترل و نظارت……………………………………………………….. 64

ج: کمبود امکانات مدارس…………………………………………………….. 65

د: گروه همسالان ناباب………………………………………………………… 66

گفتار دوم: سکونت در مکان های نامناسب………………………………………… 68

گفتار سوم: تأثیر رسانه ها بر بروز رفتار نابهنجار……………………………………. 70

فصل سوم: ارزیابی میدانی علل بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان……………………. 75

مبحث اول: روش تحقیق…………………………………………………………….. 76

گفتار اول :شناسایی روش………………………………………………………… 76

گفتار دوم: تنظیم پرسشنامه……………………………………………………….. 77

گفتار سوم:سنجش اعتبار…………………………………………………………. 78

گفتارچهارم:نمونه گیری………………………………………………………….. 79

گفتار پنجم: نحوه تکمیل پرسشنامه و استخراج داده ها…………………………….. 84

گفتار ششم: چگونگی تحلیل داده ها……………………………………………… 84

مبحث دوم: ارائه داده های آماری…………………………………………………….. 86

گفتار اول: بررسی علل فردی- روانی……………………………………………… 86

الف: میانگین و توزیع فراوانی مشکلات و بیماری های روانی……………………. 86

ب: میانگین و توزیع  فراوانی بیماری هاومشکلات جسمانی……………………… 88

گفتار دوم:بررسی میزان علل خانوادگی…………………………………………… 89

الف: میانگین و توزیع فراوانی عامل وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده………….. 89

ب:میانگین و توزیع فراوانی عامل عدم پایبندی خانواده به مسایل مذهبی…………. 91

ج: میانگین و توزیع فراوانی عامل اعتیاد والدین…………………………………. 92

د: میانگین و توزیع فراوانی عامل بی سوادی والدین……………………………… 94

ه: میانگین و توزیع فراوانی عامل غیبت والدین………………………………….. 95

و: میانگین و توزیع فراوانی عامل تعارض و جدایی والدین………………………. 97

ز: میانگین و توزیع فراوانی روش های تربیتی نامناسب والدین…………………… 99

گفتار سوم: بررسی میزان علل اجتماعی………………………………………….. 101

الف:  بررسی میزان علل درون مدرسه…………………………………………. 101

1- میانگین و توزیع فراوانی عامل رفتار نامناسب  اولیای مدارس……………. 101

2- میانگین و توزیع فراوانی عامل کمبود امکانات در مدارس………………. 103

3- میانگین و توزیع فراوانی  عامل عدم کنترل و نظارت اولیای مدارس……… 104

4- میانگین و توزیع فراوانی عامل دوستان ناباب……………………………. 106

ب:میانگین و توزیع فراوانی عامل سکونت در مکان های نامناسب……………… 107

ج: میانگین و توزیع فراوانی عامل رسانه های جمعی…………………………… 109

د: میانگین و توزیع فراوانی عامل اوقات فراغت بی برنامه………………………. 110

ه: میانگین و توزیع فراوانی عامل مدگرایی…………………………………….. 112

و:میانگین و توزیع فراوانی فاصله زیاد بین مدرسه و محل سکونت……………… 113

ز: مقایسه میانگین علل نابهنجاری در دو ناحیه آموزش و پرورش………………. 115

فصل چهارم: راهکارهای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار دانش آموزان………………… 117

