جستجوی مقالات فارسی – نقش خصوصی سازی در ارتقای عوامل مؤثر بر بهره وری منابع انسانی در …

دانلود تحقیق - پایان نامه - مقاله و پروژه

فعالیت های خصوصی سازی عمدتاً ناشی از عواملی مانند تداوم گرایش عمومی به کاهش نقش دولت در اقتصاد، محدودیت های بودجه ای، نیاز به جذب سرمایه گذاری، تحول فن آوری و… است. با این حال با توجه به آن که موج خصوصی سازی در سراسر جهان به موجی فعال و فراگیر بدل شده است. لزوم توجه به آن در سایه بهره ور نمودن منابع انسانی امری ضروری به نظر می رسد چرا که خصوصی سازی صرف بدون بهره وری منابع انسانی می تواند لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره سازمان ها و جوامع وارد سازد (رضایی کلید بری و همکاران، ۱۳۹۱، ص ۲۱۸).
با واگذاری زمام امور به بخش خصوصی، بهره وری نیروی کارو سرمایه توأمان افزایش خواهد یافت و در صورتی که این واگذاری ها از طریق فروش سهام به کارمندان شرکت تحت واگذاری صورت پذیرند، به دلیل افزایش انگیزه نیروی کار، به افزایش بهره وری در تولید می انجامند. تجارب و مطالعات متعدد نشان می دهند که خصوصی سازی واقعی بهره وری نیروی کار و سرمایه را افزایش و رفاه مردم را ارتقا می دهد (اقتصاد ایران، ۱۳۸۹، ص ۲۳). اکثر کشورها و دولت ها متقاعد شده اند که خصوصی سازی ساده ترین و آسان ترین راه در بهره وری مؤسسات دولتی است (جمشیدیان، ۱۳۸۳، ص۷)
بخش سوم) تاریخچه بانک صادرات
بانکداری به شیوه نوین در ایران از اوایل سال ۱۳۰۰ هجری شمسی به دلیل ضرورت های اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آن جایی که نخستین بانک های ایرانی تا حدودی با حمایت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از این رو به غیر از عده قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند به جای پس‌‌انداز وجوه مازاد خود در بانک ها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پول های نقد خویش را در خانه نگهدارند به طوری که براساس آمار منتشره در سال ۱۳۳۰ (هجری شمسی)؛ «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود ۱۱ درصد آن در اختیار بانک ها و ۸۹ درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچه‌های شخصی مردم و به عبارتی به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است.
بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح شرایط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس و در ۲۲ آبان سال ۱۳۳۱ با ۱۳ نفر کارمند شروع به کار کرد درحالی که خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانک های قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند.
ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصت های سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی، اهداف اولیه بانک صادرات بودند.
شروع کار اولین شعبه
استقرار اولین شعبه در بازار تهران به عنوان مرکز معاملات و گردش پولی کشور بسیار مورد توجه موسسان بانک بود. به این ترتیب اولین شعبه بانک در ۲۲ آبان ۱۳۳۱ در یک ساختمان استیجاری به مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع، با چند اطاق در طبقه دوم سرای بنایی بازار تهران واقع در کوچه تکیه دولت، کوی مرغی‌ها آغاز به کار کرد. یکی از اولین اقدامات هیات مدیره انجام تعمیرات و تغییرات در محل استقرار اولین شعبه بانک بود که با برداشتن دیوارهای بین سه اطاق از هفت اطاق، یک سالن معاملات به ابعاد ۱۲*۸ با پنج باجه برای دریافت و پرداخت، انتقالی چکهای واگذاری و افتتاح
حساب به وجود آمد و تعداد ۴ اطاق برای بایگانی و تدارکات (جهت لوازم ضروری و ملزومات و مطبوعات) و اطاق مدیر عامل و هیات مدیره در نظر گرفته شد و دقت به عمل آمد که ساختمان بانک جلوه بسیار آبرومندی داشته باشد.
بعدها با بهتر شدن وضعیت اقتصادی بانک، محل مناسب تری برای شعبه بازار خریداری گردید و در آبان ۱۳۳۷ شعبه یک بازار به محل فعلی انتقال یافت.
آرم اولیه بانک
آرم اولیه بانک توسط مرحوم ادوارد ژوزف که عضو هیات مدیره و اولین مدیر عامل بانک صادرات و معادن ایران بود پیشنهاد و تصویب گردید و آن تصویر یک اسب بالدار در نگین انگشتری کهنه‌اش بود که از یک مغازه عتیقه فروشی در خیابان ناصر خسروی تهران به مبلغ یک هزار ریال خریداری کرده بود و توجیه این بود که اسب سمبل سرعت و استقامت و نجابت است و بال‌هایش سمبل بلند پروازی و آغوش باز، ولی توجیه تاریخی اش آن است که این آرم مشابه مهر نقشین انوشیروان ساسانی پادشاه ایران باستان بود. این آرم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استانی شدن بانک از سال ۱۳۵۸ تاکنون به سه طرح متفاوت تغییر نقش داده شد و آرم فعلی بانک که دو دست سکه‌ای را در بر می‌گیرد، آرم مشخص بانک گردید.
 
