واحد دامغان

دانشکده فنی و مهندسی

 

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری

گرایش: معماری

 

عنوان:

خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت

 

 

2-4-4 انتخاب شیوه مناسب آموزشی

می توان گفت که در یک سیستم آموزشی مناسب مربی باید بتواند سطوح مهارت های کنونی کودک را به سطح مهارت های بالقوه آنان ارتقاء دهد. بنابراین باید در انتخاب شیوه ها و فناوری های آموزشی مناسب همواره از وضعیت کنونی رشد کودک آگاه بود. آموزش دادن یعنی ایجاد فرصت برای گشودن معماها. اهمیت تعادل بین کودکان و مربی در آن است که مربی می تواند الگوهای دربردارنده راه حل های مناسب ارائه دهد و برای پیدا کردن راه حل به یادگیرنده کمک کند و پیشرفت را در نظر بگیرد. در چنین محیط هایی است که کودک نه تنها یاد می گیرد بلکه می تواند یافته های ذهنی خود را با دیگران در میان بگذارد. برای نیل به این مقصود از ابزارهای رایانه ای و محیط طبیعی و شبیه سازی محیطی می توان بسیار استفاده نمود. تمامی این تحولات در نظام آموزشی برای رسیدن به این هدف است که خلاقیت در کودکان شناخته و پرورش داده شود ، تا آنان بیاموزند به جای این که صرفا خود را با محیط سازگار کنند ، چگونه محیط را تغییر دهند.

 

2-5 خلاقیت

2-5-1 مفهوم خلاقیت

برای آشنایی دقیق تر با مفهوم خلاقیت و استفاده کاربردی از آن ابتدا لازم است واژه خلاقیت تعریف گردد . واژه خلاقیت به معنای توانایی یک فرد در تولید یا ابداع یک پاسخ صحیح است. تعریف خلاقیت از دیدگاه ((رایربرگ)) و ((میر)) عبارت است از: ((توانایی حل مساله به روشی که فرد قبلا حل آن را نیاموخته باشد)) این تعریف شامل دو قسمت است:

1- راه حلی که مساله را حل کند.

2- تازگی راه حل برای کسی که مساله را حل می کند.

شاید بر این باور باشیم که برخی کودکان خود به خود خلاق هستند و برخی دیگر خیر و خلاقیت امری است ذاتی و تربیت ناپذیر، اما مطالعه متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسان ثابت می کند که می توان در افزایش خلاقیت کودکان اثر گذاشت و با تنظیم برنامه های مختلف آموزشی و تربیتی، این ویژگی را در کودکان تقویت کرد، خلاقیت فرا تر از داشتن استعداد است و بر خلاف درک عموم، بیشتر در ارتباط با شخصیت و تندرستی کودک است. با شکوفا کردن خلاقیت کودک ، می توان به رشد احساسی، فیزیکی و عقلانی او کمک کرد تا با مشکلات زندگی و درگیری به راحتی برخورد کند و برای آن ها راه حل پیدا کند (پیکرینگ، 1381).

 

2-5-2 عوامل موثر بر خلاقیت

عوامل موثر بر خلاقیت به دو دسته تقسیم می شوند (خلیلی،1383):

1  – عوامل فردی یا درونی،آن دسته از عواملی است که از ویژگی های فردی و شخصیتی سرچشمه می گیرد مانند هوش ،ساختار شخصیتی فرد ، وراثت ، خود پندار مثبت یا منفی ، توانایی های شناختی و مهارت های حرکتی.

2  – عوامل بیرونی یا محیطی، مربوط به موقعیت های فرد در ارتباط با دیگران و محیط است شامل خانواده ، تعلیم و تربیت ، فضای فیزیکی ، ساختار آموزشی و عوامل اجتماعی و اقتصادی می باشد.