مبحث اول: اقدامات پیشگیرانه در بعد فردی – روانی………………………………… 118

گفتار اول: درمان ناهنجاری های روانی………………………………………….. 118

الف: روان درمانی و مشاوره………………………………………………….. 118

ب: دارودرمانی………………………………………………………………. 120

گفتار دوم: تقویت مولفه های کنترل درونی……………………………………… 121

الف: ایمان به خدا……………………………………………………………. 122

ب: عزت نفس………………………………………………………………. 123

ج: خوش بینی……………………………………………………………….. 124

مبحث دوم: اقدامات پیشگیرانه در نهاد های اجتماعی………………………………… 126

گفتار اول: نهاد خانواده…………………………………………………………. 126

الف: اعمال الگوهای تربیتی صحیح…………………………………………… 126

ب: برقراری ارتباط کلامی و عاطفی………………………………………….. 127

ج: برنامه ریزی برای اوقات فراغت…………………………………………… 128

د: آماده سازی برای ازدواج………………………………………………….. 130

گفتار دوم: نهاد آموزش و پرورش………………………………………………. 131

الف: تغییر و اصلاح  روشهای تدریس………………………………………… 131

ب: تربیت و آموزش مربیان شایسته…………………………………………… 132

ج: تشکیل انجمن اولیای و مربیان وشوراهای دانش آموزی……………………. 134

د: بهبود وضعیت امکانات و نظارت در مدارس………………………………… 136

گفتار سوم: نهاد پلیس…………………………………………………………… 137

گفتار چهارم: نهاد صدا و سیما………………………………………………….. 139

نتایج و پیشنهادها…………………………………………………………………….. 143

فهرست منابع………………………………………………………………………… 147

پیوست………………………………………………………………………………. 159

مقدمه

 الف: بیان مسئله

         ناهنجاری ها طیف وسیعی از رفتارهایی را شامل می شود که حتی ممکن است جامعه پذیرای آن باشد؛ اما آن را خلاف هنجارهای اجتماعی می شمارد. ناهنجاری ها ممکن است منجر به نقض قوانین گردند، در این صورت با توجه به مورد، تخلف یا جرم محسوب می شوند. یا ممکن است عرف و اخلاقیات را تحت تأثیر قرار بدهند که در این صورت هرچند جرم و تخلف محسوب نمی شوند؛ اما بازهم ناهنجاری به شمار می روند. این مسئله در محیط های آموزشی و تربیتی مانند آموزش وپرورش، دانشگاه ها و مدارس از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا ناهنجاری ها در صورت تداوم، محیط را تحت تأثیر قرار داده و افراد بیشتری را جذب می نماید. دلیل انتخاب دانش آموزان دوره متوسطه به عنوان جامعه آماری در این پایان نامه، مسائلی است که در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی کمتر مشاهده شده و آن ها عبارت اند از: 1. گرایش دانش آموزان دوره متوسطه به ناهنجاری به دلیل بلوغ و تأثیرپذیری به مراتب بیشتر از سنین ابتدایی و راهنمایی.2. دانش آموزان دوره متوسطه در دوره الگوپذیری از جامعه و محیط هستند درحالی که دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی دوره الگوپذیری از خانواده را پشت سر می گذارند.3. درحالی که دوره دبستان و راهنمایی، سن پذیرش نصیحت ها و راهنمایی ها است دوره متوسطه دوره مقاومت در مقابل نصیحت ها و راهنمایی ها است. باید توجه داشت که میان علت و عامل فرق است؛ چراکه در پی علت، حدوث معلول حتمی است اما باوجود یک عامل نتیجه ی واحدی حاصل نمی گردد. در این پایان نامه به منظور از علل رفتار نابهنجار مجموعه ی عواملی است که می تواند در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان مؤثر باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد : تحلیل ضمان معاوضی در حقوق ایران وکنوانسیون بیع بین المللی کالا و حقوق کامن لا

بنابراین مسئله اصلی این پژوهش این هست که وجود ناهنجاری های که در قشر دختران دانش آموز متوسطه رخ می دهد بازتاب چه علل و عواملی است؛ این بدان معنا است که هر نوع بزهکاری و ناهنجاری مسبوق به سابقه های روانی و اجتماعی است و برای مقابله با آن ها نمی توان تنها با معلول مبارزه کرد بلکه باید ریشه ها و زمینه های آن را شناخت.

ب: سؤال های اصلی

1- آیا می توان رابطه علی ومعلولی بین علل فردی- روانی ( مشکلات روانی و جسمانی) ،علل خانوادگی ( از هم گسیختگی خانواده، وضعیت اقتصادی نامطلوب خانواده ، عدم پای بندی والدین به مسائل مذهبی و رفتارهای نامناسب والدین )، علل اجتماعی ( عوامل درون مدرسه نظیر رفتارهای نامناسب اولیای مدرسه ،کمبود امکانات و هم نشینی با دوستان ناباب ( ،سکونت در مکان های نامناسب و رسانه ها با رفتار نابهنجار دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 2و4 شهرستان قم برقرار کرد؟

2- چه راهکارهایی برای پیشگیری از رفتارهای نابهنجار دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 2 و 4 آموزش وپرورش شهرستان قم پیش بینی می شود؟

ج: سوال فرعی

1- کدامل عامل بیشترین تاثیر را در بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان دارد؟

د: فرضیه های تحقیق

    1- به نظر می رسد  مجموع این علل در بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان تاثیر دارد.

 2- بهره گیری از روشهای مشاوره و رفتار درمانی، آگاهی دادن به دانش آموزان جهت انتخاب دوست، تقویت ایمان، تقویت رابطه والدین با فرزندان، تعامل والدین با اولیای مدارس در پیشگیری از رفتارهای نابهنجار دانش آموزان موثر است.

3- به نظر می رسد روش های تربیتی نامناسب والدین بیشترین تاثیر را در بروز رفتار نابهنجار دانش آموزان دارد.

پایان نامه: بررسی نقش عوامل خانوادگی موثر بر بزهکاری دانش آموزان دبیرستانی یاسوج (لیلا باقرزاده).

پایان نامه: بررسی نقش خانواده، مدرسه وگروه همسالان در بزهکاری دانش آموزان دوره متوسطه شهر مشهد (سیمین ستاره).

پایان نامه: بررسی عوامل اجتماعی موثر بر بزهکاری نوجوانان و جوانان اصفهان (رضا اسماعیلی).

پایان نامه: پیشگیری مدرسه محور از بزهکاری اطفال ونوجوانان (مطالعه موردی در مدارس شهر تهران) حمید حسینی.