عملکرد بانک در اولین سال ها
در فاصله ۱۵ شهریور تا ۲۲ آبان ماه ۱۳۳۱ مقدمات اجرایی کار از استخدام کارمند تا ارتباطات و هماهنگی با سایر بانک‌ها فراهم شد. در روز افتتاح، موسسین و کارمندان بانک که ۲۵ نفر بودند به گرمی از مراجعین پذیرایی کردند و با دعوت از بازرگانان و صاحبان صنایع و اصناف بازار با وعده استفاده از اعتبارات کوتاه مدت با نرخ بهره و کارمزد کمتر، علاقه آنها را نسبت به انجام معاملات با بانک صادرات و معادن ایران جلب نمودند و با تلاشی پی‌گیر برای شناساندن بانک به مردم فعالیت کردند و در پایان همان سال آن چه که از ترازنامه بانک مشهود است، مجموع سپرده‌های مردم حدود ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال و اعتبارات و تسهیلات اعطایی حدود ۶۷ میلیون ریال و مجموع دارایی‌های بانک ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و سود ویژه بانک حدود ۷۰۰ هزار ریال بوده است. در حالیکه از سرمایه ۲۰ میلیونی آن فقط ۱۰ میلیون پرداخت شده بود. با این ترتیب پایه‌های بانک پی‌ریزی و پس از آن آیین‌نامه‌های معاملاتی، کارگزینی و غیره به تدریج تدوین شدند و برای مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک، که تا پایان سال ۱۳۳۱ حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کردند، مبلغ ۵۰۰۰ ریال و ۳۰۰۰ ریال و برای کارمندان ۱۰۰۰ ریال تا ۲۰۰۰ ریال حقوق و مزایا پیش‌بینی گردید. در زمان مدیریت مرحوم ادوارد ژزف ۳ شعبه دیگر به ترتیب: شعبه سینا، فردوسی، خیام، در تاریخ‌های ۱۰/۱۰/۱۳۳۲ و ۷/۱/۱۳۳۳ و ۱۰/۲/۱۳۳۳ با مسئولیت آقایان حبیب ا… خلیلیان، جمشید بختیان و مصطفی بلورچی گشایش یافت.
سرمایه اولیه بانک
بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک خصوصی و بصورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ۱۵ شهریورماه سال ۱۳۳۱ طبق قوانین آن روزگار با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون ریال که پرداخت نیمی از آن هم با تعهد پرداخت نیمی دیگر، قابل پذیرش اداره ثبت شرکتها با شماره ۳۸۳۲ تاسیس گردید. این سرمایه با خرید ۷۶ سهم توسط دو نفر از اعضای هیئت موسسین بانک و سرمایه گذاری بقیه اعضای
هیأت مدیره تامین گردید و سهامداران با واگذاری سفته به هیات مدیره تعهد نمودند ۵۰ درصد بقیه تعهد خود را از محل سود سالیانه پرداخت نمایند.
انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب
بانک صادرات ایران از بدو تأسیس؛ نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصلی لاینفک در وجهه همت خود گمارد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» (customer is the king) توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشنا و آشتی دهد.
اولین شعبه خارج از کشور این بانک در سال ۱۳۴۰ در هامبورگ آلمان تأسیس و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بالغ بر ۲۴ واحد است.
بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با در اختیار داشتن ۲۷۵۱ شعبه فعال در اختیار دارد، سرمایه کنونی این بانک بالغ بر ۲۲ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال است و این بانک که از سال ۱۳۷۹ ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینه‌های تعداد حساب‌های الکترونیکی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز و پایانه های فروش، تعداد کارتهای الکترونیکی صادره ، تعداد کاربران همراه بانک در نظام بانکی کشور جایگاه ممتازی به خود اختصاص داده است.
خصوصی شدن دوباره بانک
بانک صادرات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، “ملی” اعلام گردید و پس از ۳۰ سال در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در ۱۹
خردادماه سال ۱۳۸۸ به جرگه بانک‌های خصوصی پیوست و با کد «وبصادر» در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. خصوصی شدن و تغییر در مالکیت بانک به منزله نقطه عطفی در جایگاه حقوقی و مدیریتی بانک بوده و زمینه ساز تحولات اساسی در راستای چابک تر شدن، خلق ارزش افزوده و داشتن نقش مؤثرتر در اقتصاد ایران گردید.
امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور با بهره‌مندی از بیش از ۶ دهه تجربه علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری اسلامی می‌کوشد ضمن همسویی با بانکداری بین‌المللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی، سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقاء بخشد و افزون بر این رضایتمندی مردم را جلب و نقش مؤثری را در آبادانی، پیشرفت و توسعه میهن اسلامی ایفا نماید.
خصوصی سازی بانک صادرات
اهداف کلان
افزایش سودآوری، افزایش سهم بازار، توسعه بانکداری مجازی، افزایش بهره وری نیروی انسانی
راهبرد های بانک
بهبود شاخص های سودآوری و مالی، تغییر ساختار سازمانی بر مبنای بانک خصوصی، توسعه سهام بازار و بهبود موقعیت رقابتی، حضور موثر در بازارهای بین المللی، بهره برداری از تکنولوژی های نوین برای توسعه بانکداری الکترونیک، تقویت ارتباطات و همگرایی سازمانی، ارتقاء کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی
چشم انداز و مأموریت
بانک صادرات ایران، با بهره گیری از فن آوری نوین و شکستن محدودیتهای زمان و مکان، ارایه خدمات متنوع را برای مشتریان خود فراهم می سازد.
به منظور ارزش آفرینی منحصر به فرد برای مشتریان و سهامداران در راستای حفظ و ارتقاء فرهنگ مشتری مداری در بانک «بانک مشتری محور»
برای ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان خود و ارائه خدمات با کیفیت عالی از طریق ارائه خدمات بانکی موثر به هریک از مشتریان، توسعه همکاری های بین المللی، توسعه بانکداری نوین
سیاست ها و خط مشی ها

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.