تن دادن منفعلانه به تاثیر محیط بر فرد ( کودک) ما را به سرعت تصاعدی از طبیعت و نیازهای فردی کودک و در نتیجه نیازهای واقعی تمام انسان ها دور خواهد کرد. معمار به عنوان خالق فضا تاثیر زیادی بر فضای فیزیکی خواهد داشت و لازم به ذکر است که فضای فیزیکی می تواند ایده بر انگیز و متنوع باشد و در رشد خلاقیت بسیار اثر گذارد (سیامی، ).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   قیمت‌گذاری کیفیت اقلام تعهدی و ارزیابی آن به عنوان عامل ریسک

 

2-5-3 اهمیت خلاقیت از منظر آموزشی

خلاقیت یکی از اساسی ترین مسایل آموزشی جهان حاضر به شمار می رود. اگر چه زمانی کانت فیلسوف عصر روشنگری، یکی از اصولی که به برنامه ریزان تربیتی پیشنهاد می کرد، این بود که کودکان نباید صرفا برای حال بلکه برای آینده تربیت شوند. اما انفجار اطلاعاتی  که در عصر حاضر پدید آمده است، تحقیق پیشنهاد کانت را به مثابه امری حیاتی جلوه گر می سازد. بنابراین آموزش و پرورش باید نقش سازشی موجود را به نقش زایشی تغییر داده به آموزش یادگیری بپردازد و بدین سان به تربیت انسان هایی نایل آید که برای اندیشیدن، خلاقیت، نوآوری، شناخت و مقابله با ناشناخته ها و موقعیت های دشوار آماده شوند. انعکاس واقعیت های پیش گفته در سطح آموزش و پرورش، سبب شده است که تحرک اساسی در غالب کشورهای جهان در جهت ایجاد تحول در نظام آموزشی مرسوم پدید آید و برنامه ریزان را وا داشته که به شکل سنجیده برای پرورش تفکر خلاق و حل مسائل به عنوان یک گرایش مشخص جداگانه یا از طریق مواد درسی برنامه ریزی کنند.

 

2-5-4 راهبردهایی در جهت پرورش خلاقیت کودکان

در این بخش راهبرد هایی در جهت پرورش خلاقیت کودکان بیان خواهد شد که محورهای آموزش خلاقیت در جریان تدریس می شود (خلیلی، 1383).

 

2-5-4-1محورهای آموزش خلاقیت در جریان تدریس( منطقی،1382):

  • آموزش فعال:از آنجا که تفکر کودک پیش دبستانی تفکر عینی است پس ضرورت دارد تا با در دسترس قرار دادن اشیای مختلف در اختیار او و همین طور برخورد دادن با روابط اجتماعی عینی که در اطرافش شاهد آن است او را به سمت آموزش فعال سوق داده تا در جریان کشف و اختراع مسایل مختلف علمی و اجتماعی آمادگی دست یابی به تفکر صوری و انتزاعی را به دست آورد.دانلود پایان نامه ارشد : خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت
  • آمیختن عمیق درس با هنر: رنزولی پس از پژوهش به این نتیجه رسید که تمایل به انجام کارهای هنری اولین اولویتی است که کودکان نسبت به آن ابراز تمایل کرده اند.
  • پذیرش بازی و خنده در جریان درس: مطالعات جدیدی که در ارتباط با نقش بازی در جریان آموزش انجام گرفته است حاکی از آن است که بازی نه تنها در کاهش اضطراب شاگردان در سطح کلاس موثر واقع می شود ، بلکه در افزایش خلاقیت ها و تعمیق یادگیری شاگردان نیز نقش موثری دارد . علاوه بر این بازی ها ، خاصه بازی های گروهی به تعمیق همکاری کودکان با یکدیگر می انجامند و به سبب موفقیت هایی که در جریان بازی نصیب کودکان می گردد بازی به احساس اعتماد به نفس و تصور مثبت آن ها از خودشان می افزاید.
  • آمیختگی با مسایل اجتماعی: هنلی در گزارش پژوهشی خود یاد آوری می کند که تشویق دانش آموزان به الهام گرفتن از رخدادهای زندگی اجتماعی شان و ارائه آن به صورت نمایشنامه ، بر میزان انگیزه و در نتیجه خلاقیت آن ها می افزاید.
دسته‌ها: بهترین ها