با توجه به اینکه تحقیقات انجام شده مربوط به سالهای 88-80 می باشد و تنها به بررسی عوامل اجتماعی رفتارهای ناهنجار قشر نوجوان و دانش آموز پرداخته است، تحقیق حاضر از جنبه ی به روز بودن برخوردار بوده و همچنین به بررسی همه عوامل رفتار نابهنجار در ابعاد فردی- روانی و اجتماعی پرداخته است، همچنین در این زمینه در شهرستان قم تحقیقی صورت نگرفته است. باتوجه به نظر اساتید محترم گروه حقوق جزا تصمیم بر این بوده که جامعه آماری محدود به دوناحیه از بالا و پایین شهر شود که براساس مطالعات انجام شده آمار ناهنجاری در ناحیه 2 و 4 آموزش وپرورش بیشتر از سایر نواحی است بنابراین جامعه آماری محدود به این نواحی شده است.

و: ضرورت انجام تحقیق

بروز رفتارهای نابهنجار در میان دانش آموزان یکی از مشکلات اجتماعی است که به نوبه خود منجر به بی نظمی در جامعه می گردد و موجب نگرانی اولیای مدارس و خانواده ها شده است. زیرا بر فرآیند تعلیم و تربیت در مدارس تأثیر نامطلوبی گذاشته و در صورت تداوم زمینه بزهکاری دانش آموزان را فراهم می نماید؛ بنابراین ضرورت اقتضا می نماید عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان شناسایی گردد و راهکارهایی جهت پیشگیری از رفتارهای نابهنجار ارائه شود.

ز: اهداف و کاربردها

هدف از انجام این پایان نامه، شناسایی علل و عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای نابهنجار دانش آموزان دختر دوره متوسطه و همچنین ارائه راهکارهایی به اولیای مدارس و اولیای دانش آموزان در راستای کاهش و پیشگیری از این ناهنجاری ها است. انتظار می رود نتایج حاصل از این پایان نامه مورداستفاده مراکز مشاوره ی آموزش وپرورش قرار گیرد و همچنین سطح آگاهی والدین را درزمینه ی شناسایی عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای نابهنجار دختران افزایش داده و راهکارهای جهت پیشگیری از رفتارهای نابهنجار ارائه دهد.

ح: روش تحقیق

روش تحقیق به صورت توصیفی و پیمایشی است؛ بدین صورت که بامطالعه ی کتاب های مرتبط با موضوع و مقالات، استفاده از سایت های اینترنتی مطالب جمع آوری شده است. همچنین پرسشنامه براساس مدل لیکرت تنظیم شده و از نرم افزار spss در تحلیل داده های آماری استفاده شده است.

ط: مشکلات و موانع تحقیق

1– کسب مجوز در زمینه ی مراجعه به مدارس جهت ارائه پرسشنامه از آموزش وپرورش دو ناحیه 2 و 4

2 – عدم همکاری مدیران برخی مدارس علی رغم داشتن مجوز.

3 – برخی مدارس باوجود همکاری اجازه توزیع پرسشنامه را توسط اینجانب را نمی دادند تا توضیحات لازم به دانش آموزان ارائه گردد.

 4 – با توجه به ماهیت پیمایشی و توصیفی موضوع پژوهش مستلزم صرف دقت و زمان بیشتری بود.

ی: ساماندهی تحقیق

پایان نامه در چهارفصل تدوین شده است. ازآنجایی که بحث و بررسی راجع به هر موضوعی نیازمند شناخت مفاهیم و موضوعات مرتبط با آن است، ازاین رو سعی کرده ایم در فصل اول با عنوان مفاهیم و پیشینه، در دو مبحث و در مبحث اول در قالب دو گفتار به تعریف مفاهیم لغوی و اصطلاحی واژگان بپردازیم. در مبحث دوم در قالب دوگفتارپیشینه تشکیل مدارس و وضعیت ناهنجاری ها قبل از تأسیس مدارس رسمی و بعد از تأسیس مدارس رسمی بیان شده است.

 با توجه به اینکه هر رفتار نابهنجاری مسبوق به عوامل فردی- روانی و اجتماعی است و برای مقابله با آن تنها نمی توان با معلول مبارزه کرد، بلکه باید ریشه های آن را شناخت، در فصل دوم سعی شده است علل رفتارهای ناهنجار دانش آموزان در سه مبحث، مبحث اول علل فردی-روانی در قالب چهار گفتار، مبحث دوم علل خانوادگی در قالب چهار گفتار و مبحث سوم سایر علل اجتماعی و محیطی در قالب سه گفتار بررسی شود.در فصل سوم به ارزیابی میدانی علل رفتارهای نابهنجار در قالب جداول و نمودارها در دو مبحث پرداخته ایم.

 پس از شناسایی علل باید راهکارهای پیشگیرانه ی متناسب ارائه گردد؛ بنابراین فصل چهارم در قالب دو مبحث تنظیم شده است که در مبحث اول راهکارهای پیشگیرانه در ابعاد فردی- روانی در قالب دو گفتار و در مبحث دوم راهکارهای پیشگیرانه در نهادهای اجتماعی (خانواده، مدرسه، پلیس و صداوسیما) در قالب چهار گفتار مطرح شده است .

تعداد صفحه :179

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

دسته‌ها: حقوق